بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۸
بررسي متوسط سود و زيان خالص صنايع بورسي از دريچه آمار؛

بالاترين و پايين ترين سود هر سهم متعلق به كدام گروه هاست؟

شايان ذكر است صنعت محصولات شيميايي بيشترين تغيير مثبت سود را نسبت به اسفندماه 1395 برآورد كرده و در مقابل محصولات غذايي و آشاميدني بجز قند و شكر بيشترين تعديل منفي را در آخرين پيش بيني هايش اعلام كرده است.
کد خبر : ۱۷۴۳۹۰
نویسنده :
کیوان فر

412 هزار و 632 ميليارد ريال سود خالص طبق آخرين پيش بيني ها براي 309 شركت بورسي برآورد شد.

به گزارش بورس نيوز، در آخرين آمار منتشر شده از سوي شركت بورس در حالي تا پايان فروردين ماه سال جاري بيش از 412.6 هزار ميليارد ريال سود خالص در صنايع مختلف پيش بيني شده كه به توجه به سرمايه يك ميليون و 322 هزار و 781 ميليارد ريالي ثبت شده اين شركت ها، به طور متوسط سود هر سهم 312 ريال محاسبه مي شود.

براساس اين آمار، صنعت محصولات شيميايي با برآورد 112 هزار و 454 ميليارد ريال سود بالاترين پيش بيني سود را از كل سود برآوردي صنايع مختلف در بازار بورس اوراق بهادار تهران دارا مي باشد تا به ازاي هر سهم به طور ميانگين مبلغ 559 ريال سود برآورد شود.

در مقابل صنعت استخراج ساير معادن با حضور تنها يك سهم و برآورد 14 ميليارد ريال پايين ترين ميزان سود برآوردي را در ميان ساير صنايع دارد. بطوريكه "كماسه" به عنوان تنها نماينده اين صنعت به ازاي هر سهم خود 88 ريال سود اعلام كرده است.

صنعت كاشي و سراميك نيز تنها صنعتي است كه طبق آمارهاي موجود در مجموع 9 شركت زيرمجموعه خود 106 ميليارد ريال زيان پيش بيني كرده است كه با توجه به سرمايه 2134 ميليارد ريالي اين شركت ها، سهم هر سهامدار به طور متوسط 55 ريال زيان خواهد بود.

اما از منظر متوسط سود هر سهم در صنايع مختلف بالاترين رقم متعلق به صنعت وسايل اندازه گيري، پزشكي و اپتيكي است كه تك سهم معروف و پرحاشيه آن يعني "آكنتور" بنا به ارايه اطلاعات خلاف واقع در صورت‌های مالی حسابرسی شده و تخلفات صورت گرفته توسط هیئت مدیره اين شرکت همچنان با توقف نماد معاملاتي خود رو به رو است و در نهايت بروز تخلفات متعدد در اين مجموعه و پيگيري هاي سازمان بورس منجر به تشکیل پرونده در قوه قضائیه گرديده است. شركت مذكور با سود 25 هزار و 70 ريالي به ازاي هر سهم در رتبه نخست بيشترين متوسط سود هر سهم در ميان صنايع مختلف جاي دارد. هر چند تعديل و اصلاح اين ميزان سود طبق شواهد موجود چندان قابل اتكا نبوده و تا زمان تعيين تكليف پرونده هاي قضائي آن، اين موضوع در هاله اي از ابهام خواهد ماند.

صنعت رايانه و خدمات وابسته به آن نيز به ميانگين سود 1209 ريالي به ازاي هر سهم در جايگاه بعدي قرار دارد.

بانك ها و موسسات مالي و اعتباري نيز با سود 15 ريالي پايين ترين متوسط سود هر سهم را در ميان 37 صنعت بورسي به خود اختصاص داده است.

در پايان شايان ذكر است صنعت محصولات شيميايي بيشترين تغيير مثبت سود را نسبت به اسفندماه 1395 برآورد كرده و در مقابل محصولات غذايي و آشاميدني بجز قند و شكر بيشترين تعديل منفي را در آخرين پيش بيني هايش اعلام كرده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر