بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر : ۱۷۴۴۲۶
بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از 40 درصد از ایرانیان دارای مشارکت اقتصادی در کشور هستند. این نرخ مشارکت در برابر جمعیت فعال ایران اندک محسوب می‌شود.

گروه اقتصادی: در حالی اشتغال به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مطرح‌شده در عرصه اقتصاد کشور تبدیل‌شده است که بررسی‌های آماری نشان از مشارکت اقتصادی 39.4 درصدی ایرانیان در پایان سال 1395 دارد.

 
چند درصد ایرانیان مشارکت اقتصادی دارند؟ 

به گزارش بولتن نیوز، واکاوی وضعیت بازار کار نشان می‌دهد یکی از دلایل پایین بودن مشارکت اقتصادی در ایران کم بودن مشارکت اقتصادی زنان است به‌طوری‌که 14.9 درصد از زنان ایرانی دارای مشارکت اقتصادی تشخیص داده‌شده‌اند. در این فضا 64.1 درصد از مردان ایرانی مشارکت اقتصادی دارند به‌این‌ترتیب متوسط مشارکت اقتصادی زنان و مردان در ایران برابر با 39.4 درصد تلقی می‌شود که البته در مقایسه با سال‌های قبل افزایشی را نشان می‌دهد.

بازماندن نیروهای جویای کار از یافتن شغل در ایران، در شرایطی که دستمزد حاصل از یک شیفت کاری نیز نمی‌تواند تأمین‌کننده هزینه‌های خانوار ایرانی باشد، دوعاملی است که کار» را برای جمعیت ایران از اهمیتی قابل‌توجه برخوردار کرده است. نرخ دورقمی بیکاری در یاران طی سال‌های متمادی در کنار دو برابر بودن نرخ بیکاری جوانان در مقایسه با نرخ بیکاری کل کشور سبب شده است، شغل به موضوع اصلی دغدغه مردم در سال‌های اخیر تبدیل شود. خصوصاً آنکه نبود پیوند لازم میان صنعت، بازار کار و نیازهای کشور با دانشگاه‌ها سبب شده است بحران بیکاری فارغ‌التحصیلان بیش‌ازپیش خود را نمایان کند.

به‌عبارت‌دیگر، درحالی‌که پیش‌ازاین تحصیل خود راهی برای یافتن شغل محسوب می‌شد، امروز این مؤلفه در کنار تحصیل وجود خارجی ندارد و تحصیلات، حتی در سطح عالیه نیز نمی‌تواند ضامن یافتن شغل مناسب برای افراد باشد.

با توجه به این مسئله به نظر می‌رسد لازم است تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده شود.

 
چند درصد ایرانیان مشارکت اقتصادی دارند؟ 

ایجاد پیوند میان نیازهای کشور و نیاز روز بازار کار با دانشگاه‌ها و هدایت دانشجویان و محصلان به سمت رشته‌های موردنیاز کشور در کنار ایجاد شرایطی مساعد برای جذب این افراد خود یکی از گام‌های اولیه‌ای است که در این حوزه می‌توان برداشت.

در بسیاری از اقتصادهای جهان رابطه میان رشد اقتصادی و ایجاد شغل به دلیل به‌کارگیری تکنولوژی‌های مدرن و نبود نیاز به نیروی انسانی و حضور ماشین در واحدهای تولیدی ازمیان‌رفته است.

ایجاد شرایطی برای استفاده از نیروی انسانی در کنار بهره‌مندی از تکنولوژی روز دنیا تنها دغدغه ایران و کشورهایی مانندان نیست بلکه در تمامی کشورهای جهان این مسئله اهمیتی فوق‌العاده را یافته است.

در شرایطی کاندیدهای حاضر در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری بر مسئله اشتغال تأکیددارند که هنوز راهکارهایی برای ایجاد شغل در اقتصاد ایران ارائه نشده است.

بیش از 50 درصد از شاغلان ایرانی در بخش خدمات مشغول فعالیت هستند و بسیاری از کارشناسان معتقدند از میان رفتن رانت و حاشیه راندن دلالی از طریق کسب مالیات عادلانه از تمامی فعالیت‌های اقتصادی خود می‌تواند زمینه‌های ایجاد شغل پایدار در ایران را فراهم نماید.I'm 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر