بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر : ۱۷۴۴۵۴


تهران - ایرنا - رئیس سازمان ملی بهره وری ایران گفت: کمیته ملی هزینه‌یابی جریان مواد (MFCA) در راستای توسعه و ترویج مفهوم بهره‌ وری در کشور به ویژه بهره وری سبز، با محوریت این سازمان تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا از سازمان ملی بهره وری ایران، «رویا طباطبایی یزدی» افزود:یکی از ارکان اصلی مفهوم بهره‌ وری‌ که در برنامه جامع بهره ‌وری کشور نیز مورد تاکید ویژه قرار گرفته است،‌ بهره ‌وری سبز و حفاظت از منابع طبیعی ضمن تقویت زیر ساخت‌های اقتصادی جهت دستیابی به رشد پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه کشور است.
رئیس سازمان ملی بهره وری ایران یادآور شد: یکی از تکنیک های نوین بهره ‌وری سبز که سالیان اخیر به صورت عملیاتی در بسیاری از واحدهای ساختاری و صنعتی در کشورهایی نظیر آلمان، ژاپن، مالزی و غیره پیاده‌ سازی شده، هزینه‌یابی جریان مواد (MFCA) بوده که در سال 2011 میلادی منجر به تدوین استاندارد ایزو 14051شد.
به گفته وی، با تشکیل این کمیته امکان برقراری ارتباط موثر و سازنده با سازمان بهره ‌وری آسیایی (APO) و انتقال تجارب با فعالان این حوزه در سایر کشورهای عضو APO محقق شده است. 
این کمیته با مشارکت دستگاه‌ های اجرایی ذیربط شامل «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «سازمان حفاظت محیط زیست»، «سازمان ملی استاندارد ایران»، «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «سازمان صنایع کوچک و شهر‌ک‌ های صنعتی ایران»، «شرکت ملی نفت ایران»، «دانشگاه صنعتی سهند تبریز» و «دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات» با محوریت سازمان ملی بهره ‌وری ایران و با هدف استانداردسازی مبانی اجرایی این تکنیک، آموزش و ترویج مفاهیم آن تشکیل شده است. 
در همین زمینه، کتاب «دستورالعمل هزینه یابی جریان مواد (MFCA): ایزو 14051» از سوی سازمان ملی بهره وری ایران از انگلیسی به فارسی ترجمه و منتشر شده که با عنوان اصلی «Manual on Material Flow Cost Accounting: ISO 14051» نوشته هیروشی تاچیکاوا (Hiroshi Tachikava) از سوی سازمان بهره وری آسیایی در اختیار متخصصان این حوزه قرار گرفته است. 
شانزدهمین نشست «هم ‌اندیشی و تبادل تجارب در حوزه بهره ‌وری» نیز به ارایه گزارش سازمان ملی بهره وری ایران در زمینه تشکیل و اقدامات کمیته ملی هزینه یابی جریان مواد(MFCA) و همچنین ارایه گزارش «استقرار استاندارد نوین ایزو 14051» در سه بنگاه اقتصادی شامل پتروشیمی تبریز، شرکت پالایش نفت تبریز و شرکت نیکوتن‌ پوش اختصاص دارد. 
گزارش «شرکت سهامی آلومینیوم ایران» نیز با موضوع «طرح مدیریت و حسابرسی جریان مواد و انرژی (MFCA)» در نشست هم ‌اندیشی و تبادل تجارب در حوزه بهره ‌وری ارایه می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر