بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸
کد خبر : ۱۷۴۴۶۶


مدیرعامل بانک صادرات گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت آن‌ها در زمینهٔ تأمین مالی پروژه‌های کشور نقش مؤثری در ارتقاء تولیدات داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی و همچنین تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارد.

به گزارش دیوان اقصاد،سیاوش زراعتی در گفتگو با ایبِنا بابیان این مطلب در خصوص تأثیر جذب سرمایه‌گذاران خارجی بر روند اجرای اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی با تأکید بر تولید داخلی در واقع ترکیبی از استراتژی جایگزینی واردات و توسعه صادرات است، ازاین‌رو حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و جلب مشارکت آن‌ها در زمینهٔ تأمین مالی پروژه‌های کشور و تولید کالاهای باکیفیت و قابل‌رقابت در سطح بین‌المللی تأثیرگذار است.

وی افزود: این مهم می‌تواند به ارتقا و تنوع تولیدات داخلی کشور، ایجاد فرصت‌های شغلی، توسعه اقتصادی کشور و همچنین تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیز نقش مهمی داشته باشد.

زراعتی تصریح کرد: با توجه به این امر، تلاش در جهت بهبود فضای کسب‌وکار، ارائه تضمین های لازم به سرمایه گذاران خارجی، ایجاد ثبات اقتصادی و تلاش در جهت کاهش نوسانات اقتصادی ازجمله تک‌نرخی شدن ارز زمینه را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور فراهم می‌کند.

مدیرعامل بانک صادرات، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تلاش در جهت ارتقا رتبه سرمایه‌گذاری ایران را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی مهم دانست و خاطرنشان کرد: طراحی ساختار مالیاتی مناسب جهت ورود سرمایه‌های خارجی، بازبینی و به‌روزرسانی مقررات موجود از حیث فراهم کردن تسهیلات لازم به‌منظور جذب سرمایه‌گذاری خارجی از موارد دیگری است که می‌تواند در این بخش تأثیرگذار باشد.

وی یکی از موانع اصلی بر سر راه سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران را هراس آن‌ها، از اعمال جریمه از سوی مقامات آمریکایی دانست و عنوان کرد: باید با تمام توان از تمامی امکانات در جهت بالفعل کردن پتانسیل حضور سرمایه‌گذاران اروپایی که در حال حاضر به‌صورت بالقوه وجود دارد، بهره برد.

زراعتی اجرای مقررات تطبیق با مقررات FATF و FATCA، اجرای مقررات گزارشگری مالی IFRS و ایجاد روابط کارگزاری با بانک‌هایی که منافعی در آمریکا دارند را ازجمله چالش‌های سیستم بانکی کشور دانست و گفت: مهم‌ترین راهکارها در این خصوص، ایجاد بسترهای استاندارد و متعارف و عاری از هرگونه تعصب جهت اجرای مقررات مذکور است.

وی افزود: تلاش در جهت همکاری با بانک‌های بین‌المللی که تحت نفوذ مقامات آمریکایی نیستند و همچنین کاهش ریسک‌های سیاسی و اقتصادی کشور راهگشای ارتباط با بانک‌های اروپایی و به تبع آن افزایش سرمایه‌گذاری در ایران است.

مدیرعامل بانک صادرات مشارکت ایرانیان مقیم خارج از کشور و بهره‌گیری از سرمایه آن‌ها در چرخه تولید کشور به‌منظور رونق اقتصادی را اصلی مهم عنوان کرد و یادآور شد: تلاش در جهت جلب و جذب سرمایه کشورهای همسایه و کشورهایی که رابطه مبادله مهم و معنی‌داری با کشور دارند نیز در این بخش راهگشا است.

وی با تأکید بر این‌که چالش‌های کسب‌وکار بعد از برجام به نحو چشم‌گیری کاهش‌یافته است، یادآور شد: به‌روزرسانی زیرساخت‌های قانونی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران، طراحی ساختار مالیاتی مناسب سرمایه‌گذاران خارجی، تلاش در جهت افزایش ثبات و امنیت اقتصادی از منظر بیرونی نقش بسزای در افزایش سرمایه‌گذاری خارجی دارد.

زراعتی افزود: همچنین تک‌نرخی شدن ارز و کاهش تورم، ایجاد پیوند بین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران خارجی، بازبینی قوانین کار و تأمین اجتماعی از مهم‌ترین راهکارهای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و رونق اقتصادی در کشور است.

وی در پایان، اعمال تحریم بهای بین‌المللی در سال‌های گذشته را مهم‌ترین دلیل ناموفق بودن کشور در جذب سرمایه‌گذاری خارجی ارزیابی کرد و اذعان داشت: با توجه به‌قرار گرفتن کشور در دوران پسابرجام زمینه ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم‌شده و مسئولان باید با برداشتن موانع موجود از این ظرفیت بیشترین بهره را در جهت آبادانی کشور ببرند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر