بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
با هدف افزایش گردش مالی با حضور سرمایه‌گذاران اصلی این بورس

افتتاح نخستین معاملات آتی نفت در بورس انرژی شانگهای

معاملات آتی نفت خام برای نخستین بار در روز دوشنبه طی مراسمی با حضور سرمایه گذاران اصلی این بورس با هدف افزایش گردش مالی آغاز شد.
کد خبر : ۱۷۴۶۳۱
به گزارش بورس نیوز، معاملات آتی نفت خام برای نخستین بار در روز دوشنبه طی مراسمی با حضور سرمایه گذاران اصلی این بورس با هدف افزایش گردش مالی آغاز شد.

معاملات آتی نفت خام با سررسید طولانی بر اساس ارز رایج چین در این بازار به منظور کنترل بیشتر قیمت نفت برنت و نفت وست تگزاس آمریکا، به عنوان بیشترین نفت مصرفی در جهان، ایجاد شده است.

این نخستین قرارداد آتی در بازار معاملاتی چین است که معامله گران آن می توانند تبعه چین نبوده و سرمایه گذاران خارجی بدون نیاز به حضور در چین نیز می توانند به انجام معامله بپردازند و هیچ گونه محدودیتی شامل حال آنها نخواهد شد .

کارشناسان معتقدند این قرارداد جدید با عدم محدودیت برای سرمایه گذاران خارجی این امکان را ایجاد می کند تا درهای سرمایه گذاری در سرزمین چین به روی سرمایه گذاران خارجی نیز گشوده شود و ارز رایج این کشور نیز رونق نسبی پیدا کند.

محصول این قرارداد آتی که طی ساعات معاملاتی دیروز افتتاح شد ، نفت خام ترش است که توسط شرکت های پالایشی چینی مصرف می شود.

دیوید مارتین ، مدیر معاملات آسیایی جی پی مورگان  در این خصوص اظهار داشت: این یک پیشرفت بسیار بزرگ است که در منطقه آسیا شاخصی معیار وجود دارد که بر اساس رمینبی(ارز رایج چین) معامله می شود.

6 کشور از 7 کشور بزرگ تولیدکننده نفت در دنیا در خاورمیانه و دیگری در چین قرار دارد.

موسسه آماری بی ام آی در این خصوص اعلام داشته که با افتتاح معاملات آتی نفتی در چین قیمت نقدی نفت خام در ژاپن و کره جنوبی نیز تخت تأثیر قرار می گیرد . همانطور که قیمت سنگ آهن و زغال سنگ در بازار داخلی چین توانست بازار جهانی را تحت تأثیر قرار بدهد به نظر می رسد آینده بازار نفت نیز از این کشور تأثیر بگیرد.

قیمت قرارداد آتی نفت در بازار انرژی شانگهای برای تحویل در ماه سپتامبر با رشد 2.7 درصدی نسبت به قیمت بازگشایی رو به رو شد و هر بشکه 68 دلار به فروش رسید و توانست نقدینگی برابر با 2.7 بیلیون دلار را برای بازار چین به ارمغان بیاورد .

بنابر گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه(سنا)، مشتریان بسیار مهمی در قرادادهای آتی این بورس به عنوان سرمایه گذاران خارجی حضور داشتند که می توان به جی پی مورگان، خدمات مالی استریتس و بندز اشاره کرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر