بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
اعلام زیان 4556 میلیارد تومانی بانک صادرات با توجه به سرمایه 5780 میلیارد تومانی و زیان 6 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت با توجه به سرمایه 4570 میلیارد تومانی این دو ناشر بورسی بدین معنا است که این بانک‌ها مشمول ماده 141 قانون تجارت شده‌اند.
کد خبر : ۱۷۴۷۲۲
نویسنده :
ذلفقاری

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، با شروع معاملات بازار سرمایه در سال جدید، شرکت بورس تهران نماد معاملاتی 3 بانک بزرگ بورسی را درصف مشمولان تعلیق در تابلوی معاملات این بازار قرار داده تا تعداد نمادهای بورسی این وضعیت در گروه بانکی‌ها به 7 بانک افزایش یابد.

نخستین بانکی که در صف مشمولان تعلیق در بورس تهران قرار گرفته، بانک صادرات با سرمایه ثبت شده 5780 میلیارد تومانی است ،بزرگ‌ترین بانک بورسی در آخرین پیش بینی توانسته زیان 1418 میلیارد تومانی خود را به 4556 میلیارد تومان در پایان سال جاری منتهی به 29 اسفند سال 96 افزایش دهد که دلیل آنرا عدم وجود بازار مناسب برای فروش دارایی‌های طبق انتظارات پیش بینی شده اعلام شده است.

نماد معاملاتی بانک تجارت که با سرمایه 4570 میلیارد تومانی دومین نماد بزرگ گروه بانکی‌های بورس تهران محسوب می‌شود در حالی همچنان در فهرست شرکت‌های مشمول تعلیق قرار گرفته است که در آخرین پیش بینی صورت‌های مالی خود از زیان 6108 میلیاردی خبر داده بود.

بانک تجارت دلایل این افزایش زیان را کاهش سود تسهیلات، افزایش سود پرداختی به سپرده‌ها و افزایش ذخایر مشکوک الوصول اعلام کرده است.

نگاهی به وضعیت 6 بانک مشمول تعیلق نماد در بورس/ 2 بانک بزرگ خصوصی سازی شده مشمول 141 قانون تجارت

شرکت بورس نیز در جدیدترین اطلاعیه خود فرصتی دو ماهه به ناشر بانک تجارت برای رعایت ماده 7 دستور العمل اجرایی افشای اطلاعات خبر داده است.

بانک پارسیان با سرمایه ثبت شده 2376میلیارد تومانی دیگر نماد بانکی است که در صف تعلیق قرار گرفته است، در آخرین پیش بینی درآمد این بانک سود 120 میلیارد تومانی "وپارس" به زیان 47 میلیارد تومانی مبدل شد.

بانک پارسیان دلیل این زیان و عدم تحقق سود پیش بینی شده برای هر سهم را ایجاد فضای رقابتی در جذب منابع و عدم کاهش بهای تمام شده پول طبق انتظارات عنوان کرده است.

طلب بانک پارسیان از بانک مرکزی و سایر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری همچون دیگر بانک‌های دچار مشکلات مالی با افزایش محسوسی مواجه است . مطابق با آخرین صورت مالی حسابرسی نشده مربوط به 9 ماهه سال گذشته "وپارس"، مطالبات از بانک مرکزی با 28 درصد افزایش معادل با 9062 میلیارد تومان گزارش شده است .

مطالبات از بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری نیز با افزایش 54 درصدی به رقم 7354میلیارد ثبت شده است. البته این بانک طلبی از دولت ندارد و بدهی خود به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی را نیز با کاهش 20 درصدی به 2282 میلیارد تومان رسانده است . بدهی "وپارس"به بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی نیز با کاهش 24 درصدی 2751 میلیارد تومان گزارش شده است.

جذب سپرده‌های بانک پارسیان البته رشد چندانی نشان نمی‌دهد و در اطلاعیه شفاف سازی خود دلیل زیان را ایجاد فضای رقابتی در جذب منابع عنوان کرده که البته افزایش 72 درصدی سایر بدهی‌های این بانک از نکات قابل توجه در ترازنامه آن محسوب می‌شود .

اعلام زیان 4556 میلیارد تومانی بانک صادرات با توجه به سرمایه 5780 میلیارد تومانی و زیان 6 هزار میلیارد تومانی بانک تجارت با توجه به سرمایه 4570 میلیارد تومانی این دو ناشر بورسی بدین معنا است که این بانک‌ها مشمول ماده 141 قانون تجارت شده‌اند.

بر اساس این قانون هیات مدیره بانک صادرات و تجارت در شرایط فعلی و با توجه به زیان خود که حتی بیشتر از نیمی از سرمایه این بانک است، مکلف هستند تا بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برگزار و موضوع انحلال یا کاهش سرمایه این بانک‌ها را مورد شور قرار دهند.

بررسی آخرین صورت مالی حسابرسی نشده بانک تجارت حکایت ازافزایش 14 درصدی مطالبات این بانک از بانک مرکزی و نیز افزایش 44 درصدی مطالبات "وتجارت" از بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری دارد. مطالبات بانک تجارت از دولت نیز رشد 13 درصدی داشته است.

در مورد دیگر بانک بورسی یعنی بانک صادرات نیز این مسئله صدق می‌کند و مدیران این بانک در تلاش هستند تا با تهاتر بدهی‌های این بانک به بانک مرکزی و طلب خود از دولت و نیز تجدید ارزیابی دارایی‌های این ناشر مشکل را برطرف و سرو سامانی به وضعیت بزرگترین بانک بورسی بدهند.

شرکت بورس البته دی ماه سال گذشته 4 نماد بانکی دیگر یعنی بانک ملت، بانک اقتصاد نوین،بانک کارآفرین و پست بانک را نیز درصف مشمولان تعلیق نماد معاملاتی در بورس قرار داده است.

بانک شهر نیز در حالی از مرداد سال گذشته به بازار پایه فرابورس کوچ داده شد و بانک پاسارگاد نیز همچنان به عنوان تنها نماد تعلیق شده در بورس تهران ، همچنان درخواست های ناظران این بازار را بی پاسخ گذاشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر