بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۵
رییس کل بانک مرکزی با اشاره به نامگذاری سال و اعلام انتقال کل مبادلات ارزی به سامانه نیما تا پایان خرداد،گفت:نظام بانکی باید مراقبت کند قطره‌ای از تسهیلات هدر نرود و صرف تولید کالای داخلی واشتغال شود.
کد خبر : ۱۷۴۷۶۷
به گزارش بورس نیوز، ولی‌الله سیف در دیدار نوروزی رییس کل و اعضای هیات عامل بانک مرکزی با مدیران عامل بانک‌ها که عصر امروز برگزار شد، اظهارداشت: نظام بانکی باید آمادگی خود را به جامعه برای دستیابی به اهداف اقتصادی سال اعلام کند و این امر نیز با هدف‌گذاری مناسب برای تسهیلات‌دهی در راستای تحقق شعار سال جاری امکان‌پذیر است.

وی با بیان اینکه نظام بانکی در سال گذشته ۴۸ میلیارد دلار منابع ارزی برای واردات تخصیص داد که این منابع ارز مبادله‌ای بود، گفت: البته برخی از اقلام از لیست دریافت ارز مبادله‌ای خارج  و ارز آنها به آزاد تبدیل شد این در حالی است که این رقم در سال پیش از آن ۳۹ میلیارد دلار بود.

سیف با اشاره به جهت‌گیری نظام بانکی برای تسهیلات‌دهی به بنگاه‌های دانش بنیان در سال گذشته گفت: ۹۴ هزار و ۴۵۵ فقره تسهیلات دانش بنیان با مبلع ۳۲۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته به این بنگاه‌ها پرداخت شد.

به گفته رییس کل بانک مرکزی، نظام بانکی همچنین در سال گذشته ۲۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات خودرو پرداخت کرد که رشد ۱۷ درصدی داشته است.

 ۵۲۰ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات نظام بانکی در سال ۹۶

رییس شورای پول و اعتبار کل تسهیلات نظام بانکی در ۱۱ ماه سال گذشته را ۵۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این رقم رشدی معادل ۲۴ درصد داشته که عملکرد مثبتی بوده و از این میزان ۶۲ درصد سرمایه در گردش و ۳۸ درصد سرمایه‌گذاری جدید بوده است.

جلوگیری از ایجاد صف تسهیلات ازدواج با وجود افزایش رقم وام

سیف با اشاره به افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان در سال جاری گفت: مجلس امسال تکلیف سنگینی را به عهده نظام بانکی گذاشت که نگرانی تشکیل صف برای دریافت تسهیلات ازدواج را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به یک میلیون و ۱۷۵ هزار نفر در سال گذشته گفت: بانک‌ها باید زمینه جذب منابع قرض الحسنه را فرام کنند تا با افزایش رقم تسهیلات صف دریافت تسهیلات شکل نگیرد.

نام‌گذاری سال

سیف با اشاره به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری اظهارداشت: ایشان هدفی را تعریف کردند که همان حمایت از کالای داخلی است و باید بررسی کرد که نظام بانکی چه نقشی در راستای تحقق آن دارد.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به عدم تعادل های ایجاد شده در نظام بانکی گفت: با وجود این عدم تعادل ها، باید اقداماتی انجام داد که کارایی ۱۰۰ درصدی از منابع نظام بانکی صورت گیرد و استفاده بهینه از امکانات نظام بانکی در مسیر تحقق هدف سال انجام شود.

وی ادامه داد: نباید اجازه دهیم که منبعی از نظام بانکی بدون توجه به هدف امسال پرداخت شود و تسهیلاتی که با نظارت دقیق منجر به اشتغال می‌شود، بپردازیم تا یکی از چالش‌های مهم اقتصادی که همان بیکاری است، رفع شود.

سیف تاکید کرد: با وجود اقدامات خوبی که در زمینه اشتغال‌زایی انجام شده اما به دلیل فعال شدن افراد جدید هنوز رقم بیکاری ۱۲ درصد است و بر این اساس‌ تقاضا می کنم که نظام بانکی با دقت کامل اقدامات لازم را برای هدفمند کردن ارایه تسهیلات انجام دهد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نظام بانکی در سال ۹۵ رقم ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش تولید اختصاص داد و ۷ هزار و ۵۰۰ بنگاه کوچک و متوسط را به حرکت درآورد بیان داشت: این رقم به ۲۲ هزار واحد افزایش یافته که رقم آن بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است. در سال گذشته نیز با وجود برگزاری انتخابات، اما دستاوردهای مناسبی در این حوزه کسب شد.

شکل‌گیری هیات‌های تسویه جدید برای شناسایی موسسات غیر مجاز


وی با ابراز امیدواری نسبت به پُررنگ شدن نقش نظام بانکی در رشد، توسعه و اشتغال‌زایی در سال جاری گفت: سال گذشته را با وجود سختی‌ها و مشکلات پشت سر گذاشتیم و توفیقانی نیز به دست آمد و نظام بانکی با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرد که نیازمند تصمیمات خاص بود.

وی موسسات غیرمجاز را یکی از چالش‌های نظام بانکی دانست و گفت: این موسسات انضباط بخشی نظام بانکی را با مشکل مواجه کرده بودند، به همین دلیل امکان اجرای تصمیماتی که اتخاذ می‌شد به درستی نبود و منابع نظام بانکی با ریسک‌های بالایی مواجه می‌شد.

به گفته سیف، ۲۵ درصد از نقدینگی کشور به سمت موسسات غیر مجاز رفته بود که نظارتی بر نحوه مصرف آن انجام نمی‌شد و گفته می‌شد که در این موسسات غیرمجاز ارقامی بین ۳۰ تا ۸۰ درصد به مانده‌های حساب بدون وجود دارایی اضافه می‌شده است.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در اوایل دولت یازدهم اشاره کردم که اگر این پدیده ادامه یابد به معضل تبدیل می‌شود و اگر سه تا چهار سال پیش این اقدامات انجام می شد خسارت ها به مراتب کمتر بود و اگر سه تا چهار سال هم دیرتر موسسات جمع‌آوری می‌شد هزینه‌های زیادتری را باید می‌پرداختیم.

وی با بیان اینکه موسسات غیرمجاز رقبایی بودند که تنها قصدشان جمع آوری منابع و در این اواخر سرپا ماندن بود، اظهار داشت: داستان موسسات غیرمجاز تمام شد اما متاثر می شوم که میبینم سرمایه برخی از مردم با مشکل مواجه شده که البته تلاش کردیم ۹۸ درصد سپرده‌ها بازگردد اما هنوز ۲ درصد باقی است.

وی با اشاره به تلاش مرجع قضایی و بخش نظارت بانک مرکزی برای جمع‌آوری موسسات غیرمجاز گفت: بانک‌ها باید به شعب توصیه کنند که هرگونه فعالیت غیرمجاز در اطراف شعبه را به بانک ‌مرکزی اطلاع دهند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هیات های تسویه جدید از نهادهای مختلف شکل گرفته و شناسایی اموال جدید در حال انجام است که به مصرف بازپرداخت برسد.

طرح بانک مرکزی برای تجمیع پایانه های فروش

وی درباره وضعیت بانکداری الکترونیک گفت:‌ در این بخش شرایط خوبی داریم و وضعیت ما نیز در حال بهبود است. حجم اسکناس و مسکوک به نقدینگی از ۱۵ درصد سال های گذشته به حدود ۹.۵ درصد رسید و این امر به دلیل بانکداری نوین و روش های جدید پرداخت است.

به گفته سیف، تعداد دستگاه های خودپرداز حدود ۵۸ هزار عدد و دبیت کارت (کارت نقدی) ۱۹۷ میلیون قطعه است. همچنین پرداخت وجه نقد توسط دستگاه های خودپرداز ۱۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی تعداد کل پایانه های فروش (POS) را ۸۶۳ هزار پایانه اعلام کرد و گفت: البته اشکالاتی در این بخش وجود دارد که باید برنامه ریزی هایی برای آن انجام شود به نحوی که پایانه های فروش مانند کشورهای پیشرفته در فروشگاه ها به تعداد نباشد و تنها یک پایانه بتواند تراکنش های مورد نظر را انجام دهد.

رییس کل بانک مرکزی تعداد کل پایانه های شعب را ۷۴ هزار دستگاه و کردیت کارت ها (کارت های اعتباری) را ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار کارت اعلام کرد و افزود: نظام بانکی باید به سمت پرداخت وام به مصرف کننده حرکت کند تا مصرف کنندگان بتوانند برای خرید کالا به نحو مناسبی انتخاب خود را انجام دهند.

به گفته وی، تعداد و حجم تراکنش دستگاه های خودپرداز نیز در ۱۱ ماهه ابتدای سال گذشته ۱۲ میلیون تراکنش با حجم ۱۴۶ هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در زمینه اینترنت بانک نیز ۷۱ میلیون تراکنش با رقم ۱۳۰ هزار میلیارد تومان انجام شد.

رییس کل بانک مرکزی، تعداد تراکنش های همراه بانک را در سال گذشته ۲۹ میلیون با رقم ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و کیوسک ها را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار با رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

انتقال کل مبادلات ارزی به سامانه نیما تا پایان خرداد

وی با اشاره به برنامه اصلاح نظام بانکی گفت: با توجه به اینکه مقدمات اجرای اصلاح نظام بانکی فراهم شده و در بخش حاکمیت انسجام مناسبی برای اجرای آن وجود دارد، امیدواریم بتوانیم در سال جاری بخشی از این برنامه را اجرایی کنیم.

سیف با اشاره به راه اندازی سامانه نیما در ماه های پایانی سال گذشته اظهارداشت: تا پایان خرداد ماه سال جاری ظرفیت آن به ۱۰۰ درصد می رسد و کل مبادلات ارزی در این سامانه انجام می شود که این امر منجر به ثبات نرخ ارز و تقویت و بهبود این بازار خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر