بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴
با انتشار گزارش تولید و فروش اسفند ماه شرکت سایپا با نماد «خساپا» و مشخص شدن فروش کل سال 96، مقدار فروش محصولات این شرکت رشد 10 درصدی را نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد.
کد خبر : ۱۷۴۸۲۹
به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در نمودار زیر این افزایش و همچنین تغییر در ترکیب فروش مشاهده می شود . با کاهش فروش خانواده پراید، محصول تیبا در سال 96 سهم بیشتری از  سبد فروش محصولات سایپا را تشکیل می دهد.
 

نرخ محصولات و چالش نرخ دلار

با بررسی نرخ محصولات در سال گذشته، نرخ فروش محصول اصلی پراید نسبت به سال گذشته تنها رشد 3 درصدی داشته است. افزایش نرخ تیبا نیز حدود 4 درصد نسبت به سال 95 بوده است.


 
ذکر این نکته حائز اهمیت است که علیرغم افزایش ناچیز نرخ محصولات، هزینه تمام شده مواد اولیه شرکت در سال 96 افزایش قابل توجهی خواهد داشت. بر اساس صورت های مالی پیشین شرکت، 30 درصد از مواد اولیه به طورمستقیم وارداتی و با تخصیص ارز آزاد است. هر چند سایر مواد اولیه نیز که منبع تامین آن داخلی است از نوسانات نرخ ارز بی تاثیر نیستند.
نرخ دلار در سال 97 باتوجه به ابهام در مورد سرنوشت برجام و سایر عوامل روند صعودی کم نظیری را در پیش گرفته است به طوری که در روزهای اخیر قیمت های تاریخی بالاتر از 5500 تومان را نیز شاهد بوده است. این مقدار 50 درصد نسبت به نرخ سال 95 بالاتر است و تهدیدی جدی برای حاشیه سود محصولات سایپا خواهد بود.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر