بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
دبیر کل کانون کارگزاران درابتدای نشست نوروزی اهالی بازار سرمایه که در محل آمفی تئاتر دانشگاه تهران برگزار شد، با خیر مقدم به مدعوین و پیشکسوتان حاضر در جلسه و با تبریک سال نو به اهالی بازار سرمایه در سال جاری اظهار امیدواری کرد: امسال محیط کاری کم استرس تری را شاهد باشیم و سال پررونقی در اقتصاد و به تبع آن اهالی بازار سرمایه پیش رو داشته باشیم.
کد خبر : ۱۷۴۸۳۱
به گزارش بورس نیوز، وی در ادامه با نکوداشت یاد و خاطره همکاران که در کنار ما نیستند و سالیان سال برای بازار سرمایه زحمت کشیدند از خداوند برای انها رحمت و مغفرت طلب کرد و گفت: بدیهی است که بازار سرمایه مدیون زحمات این عزیزان است.

میر صانعی با ارائه عملکردی ازکانون کارگزاران و فعالیت اصلی آن گفت: کانون کارگزاران واسطی بین نهاد ناظر و اعضای خود می باشد که عملا مجریان بازار سرمایه هستند. بسیاری از تصمیمات بازار سرمایه  از طریق کارگزاران انجام می شود و کارگزاران حلقه نهایی ارتباط با مشتریان هستند و بنابراین دغدغه های کارگزاران اجرایی و دغدغه های سازمان نظارتی است .

وی گفت: ما سعی داریم این دغدغه ها را به هم نزدیک کنیم و دغدغه های اجرایی اعضا را به سازمان منتقل کنیم تا دوستان سازمان این دغدغه ها را در تصمیمات خود لحاظ کنند و دغدغه های سازمان را نیز به اعضا منتقل کنیم تا با توجه به این نگرانی ها راه میانه ای را بیابیم و امور را سامان ببخشیم.

وی ادامه داد: در سالی که گذشت همکاری مناسب و مثال زدنی بین کانون و سازمان را شاهد بودیم و امیدوارم در سال جدید این همکاری بیشتر شود و بتوانیم امورات فی مابین را به جلو ببریم.

میرصانعی با برشمردن اقدامات تعاملی کانون و سازمان گفت: بحث کاهش زمان تسویه معاملات از T+3 به T+2بود و به صورت گام به گام قرار شد ابتدا T+2 و سپس در صورت وجود امکانات و زیرساخت ها به T+1 کاهش یابد.

دبیر کل کانون کارگزاران همچنین گفت: همکاری و مشارکت سازنده کانون در کمیته رسیدگی به اختلافات دیگر مورد تعامل بود. چندسالی است که سازمان کانون را در رسیدگی به اختلافات شریک می داند و این موضوع باعث خیرات و کارهای مفید در بازار سرمایه بوده است و در این کمیته همکاران ما کمک های بسیاری کرده اند و با رعایت اعضا توانستند ذهن اعضای را به دغدعه هایی اجرایی بازتر و تصمیمات مفیدی اخذ کنند.

وی بررسی برخی از تخلفات در کمیته انضباطی کانون را کمک بسیار خوبی برای کارگزاران دانست و  استعلام مدیران عامل کارگزاری ها از کانون که تقریبا در نیمی از سال اتفاق افتاد را مورد دیگر دانست وگفت: کانون با این اقدامات بیش از قبل به یک تشکل خودانتظام تبدیل شد که در صلاحیت مدیران و تخلف اعضای خود وارد شود و سعی کرده است در این موارد بی طرفی خود را رعایت کند تا اعتماد مجموع بازار سرمایه به کانون سلب نشود.

اصلاح دستورالعمل صندوق تضمین تسویه معاملات که پیشنهاد آن از کانون آغاز شد و نهایتا در سازمان تصویب شد کمک مهم و منابع آن از اعضایی گرفته خواهد شد که نکول بیشتری داشتند.

اصلاح دستور العمل کمیته سازش کانون که خیلی فرایندها را در این کمیته تسهیل کرد و تشکیل کمیته پایش ریسک بازار که بخشی از وظایف و اختیارات  تفویض شد، دیگر مسئله بود.

میرصانعی گفت: ریسک در صنعت کارگزاری قبل از تشکیل این کمیته بالا بود و بیشتر در حوزه اعتباری بود که بعد از تشکیل کمیته و بررسی های اعضا اقداماتی انجام شد که به مدیریت ریسک صنعت کارگزاری کمک کرد.

 یکی از همان اقدامات اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری بود که جلسات متوالی در هیات مدیره کانون بررسی شد و بعد از آن در جلسات متعددی در کمیته کاهش ریسک کانون بررسی شد و به هیات مدیره سازمان پیشنهاد شد و اکنون در کمیته تدوین مقررات است که در این
اصلاح توان کارگزاریها برای وصول مطالبات خودش از مشتریان بیشتر کرد البته محدودیت هایی نیز اعمال شد اما عملا  قدرت کارگزاریها در وصول مطالبات بیشتر شده است.

بحث دیگر اعطای مهلت برای افزایش سرمایه کارگزاران بود که تا اردیبهشت تمدید شد

دبیر کل کانون کارگزاران گفت: بحث دیگری که با همکاری سازمان انجام شد مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات اعطایی بود که جلسه ای با رییس سازمان مالیاتی در روزهایی پایانی سال تشکیل شد  امیدواریم  به سرانجام برسد ما در روزهایی پایانی سال توانستیم ساختمان جدید و در شان کانون تهیه کنیم که منشاء خیر باشد.

وی گفت: مواردی که در سال جدید پیگیری خواهد شد بحث اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری است که اگر به تصویب برسد کمک بزرگی برای پوشش ریسک های اعتباری صنعت کارگزاری به همراه دارد  و هرچه زودتر به تصویب برسد  برای پوشش ریسک صنعت اعتباری به همراه خواهد داشت.

میرصانعی افزود: بحث دیگر بحث مالیات بر ارزش افزوده اعتبارات و عوارص کسب و پیشه هست که کمک سازمان برای تامین مالی ساختمان جدید دیگر مسئله است و موضوع افزایش سرمایه شرکت های کارگزاری که در گام اول تا اردیبهشت ماه از سازمان مهلت گرفته شد و موضوع در کمیته پایش ریسک مطرح است و امیدواریم که با کمک همکاران در سازمان بورس موضوع افزایش سرمایه شرکت های کارگزاری که سطح ریسک پایینی دارند اینطور باشد که عدم افزایش سرمایه منجر به لغو مجوز نشود و تنها کارگزارانی که با توجه به معیارهای مشخص ریسک بالایی دارند و ممکن است این ریسک را به بازار سرمایه منتقل کنند برخی مجوزهایشان لغو شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر