بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
سلطانی نژاد گفت: تصمیم گرفته شده از این پس کارگروه مربوط به قیمت گذاری و تنظیم بازار در وزارت صنعت و دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی تشکیل شود و همچنان بازار را رصد کند.
کد خبر : ۱۷۴۸۴۳

حامد سلطانی نژاد، مدیر عامل بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز، در باره اینکه با توجه به حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال رأی شورای رقابت در خصوص انحصاری بودن مواد پتروشیمی و لزوم عرضه این محصولات در بورس کالا، به طور دقیق چه برنامه‌ای برای تداوم عرضه این محصولات در این بازار وجود دارد، گفت: ورود محصولات پتروشیمی به بورس در سال ۸۹ به موجب مصوبه ستاد هدفمندی یارانه‌ها بوده است که طبق آن مصوبه همه مجتمع‌های پتروشیمی موظف به ارائه محصولات خود در بورس کالا هستند و تعدادی ضمانت اجرایی نیز در این خصوص در نظر گرفته شده بود، بنابراین از سال ۸۹ تا قبل از مصوبه شورای رقابت الزام قانونی برای عرضه محصولات در بورس وجود داشته است.

وی افزود: شورای رقابت به واسطه مراجعه عده‌ای از مصرف کنندگان صنایع پایین دستی به شورای رقابت و از باب انحصاری که به اعتقاد شورای رقابت در حوزه عرضه محصولات پتروشیمی وجود دارد، در این مسئله ورود کرده‌اند. در واقع اگر بخواهیم طبقه بندی کنیم ورود شورای رقابت از باب ایجاد رقابت و رفع انحصار بوده است که ارائه محصولات در بورس را تصویب کرد .

به گفته این مقام مسئول ورود شورای هدفمندی یارانه‌ها که پشتوانه آن اصل ۴۴ قانون اساسی است، به موضوع عرضه محصولات در بورس از باب تنظیم بازار بوده است. ضمن اینکه ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی بورس کالا مصوب سال ۸۸ می‌گوید" هر کالایی که در بورس عرضه و قیمت گذاری شود از شمول قیمت گذاری خارج می‌شود" و لازمه اینکه کالایی از شمول قیمت گذاری خارج شود، انجام کل عرضه آن محصول در بورس است.

عرضه 4 میلیون تن مواد پتروشیمی در سال 96

سلطانی نژاد ادامه داد: در واقع باید کل عرضه در برابر کل تقاضا قرار بگیرد و کشف قیمت آن به درستی صورت بگیرد، بنابراین از جهات قانونی نکته خاصی وجود ندارد فقط دستور العملی که در شورای رقابت تصویب شد و کارگروهی که با حضور صنایع پایین دستی و بالادستی تشکیل شد بسیار خوب عمل کرد و بازار و در حقیقت ریز ساختارهای بازار با همکاری همه فعالان بازار اعم از پایین دستی و بالادستی وزارت صنعت و وزارت نفت به گونه‌ای تنظیم شد که بالاترین رکورد عرضه محصولات پتروشیمی در سال ۹۶ در بورس کالا محقق شد و حدود ۴ میلیون تن محصول نهایی پتروشیمی که در داخل مصرف می‌شود در بورس کالا معامله شد .

مدیر عامل بورس کالا تاکید کرد: تصمیم گرفته شده از این پس کارگروه مربوط به قیمت گذاری و تنظیم بازار در وزارت صنعت و دفتر توسعه صنایع پایین دست پتروشیمی تشکیل شود و همچنان بازار را رصد کند.

سال خوب پترویی ها در بورس کالا

به باور وی سال ۹۷ سال بسیار خوبی برای معاملات پتروشیمی است و کار گروه‌هایی که تشکیل می‌شوند در واقع تعاملی است و نظر همه ذینفعان و نظر حاکمیت چه از بعد تنظیم بازار چه از بعد رقابت در آنها اعمال می‌شود و نهایتاً بهترین تصمیم‌ها برای عرضه محصولات پتروشیمی گرفته می‌شود.

ازاینرو فرصت خوبی برای تعامل مناسب بین صنایع بالا دست و پایین دست پتروشیمی و بورس کالا و بقیه بخش‌های حاکمیت به وجود خواهد آمد که این فرصت تعاملی به وجود آمده پایدار خواهد بود و منجر به عرضه حداکثری محصولات پتروشیمی در بورس نیز خواهد شد.

دلار تک نرخی به نفع بورس کالا تمام می‌شود

سلطانی نژاد در پاسخ به این سؤال که با توجه به التهاب بازار ارز چه تمهیداتی برای ایجاد آرامش در بازار بویژه در حوزه‌های مرتبط با ارز اندیشیده شده نیز توضح داد: در بورس کالا یکی از موارد مهم در ورودی بازار ، قیمت‌های پایه است و با تمهیدی که دولت اندیشید و تدبیر بکار گرفته شده، دلار به سمت تک نرخی شدن در حال حرکت است .

این موضوع کار را برای بورس کالا بسیار راحت‌تر کرد چرا که مبنای قیمت‌های پایه این بازار ارزی خواهد بود که در واقع حاصل ارز تعادلی بازار است و به نظر می‌رسد بازار خیلی شفاف‌تر به حرکت خود ادامه خواهد داد.

به خصوص در حوزه کالاهایی که قیمت‌های پایه آنها تابعی از نرخ ارز است و اختلاف آنها در فرمول‌های قیمتی بالا دست و پایین دست خیلی کمتر خواهد بود چرا که هر دو به یک نرخ ارز یکسان اشاره خواهند کرد چه اینکه این ارز به صورت یکسان مدیریت شود و یا اینکه بتوانیم از بازاری این ارز را استخراج کنیم در نهایت می‌توان گفت یکسان شدن نرخ ارز بسیار به آرامش بخشی بازار ارز کمک کند.

تکلیف نهایی انتقال سامانه پایاپای بورس کالا به سمات

سلطانی نژاد در پاسخ به انتقاداتی که برخی صنایع پایین دستی در مورد عدم انتقال سیستم پایاپای بورس کالا به سپرده گذاری مرکزی وارد می‌کنند نیز گفت با همکاران خود در سپرده گذاری مرکزی تعامل بسیار خوبی داریم و در آینده زمان انتقال سیستم پایاپای به سمات اعلام خواهد شد.

پول زیادی در بانک‌ها نداریم

این مقام مسئول در مورد درآمدهای بورس کالا و ابنکه چند درصد از این درآمدهای در بانک‌ها سپرده گذاری شده است، نیز توضیحاتی داد و گفت: درصد خیلی کمی از منابع بورس کالا سپرده گذاری شده است و آن درصد نیز بیشتر بخاطر رعایت قوانین است چرا که مؤسسات مالی اعم از بانک‌ها و بورس‌ها باید مبالغی را به منظور کفایت سرمایه در بانک‌ها نگهداری کنند چرا که اگر ریسکی متحمل شدند، بتوانند آن را پاسخگو باشند. این الزامات کفایت سرمایه از طریق ناظران بازار تعیین می‌شود و بورس کالا نیز حتماً باید این الزامات کفایت سرمایه را رعایت کند.

فقط 4 موقعیت کال مارجین شدند

مدیر عامل بورس کالا در پاسخ به انتقاداتی که تحلیلگران به بازار آتی سکه وارد می‌کنند و این بازار را مسبب دامن زدن به قیمت‌های کاذب می‌دانند نیز گفت: تجارب بازار سرمایه دنیا نشان می‌دهد که همیشه بازار مشتقه کنترل کننده ریسک‌های بازار نقد بوده است و در واقع هیچ گاه بازار مشتقه ،بازار نقد را تحت تأثیر قرار نداده است .

وی افزود:در واقع بازار مشتقه تأثیر پذیر از بازار نقد بوده و بنابراین این ادعا بی معنا است .در حال حاضر نیز ملاحظه می‌شود زمانی که قیمت‌ها در بازار نقد افزایش یا کاهش پیدا می‌کند این تأثیر بر فعالیت افراد در بازار مشتقه سکه تأثیر می‌گذارد همیشه تأثیر به صورت یکطرفه از بازار نقد به بازار مشتقه است و بازار مشتقه هیچ گاه بر بازار نقد تأثیر نگذاشته و این موضوع در عمل و مبانی اثبات شده است.

سلطانی نژاد با رد ادعای کال مارجین شدن تعداد زیادی از خریداران آتی سکه به تبع اعلام دلار تک نرخی 4200 تومانی گفت: تنها تعداد ۴ مورد کال مارجین روز گذشته در بازار آتی گزارش شده و بازار در شرایط متعادلی در حال فعالیت است.

مدیر عامل بورس کالا همچنین در مورد مصوبه اخیر وزارت صنعت مبنی بر قیمت گذاری محصولات فولاد،آلومینیوم و مس در بورس کالا و قیمت گذاری محصولات بر اساس نرخ ارز مبادله ای نیز گفت: با توجه به تصمیم دولت در تک نرخی کردن ارز، این مصوبه دیگر محلی از اعراب ندارد چرا که مبانی آن و اختلاف صنایع پایین دست و بالا دست در استفاده از ارز مبادله ای یا آزاد  دیگر وجود نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر