بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
نجفی منش گفت:وقتی قیمت دلار بالا می‌رود بلافاصله روی قیمت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد ولی برای قطعه ساز و خودرو ساز چند ماه طول می‌کشد تا این تأثیر بر قیمت خودرو با نامه نگاری و درخواست مشخص شود.
کد خبر : ۱۷۴۸۷۳
نویسنده :
mastereditor

محمد رضا نجفی منش، دبیر انجمن قطعه سازان در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز پیرامون تأثیر افزایش نرخ ارز بر سودآوری قطعه سازان بورسی گفت: افزایش نرخ ارز نه تنها بر سودآوری بلکه بر تولید تأثیر منفی گذاشته است چون افراد به آینده اعتماد ندارند و نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده است.

کالایشان را نمی‌فروشند و منتظرند ببینند چه اتفاقی میافتد و آن را به بازار عرضه نمی‌کنند در طرف مقابل تولید کنندگان نمی‌داند که با چه قیمتی اجناس خود را بفروشد یعنی اگر الان کالایی را بفروشد امکان دارد فردا قیمت آن دو برابر شود . بازار در حال حاضر به حالت نابسامانی دشواری رسیده است و این وضعیت باید حتماً مدیریت و کنترل شود .

وی با بیان اینکه برای مدیریت وضعیت ارز و حمایت از تولید کننده داخلی باید یا نرخ‌های موجود در بازار ارز برای مدت مشخصی بیمه شود یا تغییرات نرخ ارز در قرار دادها لحاظ شود در غیر این صورت کار و فعالیت تولیدی در کشور بسیار مشکل و سخت خواهد بود.

نجفی منش در پاسخ به این پرسش بورس نیوز که آیا افزایش نرخ ارز شرکت‌های قطعه ساز را متضرر می‌کند عنوان کرد: مشکل عمده‌ای که قطعه سازان در بحث خودرو دارند قیمت گذاری توسط شورای رقابت است که اگر در این قضیه دخالت نکند و خود بازار بر اساس عرضه و تقاضا کار خود را انجام دهد قیمت در بازار مشخص و مشکل حل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد : اولین کاری که باید انجام شود منع شورای رقابت از قیمت گذاری خودروها است، وقتی قیمت دلار بالا می‌رود بلافاصله روی قیمت‌های دیگر تأثیر می‌گذارد ولی برای قطعه ساز و خودرو ساز چند ماه طول می‌کشد تا این تأثیر بر قیمت خودرو با نامه نگاری و درخواست مشخص شود و این قضیه باعث شده است که صنعت خودرو سازی که نقش عمده‌ای در تولید ناخالص ملی دارد، با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود.

نجفی منش البته در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ ارز تا چه حد به نفع قطعه ساز است گفت : بنابر اصول اقتصادی در نتیجه افزایش نرخ ارز، قیمت بازار کاهش می‌یابد. مثلاً اگر شما با قیمت xتومان بتوانید هزار واحد فروش داشته باشید، با افزایش قیمت‌ها و به لحاظ کاهش قدرت خرید دیگر نمی‌توان این مقدار را فروخت و مثلاً ۸۰۰ واحد فروش خواهیم داشت .

وی افزود:قطعه سازان به هیچ عنوان موافق افزایش قیمت‌ها نیستند و همانطور که می‌بینید افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارگران در کمترین زمان با رشد قیمت اجناس خنثی شد یعنی با افزایش سایر هزینه‌ها ،این رشد ۲۰ درصدی حقوق کارگران اصلاً ملموس نبود.

نجفی منش با اشاره به تصمیم بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز نیز گفت: بعد از یک هفته و اتمام این برنامه‌ها باز هم شاهد افزایش نرخ ارز بودیم.اجرای سیاست‌های این چنینی را باید ندانم کاری‌هایی دانست که در اوضاع اقتصادی شاهد آن هستیم و بجز تحمیل هزینه‌های گزاف به جامعه تأثیر دیگری نداشته و نخواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر