بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
معاملات فرابورس در هفته منتهی به ۲۴ فروردین ماه در حالی پایان یافت که در مقایسه با هفته پیشین، حجم، ارزش و تعداد دفعات داد و ستدها رشدی و شاخص کل کاهش یافت.
کد خبر : ۱۷۴۹۵۰
به گزارش بورس نیوز، در هفته‌ای که سپری شد در پایان معاملات چهارشنبه ۲۲ فروردین‌ماه ارزش بازار رشد ۲ درصدی از ابتدای سال را تجربه کرد، گرچه نسبت به هفته پیشین کمتر از یک درصد کاهش یافت و هم‌زمان آیفکس با نزول بیش از ۳ درصدی در پایان هفته در ارتفاع ۱۰۶۴.۰۶ واحدی رسید.

در مجموع بازارهای فرابورس نیز یک هزار و ۳۵ میلیون ورقه بهادار در ۱۷۱ هزار دفعه مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن ۱۰ هزار و ۴۰۸ میلیارد ریال بود. به این ترتیب با توجه به افزایش تعداد روزهای معاملاتی نسبت به هفته پیشین، شاهد افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات و بیش از ۲۰۰ درصدی تعداد دفعات مبادله اوراق بهادار در بازارها بودیم.

بهترین عملکرد بازارها

در میان بازارهای سهام و اوراق فرابورس، بازارهای اول و دوم به ترتیب بهترین عملکرد در افزایش حجم و ارزش معاملات را تجربه کردند به طوریکه در بازارهای اول و دوم فرابورس در هفته‌ای که گذشت به ترتیب ۱۱۱ و ۴۲۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۸۲، و یک هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال دادوستد شد که نسبت به هفته پیشین افزایش ۶۵۲ و ۳۱۲ درصدی در حجم و افزایش ۷۷۲ و ۵۴۵ درصدی ارزش معاملات را نشان می‌داد. سایر بازارها نیز با رشد دادوستدها روبه‌رو شدند.

آمار سایر بازارهای فرابورسی همچنین نشان می‌دهد به ترتیب در بازار ابزارهای نوین مالی و بازار پایه تعداد ۳۴ و ۴۶۳ میلیون ورقه به ارزش ۸ هزار و ۱۲۶، و ۷۲۶ میلیارد ریال دادوستد شد. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز میزبان معامله ۱۰۰ هزار سهم به ارزش ۳۰۰ میلیون ریال بود.

از طرف دیگر، بیشترین تعداد معاملات در هفته منتهی به ۲۴ فروردین متعلق به بازار دوم فرابورس با ۶۶ هزار نوبت معاملاتی بود که البته با ۱۸۱ درصد افزایش، کمترین میزان افزایش در دفعات داد و ستد در میان بازارهای فرابورسی را نیز ثبت کرد.

بازار ابزارهای نوین مالی

نگاهی به ابزارهای معاملاتی در بازار ابزارهای نوین مالی حاکی از آن است که افزایش ارزش معاملات اوراق بدهی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و اوراق تسهیلات مسکن به ترتیب بیش از ۳۷۵، ۴۳ و ۳۲۹ درصد و افزایش حجم معاملات این سه ابزار به ترتیب ۴۱۱، ۱۱۶ و ۳۱۶ درصد بوده است.

ارزش معاملات خرد


برطبق گزارش ایبنا، همزمان ارزش معاملات خرد در بازارهای اول، دوم، پایه و SME در فرابورس نیز به ۲ هزار و ۲۳۴ میلیارد رسید که گروه محصولات شیمیایی با ارزش معاملاتی به میزان ۶۸۱ میلیارد ریال ۳۰ درصد از ارزش کل معاملات را از آنِ خود کرد و در صدر ایستاد. گروهای فلزات اساسی و انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز به ترتیب ۱۴ و ۶ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند و در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر