بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۳
داوود هرمیداس‌باوند؛ تحلیلگر روابط بین‌الملل می گوید: درباره حمله آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه، ایران در همین حد که محکوم کند و یا به درستی بگوید این موضوع، آینده سوریه را مشکل تر و طولانی تر خواهد کرد کافی است. ضرورتی باشد که فراتر از این موضوع، واکنشی نشان دهد.
کد خبر : ۱۷۴۹۵۷
به گزارش بورس نیوز، هرمیداس‌باوند ، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا حملات سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، ادامه خواهد داشت یا خیر گفت: اقدامات تنبیهی معمولا برای اهداف محدودی است و در این مورد هم در رابطه با ادعای استفاده از سلاح شیمیایی بر خلاف حقوق بین الملل و به ویژه کنوانسیون منع تولید، توسعه و استفاده از سلاح شیمیایی بود. از این رو، در این مقطع گفته می شود تا این اقدامات تا همین جا بوده و فراتر از این نخواهد بود.

او ادامه داد: البته اگر اتفاق مجددی در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی رخ دهد، این کشورها بر اساس مقتضیات روز تصمیم می گیرند. اما نظریه اقدامات تنبیهی معنایش همین است و از همین سه پایگاهی که مورد هدف قرار گرفته فراتر نخواهد رفت.

این استاد دانشگاه درباره واکنش روسیه به حملات سه کشور مذکور نیز گفت: واکنش روسیه قابل پیش بینی بود. درست است که سفیر روسیه در لبنان گفته بود موشک ها را از بین می بریم ولی از سابقه روسیه قابل پیش بینی بود که غیر از محکومیت لفظی اقدامات دیگری انجام نخواهند داد. هرچند بعدا اعلام می کنند که درباره پیامدهای آن تصمیماتی خواهند گرفت.

هرمیداس‌باوند ادامه داد: روسیه اعلام کرده که این موضوع، بحران سوریه را پیچیده تر کرده است. این یک واقعیت است. در عین حال معنای دیگری هم برای غرب دارد و آن اینکه چون غرب در مسئله سوریه آنچنانی که باید و شاید، نقش تعیین کننده نداشت، با این اقدامات تنبیهی به نحوی خود را بیشتر از پیش وارد ماجرای سوریه کرد. یعنی در هر حال تصمیم گیری درباره آینده سوریه باید با توافق غرب صورت بگیرد.

او درباره واکنش ایران به اوضاع سوریه هم گفت: ایران هم اعلام کرده بود که حمله، مشکل خاورمیانه به خصوص سوریه را پیچیده تر می کند و امکان صلحی که در افق ها پدیدار شده بود را به تاخیر می اندازد. فکر نمی کنم ضرورتی باشد که ایران فراتر از این موضوع، واکنشی نشان دهد. در همین حد که محکوم کند و یا به درستی بگوید این موضوع، آینده سوریه را مشکل تر و طولانی تر خواهد کرد کافی است.

بر اساس گزارش انتخاب، هرمیداس‌باوند درباره این موضوع که مقام های روسیه اعلام کرده اند برخی موشک های شلیک شده به سریه، توسط موشک های ساخت شوروی سابق منهدم شده اند نیز گفت: روسیه، بد یا خوب حضور مسلط در سوریه پیدا کرده و شریک اتفاقاتی است که در سوریه پیش می آید و برای حیثیت خود مجبور است واکنش هایی را نشان دهد. اما اینکه بگوید زمان شوروی سابق ساخته شده، بعید می دانم پس از فروپاشی شوروی در سوریه از چنین سلاح هایی استفاده کنند؛ بلکه روسیه در شرایط موجود از سلاح های موجود اسستفاده می کند. در هر صورت روسیه می خواهد عدم دخالت خود را به صورت حاشیه ای نشان دهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
پیام واضح به دولت ایران = که یاغی گری بین المللی و آتش افروزی در منطقه و سرکوب داخلی مردم ایران با مشت آهنین آمریکا مواجه میشود
ناشناس
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۱
خفه