بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
بورس نیوز گزارش می دهد

بورس در هفته‌ای که گذشت

در هفته‌ای که گذشت تحولات بازار ارز و افزایش ناگهانی و کمیاب شدن دلار در دومین روز کاری هفته، موجب سردرگمی فعالان بازار سرمایه شد به نحوی که دماسنج اصلی بورس تهران در این روز کاهش 439 واحدی را تجربه کرد.
کد خبر : ۱۷۴۹۷۲
نویسنده :
ذلفقاری

به گزارش بورس نیوز ، در حالی که پیش از این تحلیلگران با پیش بینی افزایش قیمت ارز و به تبع آن افزایش تورم، از سود آوری گروه‌ها و صنایع صادرات محور در سال جاری سخن می‌گفتند، تصمیم یکباره دولت در اعلام تک نرخی کردن ارز علی رغم تردید کارشناسان در موفقیت این سیاست، منجربه تجدید نظر در پیش بینی‌ها در مورد گروه‌ها و صنایع پیش رو در سال جاری شد .

بر این اساس قیمت سهام در گروه‌های پالایشی و پتروشیمی، فلزات اساسی متأثر از این اخبار با کاهش همراه شد و در مقابل و بر اساس برخی تحلیل‌ها، شاهد استقبال سهامداران از نماد گروه‌هایی خودوریی و قندی بودیم به طوری که قیمت برخی از نمادهایی این گروه‌ها با افزایش چشمگیر همراه بود.

تحولات سیاسی ناشی از بمباران شیمیایی مناطقی در حومه دمشق و موضع گیری تند دولت آمریکا برای حمله به دولت سوریه و واکنش متقابل روسیه، دیگر مسئله‌ای بود که بیش از بیش بر حیرت و سردرگمی فعالان بازار سرمایه افزود.

در پایان معاملات هفته منتهی 22 فروردین ماه 97، شاخص کل با 864 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 96287 واحد رسید.

شاخص بازار اول با 663 واحد کاهش به رقم 68069 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با 1578 واحد کاهش عدد 206758 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول با 1 درصد و 0.8 درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در ضمن تعداد 4197 میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از 308 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 281 درصد و 242 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند.

این درحالی است که تعداد 72 میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از 732 میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با 1054 درصد و 1042 درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند.

بر اساس این گزارش، بررسی ارزش معاملات خرد به عنوان یکی از فاکتورهای اصلی در بررسی وضعیت شاخص کل نشان می‌دهد هفته‌ای که گذشت، روزهای خوبی برای اهالی بازار سرمایه نبود.

در نخستین روزهفته ، ارزش معاملات خرد 910 میلیارد ریال بوده است که با 159 میلیارد ریال افزایش نسبت به آخرین روز معاملاتی قبل با افزایش 21درصدی همراه بوده است.

در نخستین روز کاری بورس تهران، ارزش معاملات بلوکی 193 میلیارد ریال بوده است که نسبت به روز چهارشنبه با کاهش 318 میلیارد ریالی، افت 62 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ارزش معاملات عمده و انتقالی در روز شنبه، 93.7 میلیارد ریال بوده است که بر این اساس 24 میلیون و 999هزار و 998 سهم کارگزاران بورس اوراق بهادار با نماد«کبورس» به قیمت پایه هر سهم 3750 ریال مورد معامله قرار گرفت.

ارزش معاملات بلوکی شرکت‌های ایران ترانسفو، بانک انصار و سرمایه گذاری ملی ایران روز شنبه 193 میلیارد ریال بوده است که حدود 16 درصد ارزش معاملات نخستین روز هفته را شامل شده است و علی رغم این حجم از معاملات بلوکی در نخستین روز هفته شاهد کاهش 371 واحدی شاخص کل و افت همه شاخص‌های اصلی بورس تهران بودیم.

روز یکشنبه و همزمان با اوج گرفتن قیمت دلار در بازار، ارزش معاملات خرد 1207 میلیارد ریال بوده است که با 296 میلیارد ریال افزایش نسبت به روز شنبه رشد 23 درصدی داشته است.

ارزش معاملات بلوکی روز یکشنبه ۵۲ میلیارد ریال بوده است که با کاهش ۱۴۱ میلیارد ریالی نسبت به روز شنبه، ۷۴ درصد کاهش یافته بود.

همچنین نماد شرکت‌های ایران ترانسفو، بانک کارآفرین در این روز با معاملات بلوکی همراه بوده است.

ارزش معاملات خرد در روز دوشنبه ۱۸۴۰ میلیارد ریال بوده که نسبت به روز قبل با افزایش ۶۳۳ میلیارد ریالی همراه بود و رشد ۵۲ درصدی داشته است.

ارزش معاملات بلوکی در این روز ۱۶۳ میلیارد ریال بوده است که با رشد ۱۱۱ میلیارد ریالی نسبت به روز قبل ۲۱۳ درصد افزایش داشته است.

آسان پرداخت پرشین، سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ، فولاد خوزستان ، معدنی و صنعتی چادر ملو و نیز سرمایه گذاری غدیر و گسترش نفت و گاز پارسیان شرکت‌هایی بودند که روز دوشنبه نماد آنان با معاملات بلوکی در بورس تهران همراه شد.

روز سه شنبه ارزش معاملات خرد ۱۳۱۳ میلیارد ریال بوده است که با کاهش ۵۲۶ میلیارد ریالی نسبت به روز قبل، افت ۲۹ درصدی را تجربه کرده است.

همچنین ۲۵ میلیارد ریال حجم معاملات بلوکی این روز بوده است که ۲ درصد از کل ارزش معاملات را به خود اختصاص داده است و در نمادهای سرمایه گذاری غدیر و بانک اقتصاد نوین رقم خورد.

ارزش معاملات خرد در آخرین روز کاری هفته ۱۲۱ میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل از آن با ۹۵ میلیارد ریال کاهش ، افت ۷ درصدی را تجربه کرد. همچنین روز چهارشنبه ۷۲۳ میلیارد ریال معاملات بلوکی در بورس تهران رقم خورد که با افزایش ۶۹۸ میلیارد ریالی ، رشد ۲۸۱۱ درصدی نسبت به روز سه شنبه داشت.

شاخص صنعت به عنوان دیگر فاکتور مهم در بررسی وضعیت کلی بازار سرمایه نیز در هفته‌ای که گذشت. این شاخص روز شنبه هفته گذشته رقم ۸۶۹۳۰را نشان می‌داد در حالی که در پایان رقم بر رقم ۸۶ هزار و ۲۹۰ واحدی قرار گرفت و با کاهش ۶۴۰ واحدی همراه بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر