بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه بعد از تک‌نرخی شدن ارز، دولت برای حمایت از تولید داخلی یارانه برای واردات نهاده های دامی پرداخت می‌کند، گفت: واردکنندگان موظفند محصولات خود را با قیمت‌های قبل از تک‌نرخی شدن مطابقت دهند.
کد خبر : ۱۷۵۰۱۶
به گزارش بورس نیوز، قیمت گوشت قرمز و به ویژه گوشت مرغ از نوسانات نرخ ارز مؤثر است زیرا بخش عده‌ای از خوراک طیور از خارج کشور و از طریق واردات  تأمین  می‌شود به‌طوری‌ که کلانتری ورزی اسبق کشاورزی صنعت طیور را صنعت مونتاژ می‌نامد.

 بعد از تک‌نرخی شدن نرخ ارز به قیمت 4200 تومان نرخ ارز  وارداتی کالاهای اساسی مانند خوراک دام و طیور حداقل 10 درصد افزایش یافت که به شدت بر روی نرخ مصرف‌کننده مرغ تأثیر گذار است.

بنابراین گزارش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بعد از تک نرخی شدن ارز و در واکنش به نگرانی‌هایی که بابت افزایش قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردم ناشی از تک نرخی شدن ارز ایجاد شده بود، اظهار کرد: کالاهایی که واردات آن‌ها با ارز مبادله ای 3800 تومانی بود، به دلیل اینکه باید با ارز 4200 تومانی وارد شود، افزایش قیمت حدود 10 درصدی دارد که در جلسه ای مقرر شد تا برای کالاهای اساسی مثل دارو، 3 هزار میلیارد تومان در یک ردیف مستقل در نظر گرفته شده و 400 تومان به ازای هر دلار به این کالاها پرداخت شود.

معاون رییس جمهوری این اطمینان را به مردم داد تا هیچگونه نگرانی از افزایش قیمت کالاهای اساسی مثل دارو نداشته باشند اما دولت هنوز لیستی از کالاهایی که مشمول یارانه واردات هستند را ارائه نکرده است.

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ضمن تأیید اینکه نهاده‌های دام و طیورجزء محصولاتی است که دولت برای واردات آنها مابه‌التفاوت 400 تومانی نرخ ارز را در نظر گرفته است، اظهار کرد: تک نرخی شدن سیاستی است که همه فعالان اقتصادی از آن استقبال می‌کند زیرا از نوسانات بازار جلوگیری به عمل می آورد و مشکلات پرداخت را بر طرف می‌کند.

وی افزود:  با توجه با اینکه امسال نیز سال حمایت از کالایی ایرانی است دولت در راستای اجرای نمودن فرمایش رهبر معظم انقلاب و تحقق شعار سال، دولت باید برنامه حمایت از تولید داخلی را در نظر می‌گرفت به همین منظور است که موضوع پرداخت مابه‌التفاوت برای نرخ ارز واردات کالاهای اساسی را در نظر گرفته است که شامل نهادهای خوراک دام و طیور (ذرت و سویا) نیز می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: با در نظر گرفتن پرداختمابه‌التفاوت به واردات    نهاده‌های دامی قیمت خوراک دام  و طیور افزایش قیمتی را تجربه نخواهند کرد.

وی تصریح کرد: نهادهای دامی در طول این ایام با قیمت مصوب و بدون تغییر در اختیار  تشکل‌های  تولیدی قرار داده‌شده تا میان اعضاء خود توزیع کنند.

ورناصری با بیان اینکه بخش خصوصی نیز بدون افزایش قیمت در مقایسه با قبل ازتک نرخی شدن ارز، ذرت و سویا را توزیع می کنند گفت: قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا 2000 تومان تا 2100 تومان و ذرت 970 تومان تا 1100 تومان در بازار است.

وی یادآور شد: این قیمت‌ها تأثیراتی در ارتباط با افزایش قیمت تمام‌شدهتولیدکنندگان نیز خواهد داشت که دستگاه‌های مسئول و ستاد تنظیم بازار نیز به آن توجه می‌کند.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام  با بیان اینکه بعد از تک‌نرخی شدن ارز، دولت برای حمایت از تولید داخلی یارانه(400 تومانی در قالب پرداختمابه‌التفاوت نرخ ارز)  برای واردات پرداخت  می‌کند  تأکید کرد: واردکنندگان نیزموظف‌اند قیمت‌های خود را با قیمت‌های قبل از تک‌نرخی شدن مطابقت دهند و نباید افزایش قیمت داشته باشند.

به گزارش تسنیم ، وی به تولیدکنندگان توصیه کرد که درصورتی‌که مشکل و افزایش قیمت رادراین‌ارتباط مشاهده کرده آن را به وزارت جهاد کشاورزی اطلاع دهند تا مشکلات را از طریق بانک مرکزی و ستاد تنظیم بازار پیگیری شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر