بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
براساس صورت‌های مالی سال 95، از مجموع ۲۰ بانک و موسسه اعتباری حاضر در بازار سرمایه فقط 4 بانک پارسیان، کارآفرین، سینا و خاورمیانه نرخ کفایت سرمایه بالاتر از 8 درصد دارند.
کد خبر : ۱۷۵۰۴۲
به گزارش بورس نیوز، مقوله کفایت سرمایه بانک‌ها از آن جهت حائز اهمیت است که درجه ریسک اعتباری بانک‌ها را نشان می‌دهد.

براساس تعریفی که در آیین‌نامه کفایت سرمایه مطرح شده، کفایت سرمایه «حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی‌های موزون شده به ضرایب ریسک برحسب درصد» است. سرمایه بانک و دارایی‌ها دو عامل اصلی تعیین نرخ کفایت سرمایه بانک است.

براساس استانداردهای «بال یک» حداقل نرخ کفایت سرمایه یک بانک باید 8 درصد باشد که البته این نسبت در مقررات بال دو به 12 درصد افزایش یافته است.

در این گزارش، صورت مالی 18 بانک و دو موسسه اعتباری بررسی و سرمایه، سرمایه پایه و نرخ کفایت سرمایه آنها درج شده است. ارقام جدول زیر براساس صورت مالی سال 95 بانک‌ها به دست آمده اما با توجه به عدم انتشار صورت مالی سال 95 بانک سرمایه، برای این بانک ارقام صورت مالی سال 94 درج شده است. بانک پاسارگاد هم تاکنون مجمع عمومی سال 95 را برگزار نکرده و صورت مالی را به تصویب نرسانده است.  

طبق این آمار و ارقام، از مجموع 20 بانک بررسی شده، فقط 4 بانک نرخ کفایت سرمایه 8 درصد و بیشتر دارند و 16 بانک و موسسه اعتباری دیگر نرخی کمتر از 8 درصد دارند. همچنین نرخ کفایت سرمایه 7 بانک بین 6 تا 8 درصد است اما کفایت سرمایه 9 بانک دیگر کمتر از 6 درصد است که که با هیچ استانداری مطابقت ندارد.

لازم به توضیح است که در سال مالی 96 افزایش سرمایه بانک انصار از 800 میلیارد تومان به 1000 میلیارد تومان و موسسه اعتباری ملل از 505 میلیارد تومان به 606 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.

بر اساس گزارش فارس، همچنین بانک سرمایه هم افزایش سرمایه بانک از 400 میلیارد تومان به 2800 میلیارد تومان را تصویب کرده اما تاکنون تاییدیه آن از سوی مراجع مربوطه ارائه نشده است.

* ارقام به میلیارد تومان


اشتراک گذاری :
ارسال نظر