بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
مدیر عامل بورس انرژی گفت:از ابتدای امسال برای معاملات داخلی نیز این شرکت‌ها ملزم به فروش کالاهای خود از طریق بورس انرژی شده‌اند.
کد خبر : ۱۷۵۰۸۸
نویسنده :
ذلفقاری

مدیر عامل بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز با بیان اینکه چند بانک برای فرایند تسویه معاملات نفت خام از طریق بورس انرژی با ارائه تعهد کتبی اعلام آمادگی کرده‌اند گفت:وزارت نفت با احتیاط در این فرایند می‌خواهد وارد شود و بر اساس ملاحظاتی حاضر به ریسک کردن در این زمینه نیست.

سید علی حسینی با اشاره به اهمیت دغدغه‌های بانک مرکزی در زمینه انجام معاملات نفت خام از طریق بورس انرژی افزود:بانک مرکزی در حوزه صادرات فراورده‌های نفتی مطابق با آنچه که در گذشته برای توسعه بورس‌های کالایی انجام داده باید همکاری کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال 62 کالا در بورس انرژی پذیرش خواهد شد،عنوان کرد: در گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا شرکت‌های پایین دستی را ملزم کرده بود که تنها فراورده‌های صادراتی خود را از طریق بورس عرضه کنند اما از ابتدای امسال برای معاملات داخلی نیز این شرکت‌ها ملزم به فروش کالاهای خود از طریق بورس انرژی شده‌اند.

حسینی از پذیرش بنزین در بورس انرژی ایران نیز سخن گفت و افزود: هم اکنون فراورده‌ها و حامل‌های انرژی صادراتی ایران از طریق بورس انرژی به ۱۳ کشور صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ارزش معاملات بورس انرژی در سال ۱۳۹۶ رشد ۸۲ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۵ داشته است. همچنین ارزش معاملات اوراق سلف موازی در سال ۱۳۹۶ رشد ۱۱۵ درصددی نسبت به سال ۱۳۹۵ داشت.

وی در مورد عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: عرضه نفت خام در کمیسیون فرعی دولت مطرح و در کمیسیون اصلی دولت متوقف شد.مشکل عرضه نفت خام در بورس انرژی نیست بلکه در حال حاضر باید از خدمات شرکت سپرده گذاری برای تسویه ارزی استفاده کنیم که در مقطع فعلی موافقت نشد.

وی اضافه کرد: طبق قانون برنامه ششم دولت موظف به عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر