بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
نرخ جهانی نفت افزایش یافته و قیمت شاخص نفت خام برنت در معاملات بازارهای جهانی نفت در روزهای گذشته از مرز ۷۰ دلار برای هر بشکه نیز گذشت.
کد خبر : ۱۷۵۱۵۹
به گزارش بورس نیوز، درحالی که کارشناسان بعد از توافق مجدد اوپک در مورد سهمیه بندی میزان تولید و تعهد کاهش تولید نفت، قیمت نفت را بین ۵۰ تا ۶۰ دلار پیش بینی کرده بودند، نفت در هفته گذشته از مرز ۷۰ دلار نیز عبور کرد. البته این تحلیل ها در شرایطی مطرح شد که جدیدترین نظرسنجی رویترز، حاکی از آن بود که قیمت‌های نفت امسال احتمالا تحت تاثیر اختلالات در عرضه و توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک افزایش خواهد یافت.

البته بیژن زنگنه،  وزیر نفت از بالا رفتن قیمت نفت ناراضی نبوده و در حاشیه سفر به دهلی نو برای شرکت در مجمع جهانی انرژی قیمت‌های کنونی نفت خام را قابل قبول ارزیابی کرده است.

در این راستا، مرتضی بهروزی فر - کارشناس انرژی - در مورد بالا رفتن قیمت نفت تا سقف ۷۰ دلار گفت: در حال حاضر در اوج مصرف نیستیم ولی با این حال شاهد بالا رفتن قیمت‌های جهانی نفت هستیم. به نظر من شرایط ژئوپولتیک منطقه در بالا رفتن قیمت نفت تاثیر داشته است. به طور کلی وضعیت ایران و عربستان مسئله برجام، آمریکا و روسیه و ... روی قیمت نفت تاثیرگذاشته است.

وی با بیان اینکه معمولا قیمت نفت در فصل تابستان بالاتر از فصل بهار است اظهار کرد: اما در حال حاضر عکس این مسئله اتفاق افتاده است و من فکر می‌کنم اگر اتفاق جدیدی در زمینه سیاسی رخ ندهد قیمت‌ها در همین سطح باقی می‌ماند.

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه بالا رفتن قیمت نفت بر تولید نفت شیل آمریکا تاثیری ندارد توضیح داد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید نفت کاهش پیدا کرده و بالا یا پایین رفتن قیمت جهانی نفت در تولید نفت شیل تاثیری ندارد.

بر اساس گزارش ایسنا، بهروزی فر به این سوال که آیا ممکن است بالا رفتن قیمت جهانی نفت باعث شود کشورهای عضو اوپک از تعهد کاهش تولید نفت خارج شوند یا خیر؟ پاسخ داد: معمولا اعضای اوپک در شرایط بحران روی تعهد خود پایبند می‌مانند؛ با این حال من بعید می‌دانم بالا رفتن قیمت نفت باعث تخلف شود. اگر هم تخلفی صورت بگیرد بسیار ناچیز خواهد بود و در بازار تاثیر نمی‌گذارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر