بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

عرضه‌های بانک‌مرکزی در تضاد با منافع بورس/ نبود سفارش‌فروش، سفته‌بازی را باب کرد

نبودن قابلیت سفارش‌فروش در بورس باعث افزایش سفته‌بازی شده یعنی زمانی که خبر بدی در مورد سهمی شنیده می‌شود و تاثیر ریزشی بر آن سهم وارد می‌شود، سهامداران نمی‌توانند سفارش فروش بدهند.
کد خبر : ۱۷۵۲۴۱
به گزارش بورس نیوز، احسان پیران در پاسخ به سؤالی در مورد پایین بودن حجم معاملات گفت: تنها دلیل کم‌حجم بودن بازار مسئله برجام و معلوم نبودن تصمیم رییس جمهوری آمریکا در ۲۲ اردیبهشت است که باعث حرکت نقدینگی به‌طرف بازار دلار و طلا شده البته با اعلام تک‌نرخی شدن ارز و تمهیدات دیگر تا حدودی خریدوفروش دلار محدود و کنترل شد اما عرضه‌های بانک مرکزی برای سکه به بازار طلا  و مشکل‌ساز شده است.

وی افزود: اما از طرفی تعدادی از سهام هستند که زیان‌ده هستند و سهامداران در این نمادها ضرر کرده‌اند و فروختن این سهم‌ها برای فعالان بازار توجیه ندارد لذا به دلیل خودداری سهامداران از فروختن این نمادها نقدینگی کم است و بی‌اعتمادی به بورس مزید بر علت شده و مردم در انتظار مشخص شدن قضیه برجام هستند اما اگر این مسائل حل شود و ایران، اروپا و آمریکا به توافقی دست یابند، قطعاً بازار صعود خوبی خواهد داشت.

پیران ادامه داد: اگر بازهمین‌طور کج دارو مریز ادامه پیدا کند، آینده خوبی نمی‌توان برای بورس متصور شد و پس از صحبت‌های ترامپ  شاهد رکود در بازار خواهیم بود. از طرفی نمادهای دلاری مثل ذوب‌آهن و فولاد مبارکه به دلیل کم‌آبی اصفهان با خطر و احتمال توقف تولید به مدت ۳ ماه مواجه هستند و این قضیه روی گروه فلزات با توجه به اینکه این‌ها نمادهای بزرگ بازار فلزات هستند، تأثیر خوبی نخواهد گذاشت.

فیلترینگ تلگرام، مزایا و تبعات

وی در مورد فیلترینگ تلگرام و مزایا و تبعات آن برای بازار سرمایه نیز گفت: فعالان و ادمین های کانال‌های بزرگ تلگرام و فعالان بورس کنار کشیدند و ما نیز به تبعیت از آن‌ها قصد نداریم وارد فضای مجازی پیام‌رسان‌های داخلی شویم چراکه شاهد عدم استقبال بازار از پیام‌رسان‌های داخلی هستیم و اینکه خود فیلتر شدن تلگرام تبعات خاصی دارد چراکه افرادی که صادقانه واقعاً در کانال‌های تلگرامی به مردم کمک می‌کردند از تلگرام جداشده‌اند و دیگر در دسترس مردم نیستند گمان می‌کنم تبعات خوبی فیلترینگ تلگرام برای بازار سرمایه به همراه نداشته باشد.

نقدینگی بازار

پیران در مورد راهکارهای موجود برای تقویت نقدینگی در بازار نیز گفت: افزایش نقدینگی مستلزم اعتمادسازی است بزرگ‌ترین مشکلی که در بازار با آن مواجه هستیم این است که گزارش‌ها مبهم است و مانند یک سال پیش نمی‌توان با توجه به ‌پیش‌بینی‌ها، تحلیل بنیادی در مورد سهم‌ها داشت. از طرف دیگر وضعیت اقتصادی نیز مزید بر علت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: راهکار  برای آنکه وضعیت بورس ما بهتر شود این است که به‌طرف جامعه جهانی حرکت کنیم یعنی اگر بتوانیم مثل بازار آتی سکه سیستمی برای سهام پیاده کنیم شاید بتوان در این برهه از زمان موفق‌تر عمل کرد.

وی توضیح داد: به‌طور مثال در شرایط فعلی سهامداران تنها می‌توانند با نقدینگی خودشان و اعتباری که کارگزاری برای آن‌ها در نظر می‌گیرد، معامله کنند اما در بازار آتی سکه ما شاهد هستیم که معامله‌گر با پرداخت بهای یک سکه و داشتن مقداری اعتبار برای کال مارجین نشدن، می‌تواند ۱۰ سکه خریدوفروش کند ولی ما در بازار سهام چنین امکانی را نداریم.

پیران ادامه داد:در بازار جهانی ما می‌توانیم سفارش فروش بدهیم یعنی زمانی که سهامدار احتمال می‌دهد با توجه به خبر یا گزارشی، سهمی ریزش خواهد کرد، می‌تواند سفارش فروش بدهد و از همان سهم نیز سود داشته باشد درحالی‌که نبودن چنین قابلیتی در بورس ما باعث افزایش سفته‌بازی شده است یعنی زمانی که خبر بدی در مورد سهمی داریم، همه متوجه می‌شوند که سهم ریزشی خواهد بود ولی نمی‌توانند سفارش فروش بدهند و باید منتظر باشند که آیا حمایتی انجام می‌شود یا خیر؟

وی تأکید کرد:اگر بورس ایران به‌طرف بورس‌های جهانی و روند بورس جهانی را طی کند معتقدم نقدینگی به سمت بازار سرمایه می‌آید و مردم به‌جای اینکه پول‌هایشان را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند یا مثلاً در بازار ارز و طلا سرمایه‌گذاری کنند، سرمایه‌گذاری در این بازار را  ترجیح می‌دهند.

دلار تک نرخی

وی در مورد تأثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی بر صنایع پیشرو نیز گفت: این قضیه فعلاً تأثیری بر صنایع نداشته است و این قضیه باید تأثیر مثبت را بر سهام پالایشی می‌گذاشت درحالی‌که شاهد چنین امری در بازار نیستیم، تحلیل‌ها حکایت از تأثیرگذاری منفی این قضیه بر گروه فلزی‌ها بود که البته قیمت‌های جهانی نیز کاهش داشت که البته در چند روز گذشته مجدداً مقداری افزایش قیمت داشتند که به کمک فلزی‌ها آمد و احتمالاً از شنبه شاهد صعودی در این گروه خواهیم بود.

وی ادامه داد: سهم‌های که در بودجه‌هایشان دلار را ۳۸۰۰ تومان در نظر گرفته‌اند، می‌توانند مثبت ظاهر شوند به‌عنوان‌مثال خیلی از پالایشی‌ها دلار را ۳۸۰۰ تومان در صورت‌های مالی لحاظ کرده‌اند که با دلار ۴۲۰۰ تومان می‌توانند تعدیلات مثبتی داشته باشند همین‌طور این قضیه در مورد قطعه سازان و خودروسازان نیز صدق می‌کند اما اینکه دولت بتواند این سیاست را عملی کند و دلار ۴۲۰۰ تومان را قطعاً به بازار عرضه کند و بازار را به این سمت ببرد که دیگر نیازی به دلار نداشته و دغدغه ارز در بین مردم را شاهد نباشیم، اماواگر دارد و بازهم بستگی به سرنوشت برجام و تصمیم دولت آمریکا برای خروج یا ماندن در این تفاهم دارد.

افزایش قیمت جهانی فلزات

وی در مورد فصل مجامع نیز گفت: به علت اینکه در ماه‌های اخیر شاهد رشد قیمت دلار و افزایش صادرات در ۹ ماهه اخیر بودیم و همچنین قیمت جهانی فلزات متانول و اوره افزایش داشت قطعاً باعث تعدیل مثبت در شرکت‌ها خواهند بود اما  ۳ ماه اخیر باید بررسی شود تا تأثیر دلار ۴۲۰۰ تومان در سود سازی شرکت‌ها به چه صورت است و به اعتقاد من بازار سرمایه ما گیج است و نمی‌داند باید به کدام سمت برود و نمی‌داند باید به کدام صنایع متمایل شود و مثلاً امروز شاهد سبزپوشی خودرویی‌ها هستیم درحالی‌که فردا خودرویی‌ها منفی و فردا گروه فلزات و روز بعد نیز شاهد افزایش در گروه پالایشی‌ها هستیم و عملاً در حال حفظ شاخص هستیم و به نظر می‌رسد امسال مانند سال‌های قبل در فصل مجامع شاهد رشد بازار و پس از برگزاری مجامع به دلیل تقسیم سود مجامع شاهد ریزش در بورس باشیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶
احسنت جناب پیران . بنده که موافق تمام صحبتهای این استاد بزرگوار هستم