بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
طبق شنیده‌ها قیمت پایه عرضه اعلام‌شده توسط کارگزاری فولاد مبارکه مورد تائید بورس کالا نیست و قیمت ورق گرم B مورد تائید بورس 2530 تومان از سوی نهاد پذیرش اعلام شود.
کد خبر : ۱۷۵۳۴۳
به گزارش بورس نیوز، محمود اکبری معاون فروش فولاد مبارکه اصفهان عرضه پایین باهدف افزایش قیمت را بی‌پایه دانست و گفت:امیدواریم امروز و پس از هماهنگی با بورس کالا عرضه انجام  شود.

وی همچنین در مورد اینکه بورس کالا روز گذشته قیمت‌گذاری این شرکت برای عرضه را نپذیرفت، گفت: مشکلی با بورس کالا در مورد قیمت‌گذاری مطرح نبوده و هیچگاه این شرکت قصد نداشته که قیمت را  به خاطر ۱۰ تومان کاهش یا افزایش عرضه کند بلکه بحث ما فروش کالا است.

وی ادامه داد: هدف این شرکت آن است که ماهانه باید بتوانیم تمامی تولید خود را بفروش رسانده البته اخیراً به دلایلی شرایط تولید برای فولاد سخت‌تر شده و شاهد آن هستیم که هزینه‌های بالادستی نیز به طور محسوسی افزایش‌یافته است.

اکبری ادامه داد: بورس کالا مبنایی برای قیمت‌گذاری دارد و ما نیز نظرات خودمان را داریم و این مسئله و حل‌وفصل این قضیه تا ساعت‌های پایانی روز گذشته ادامه داشت، امیدواریم امروز و پس از هماهنگی در این مورد عرضه‌ها انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که انتقاد دیگری که صنایع پایین‌دستی به شما دارند، این است که عرضه را پایین نگه‌داشته‌اید تا سبب افزایش مصنوعی قیمت شوید، گفت: این مسئله کذب محض است، سال گذشته حدود ۶۰۰ هزار تن پیش فاکتور ما را اصلاً باز نکردند و اگر خریداری کمبود محصول داشته باشد، پیشنهاد قیمت شرکتی مثل فولاد مبارکه را نمی‌پذیرد.

لزوم اصلاح قیمت پایه و عرضه حداکثری در بورس کالا

از سوی دیگر امیرحسین کاوه دبیر سندیکای لوله و پروفیل گفت برای آنکه قیمت فولاد در بورس کالا واقعی باشد، باید قیمت پایه اصلاح شود و عرضه‌ها نیز حداکثری باشد.

وی پیرامون عدم پذیرش قیمت‌گذاری کارگزاری مبین سرمایه در مورد عرضه فولاد گفت: این‌ها می‌خواهند قیمت دلار را بالاتر از ۵۵۰۰ تومان محاسبه کنند که این تخلف از دستور صریح دولت برای تک‌نرخی کردن ارز است.

کاوه ادامه داد: در حقیقت فولاد مبارکه با این اقدام دو تخلف انجام داده که ابتدا، قیمت ارز رسمی کشور ۴۲۰۰ تومان را می‌خواهند بالاتر بفروشند و دیگری اینکه این اقدام خلاف مصوبه ریاست جمهوری در راستای گران نشدن کالاها تا پایان خرداد سال ۹۷ است.

وی افزود: این‌ها با این قیمت‌سازی و قیمتی که روز گذشته به بورس کالا اعلام کردند، هر دو دستور دولت را زیر پا گذاشتند لذا بورس کالا با وظیفه نظارتی خود این بار عمل کرد و عرضه فولاد را نپذیرفت و آن را رد کرد.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل بابیان این مطلب که متأسفانه فولادی‌ها خود را تافته جدا بافته می‌دانند، افزود: توصیه ما به این‌ها این است که چون شرکت‌های دولتی و خصولتی هستند پیشتاز نافرمانی از دستورات دولتی نشوند و این برای کشور اصلاً خوب نیست که شرکت‌های این‌چنینی دستورات دولت و ریاست جمهوری را زیر پا بگذارند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر قیمت پایه نیز دردی را دوا نمی‌کند چراکه فولادی‌ها باعرضه کم و قطره‌چکانی کمبود مصنوعی را در بورس کالا ایجاد می‌کنند و سبب بالا رفتن قیمت کالا می‌شوند. لذا بورس کالا باید مانع عرضه قطره‌چکانی شود و اگر این مهم صورت بگیرد آن زمان ما بورس شفاف خواهیم داشت د  غیر این صورت بورس ما غیر شفاف خواهد بود.

دبیر سندیکای لوله و پروفیل ادامه داد: متأسفانه عرضه‌ها در حال حاضر از قبل نیز کمتر شده است و درحالی‌که تقاضای ورق گرم حدود ۱۰۰ هزار تن است اما متأسفانه عرضه‌ها نصف تقاضا است درصورتی‌که یک واحد ۷ میلیون تنی به‌راحتی می‌تواند این تقاضا را پوشش دهد.

کاوه افزود: علی‌رغم این مسئله چون تمایل دارند  معاملات غیرقانونی غیر شفافی به نام مچینگ انجام دهند باعرضه بسیار کم کشف قیمت می‌کنند و پس از کشف قیمت در بازار آزاد می‌فروشند و فقط در کارگزاری ثبت می‌کنند و این را نباید در آمار عرضه محسوب کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل علاوه بر اینکه قیمت پایه باید اصلاح شود، عرضه حداکثری نیز باید رعایت شود چراکه با کم کردن عرضه قیمت به‌صورت جعلی و نه واقعی کشف می‌شود به‌ویژه اینکه فولادی‌ها عرضه‌کننده انحصاری هستند و اصلاً نباید در بورس کالا پذیرش می‌شدن  و حالا که پذیرش شدند باید نظارت بیشتری روی آن‌ها اعمال شود چراکه شرکت دومی وجود ندارد که مصرف‌کننده ازآنجا خریداری کند و لزوم نظارت نهادهای بازرسی در این قضیه بیش از بیش لازم است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
طبق ارزیابی های هفتگی انجام شد؛

کاهش قیمت اسلب وارداتی

کارشناس کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

هیجانی شدن بازار دلیل ابطال معاملات ورق HB «فولاد»

ارسال نظر