بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
شمش سرب طی یک ماه اخیر در بازار بورس فلزات لندن روند به‌نسبت ثابتی را از لحاظ موجودی و حتی قیمت طی کرد. اما به‌نظر می‌رسد که این روند ثابت ادامه‌دار نباشد.
کد خبر : ۱۷۵۳۶۸
به گزارش بورس نیوز، قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن طی هفته گذشته عموما روندی افزایشی داشت. موجودی انبار و روند قیمت شمش سرب از 20 مارس تا 20 آوریل در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود؛ قیمت شمش سرب در روز پایانی معاملات هفته قبل یعنی 13 آوریل معادل 2 هزار و 329 دلار به‌ازای هر تن بود که با افزایش حدود 0.5 درصدی به 2 هزار و 341 دلار به‌ازای هر تن در روز ابتدایی معاملات یعنی 16 آوریل رسید. این قیمت در روز هفدهم تغییر چندانی نکرد و با اندکی افزایش به 2 هزار و  342 دلار به‌ازای هر تن رسید.

 روند افزایشی قیمت در روز هجدهم هم ادامه یافت و قیمت شمش سرب با حدود 1.5 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود به 2 هزار و 378 دلار به ازای هرتن رسید، اما این روند افزایشی ادامه پیدا نکرد و قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن با حدود 1.3 درصد کاهش به 2 هزار و 347 دلار به ازای هر تن رسید. این در حالی است که در روز 20 آوریل قیمت شمش سرب مجدداً روند افزایشی به خود گرفت و با 1.34 درصد افزایش نسبت به روز قبل خود به 2 هزار و 366 دلار به ازای هر تن رسید. به طور کلی قیمت شمش سرب در بورس فلزات لندن از 13 آوریل تا آخرین روز معاملات در هفته گذشته یعنی 20 آوریل رشد حدود 1.6 درصدی داشت.

در نمودار 1 علاوه بر قیمت،‌میزان موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن نیز طی یک ماه اخیر (از 20 مارس تا 20 آوریل)  آورده شده است؛ همان‌طور که ملاحظه می‌شود، موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن از ابتدای ماه آوریل روند ثابتی را طی کرد و همین امر موجب شد که میزان موجودی بر قیمت شمش سرب اثرگذار نباشد. اما در روز پایانی معاملات میزان موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن روند افزایشی به‌خود گرفت و از 129 هزار و 500 تن در روز 19 آوریل به 131 هزار تن در 20 آوریل رسید.

از دیگر اتفاقات مؤثر بر قیمت کامودیتی‌ها ازجمله شمش سرب، وضعیت اقتصادی و تصمیم سرمایه‌گذاران برای ماندن یا خروج در بازار کامودیتی‌ها بود. در هفته گذشته افزایش نرخ اوراق قرضه آمریکا، نشان از خروج سرمایه از این حوزه داشته و بازار نگران رشد سریعتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو است، همین امر زمینه افزایش نرخ بهره دلار آمریکا را طی هفته اخیر فراهم کرد و عامل فشار بر کامودیتی‌ها شد. بنابراین این عامل نیز موافق افزایش قیمت‌ها نبود.

بناب  گزارش فلزات آنلاین، از اتفاقات دیگر این بازار، احتمال کاهش صادرات شمش سرب توسط ایران است. ایران با تولید سالانه 69 هزار تن سرب ثانویه و 68 هزار تن سرب اولیه، یکی از صادرکنندگان عمده سرب به دنیا بوده و سیاست تثبیت نرخ ارز در مرز 4200 تومان باعث شده تا صادرکنندگان از فروش محموله خودداری کنند و به انتظار شفافیت بیشتر بنشینند که همین امر می‌تواند عامل تحریک جهانی قیمت‌ها باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱
به نظر شما چه دلیلی وجود داره که فسرب یکی از سهمهای طلایی امسال نباش ؟؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
به نظرشما با توجه به قیمت دلار و.........چرا نباید این سهم که در محصولش در لیست تعرفه های ترامپ برعلیه واردات از چین (فولاد 25%والومینیوم 10%)قرار نداره از سهمه ای طلای سال نباش