بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
سقف نوسان قیمت مجاز محصولات پلی اتیلن سنگین اکستروژن و سقف سهمیه بهین یاب پلی اتیلن ترفتالات بطری تعیین شد.
کد خبر : ۱۷۵۳۸۲
به گزارش بورس نیوز، در ادامه این اطلاعیه به سقف خرید پلی اتیلن ترفتالات بطری هم اشاره شده و آمده است: با توجه به شرایط بازار کالاهای پلی اتیلن ترفتالات بطری، سقف خرید کلیه خریداران عضو سامانه بهین یاب به صورت ماهانه اعمال می شود.

موضوع پلی اتیلن ترفتالات در گزارش بورس هفته قبل که در ویکی پلاست منتشر شد:


گروه PET بطری:

این گروه کالایی قبل از تک نرخی شدن ارز هم با سقف قیمت معامله می شد و اوضاع این گروه به حدی بحرانی شده بود که قبل از تک نرخی شدن ارز در بازار آزاد با قیمت بالای 8 هزار تومان برای برخی از گریدها معامله می شد.

بعد از اعلام خبر تک نرخی شدن ارز و انتظار کاهش نرخ پایه قیمت بازار آزاد این کالا کاهش یافته و از 8000 تومان برای گرید 781 به 7500 تومان هم رسید. نکته جالب این بود که در روز سه شنبه و بعد از اعلام خبر ارز 4200 تومانی باز هم برای گرید 780 این محصول تا 7 درصد رقابت قیمتی صورت گرفت که نشان از اوضاع بحرانی این کالا دارد و با وجود انتظار افت قیمتی بیش از 14 درصدی باز هم برای خرید آن رقابت قیمتی صورت می پذیرد.

در اولین هفته بعد از تک نرخی شدن دلار تمامی گرید های این گروه کالایی همچون هفته های گذشته با سقف قیمت معامله شدند.

این گروه تقاضای کاذب بسیار زیادی دارد به حدی که برای 2948 تن عرضه گرید 781 که جذاب ترین گرید این گروه است بیش از 44 هزار تن تقاضا وجود داشته است که بیش از 14 برابر است و در نتیجه بیشتر عرضه این کالا توسط بازاری ها خریداری شده و سهم مصرف کننده واقعی بسیار اندک خواهد بود.

این در حالی است که اگر پتروشیمی مارون وارد فاز اورهال شود ممکن است پتروشیمی تندگویان دچار مشکلاتی در زمینه تامین خوراک MEG خود شده و در نتیجه عرضه های این گروه کمتر از سطوح فعلی نیز شود که در این صورت اوضاع این کالا بحرانی تر از الان خواهد شد که امید است برای این موضوع تدابیری اندیشیده شده باشد.



اشتراک گذاری :
ارسال نظر