بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۵
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه نروژی « آفتن پوستن» گفت: ایران آماده است تا برنامه هسته ای خود را دوباره از سر بگیرد.
کد خبر : ۱۷۵۳۹۳
به گزارش بورس نیوز، وی  در بخشی از این مصاحبه که در جریان سفیر اخیرش به نروژ صورت گرفته است ، در مورد برجام گفت: این توافق بر دو پایه استوار است یکی اینکه ایران باید تعهدات خود در قبال برنامه هسته ای را انجام دهد و دیگر اینکه تحریم های ایران باید برداشته شوند. اگر آمریکا از برجام خارج شود، یکی از این ستون ها از بین می رود و سپس کل توافق نابود خواهد شد.

عباس عراقچی دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در این گفت وگو از آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی که برای خوشایند ترامپ ، موضع خود را در مورد امتناع از هرگونه تحریم جدید علیه ایران به امید حفظ توافق هسته ای تغییرداده اند ابراز ناراحتی کرده و گفته است :  این عادلانه نیست، آژانس بین المللی انرژی هسته ای طی ده گزارش به این نتیجه رسیده است که ایران بخش مربوط به خود در توافقنامه هسته ای را کاملا اجرا کرده است. این درحالی است ترامپ که تهدید کرده این قرارداد را نقض می کند ، از سوی اروپایی ها پاداش می گیرد. اکنون ما داریم مجازات می شویم. این منطقی نیست و عملی نخواهد نشد.

عراقچی  خاطرنشان کرد :اگر این توافق نابود شود، مقامات ایران آماده هستند تا هرآنچه را که طبق توافق هسته ای منع شده، انجام دهند. ما آماده تحریم های جدید ، پایان توافق و شروع مجدد برنامه هسته ای هستیم. درحقیقت حتی اگر آمریکا تصمیم بگیرد که در این توافقنامه باقی بماند ، ایران می تواند خودش را از آن خارج کند.

عراقچی تاکید کرد :برجام قابل مذاکره مجدد نیست. برای اینکه این توافق کارایی داشته باشد، باید پایدار و قابل پیش بینی باشد. این موضوع برای نروژی ها و سایر شرکتهای خارجی که تمایل به سرمایه گذاری در ایران دارند، ضروری است. متاسفانه آمریکا جو ناپایداری و تردید ایجاد کرده است که بر تمایل شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری در ایران تأثیر می گذارد و در نتیجه ما کمتر از آنچه که در ازای رفع تحریم ها باید می داشتیم ، بدست آورده ایم. عراقچی سئوال کرد ؛ چرا باید در قراردادی بمانیم که سودی برای ما ندارد.؟!

بر اساس گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه ایران در پاسخ به سئوال آفتن پوستن که این وضعیت باعث وارد آمدن خسارات مالی زیادی به ایران خواهد شد و چگونه خسارات ناشی از خروج از برجام در برابر مزایای حفظ توافق موازنه می شود؛ اظهار کرد: ما همه محاسبات خود را انجام داده ایم. جنبه اقتصادی برجام مهم هستند اما جنبه امنیتی برجام نیز اهمیت زیادی دارد و لازم است مورد توجه قرار بگیرد. ایران در ارزیابی مزایای اقتصادی، سیاسی و امنیتی برجام بسیار دقیق و خردمندانه عمل خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر