بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
رئیس جمهور تأکید کرد: آن کسانی که سخن از تصمیم‌گیری درباره آینده برجام می‌زنند باید ابتدا نشان دهند که در دو سال گذشته برای اجرای این توافق و عمل به تعهدشان چه کرده‌اند؟ آیا به عهدتان پایبند بودید؟
کد خبر : ۱۷۵۴۹۹
به گزارش بورس نیوز، حجت الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه در مراسم جشن رویداد تبریز ۲۰۱۸، با بیان اینکه با توافق برجام تهمت ها و پرونده سازی ها علیه ملت ایران را زدودیم، به برخی زمزمه های مقامهای آمریکایی درباره برجام اشاره و تصریح کرد: اگر برجام بد و خطرناک بود، چرا امضا کردید؛ شما یک تاجرید و از حقوق نمی دانید. قبل از تصمیم در مورد آینده برجام، بگویید آیا به عهدتان پایبند بودید؟

روحانی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 از سوی سازمان همکاری اسلامی، ضمن تبریک این رویداد تاریخی به ملت ایران و مردم غیور آذربایجان،‌اظهار امیدواری کرد در این ماه پربرکت شعبان برای همه مسلمانان سیر در آفاق و سرزمین، سیر در انفوس هم باشد.

رئیس جمهور افزود: از خدا می‌خواهیم که ماه رجب و شعبان را برای ما مبارک قرار داده و این ایام وسیله‌ای برای استقبال درست و آماده شدن در ضیافت الهی و ماه رمضان باشد.

وی با اشاره به تأکیدات دین مبین اسلام مبنی بر حفظ زبان و نگاه، گفت: اگر گویش، زبان و سخن و نگاه ما به جامعه انسان‌ها و بشریت دقیق و صحیح باشد، آنگاه دنیا تغییر خواهد کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم بخاطر نگاه ناصحیح و غیردقیق به جهان و انسان‌ها و تعبیرات و مواضع ناصحیح نسبت به ملت‌هاست، گفت: امروز به وضوح با نگاه به منطقه خاورمیانه و غرب آسیا که حساس‌ترین نقطه دنیا و جهان اسلام است، مشکلات را در یمن مجروح، عراق دچار آلام، سوریه ویران و در مشکلات افغانستان و شمال آفریقا و ظلم صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین، مشاهده می‌کنید.

روحانی با بیان اینکه عده‌ای تصور می‌کنند که این سرزمین باید طبق اراده آنها حرکت کند، افزود: تصور می‌کنند که کاخ سفید باید برای خاورمیانه تصمیم بگیرد و برای همیشه یک رژیم غاصب و ظالم در سرنوشت مردم برخی کشورها مسلط باشد و آنها ذخایر دنیای عرب را به غارت ببرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آنها چشم طمع به طلای سیاه نهفته در این منطقه و حساب‌های میلیاردی برخی کشورهای عرب در منطقه دارند، خطاب به آنها گفت: طمع حساب‌های پرپول و طلای سیاه، عقل را از شما ربوده و هر روز سخنی می‌گویید که با شأن منطقه، ملت‌ها و قرن جدید سازگار نیست و به صراحت اعلام می‌کنید که ما با پول دیگران در منطقه می‌مانیم. پس شما جیره‌خوار دیگران هستید و ارتش و نیروی مسلح شما به دنبال منبعی است که آن را بدزدد و از آن ارتزاق کند.

وی با تأکید بر اینکه ملت‌های منطقه از جمله در عراق، منطقه را حفظ کرده‌اند، اظهار داشت: ما آماده‌ایم تا حافظ عراق در منطقه باشیم. ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم و ما حاضریم کمک‌ حال مردم منطقه باشیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اگر نیروهای بیگانه برای همیشه از منطقه بروند، منطقه روی امنیت را خواهد دید.
روحانی با بیان اینکه حضور بیگانگان در افغانستان و عراق و پرورش تروریست‌ها در منطقه و در اختیار قرار دادن هواپیما و سلاح به عربستان برای بمباران مردم یمن ناشی از نگاه غلط و سخنان نادرست آنهاست، گفت: شما هر روز سخنانی می‌گویید که موجب گسترش ناامنی می‌شود و رئیس جمهور آمریکا می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای یک قرارداد 7 جانبه تصمیم بگیریم. در حالی که حقی برای این تصمیم‌گیری ندارید.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران حسن نیت خود را به عالم نشان داده و ثابت کرده تمامی ایران‌هراسی‌هایی که انجام شده غلط بوده و ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست، گفت: ما ثابت کردیم که پرونده‌سازی‌ها علیه ایران در قالب PMD ناصحیح بود و برخلاف عدل و قانون تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار گرفته بودیم.

وی خاطر نشان کرد: ما با این توافق ، تهمت‌ها را زدودیم و به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی در طول دهه‌ها و سال‌ها نسبت به ایران دروغ می‌گفتند و راستگویی ملت ایران را به واسطه برجام ثابت کردیم.
رئیس جمهور تأکید کرد: آن کسانی که سخن از تصمیم‌گیری درباره آینده برجام می‌زنند باید ابتدا نشان دهند که در دو سال گذشته برای اجرای این توافق و عمل به تعهدشان چه کرده‌اند و آیا اخلاق را مراعات کرده و به عهد خود پایبند بوده‌اند.

روحانی با اشاره به دردسر آفرینی‌های روزانه اُفِک و تهدید بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران، افزود: هر روز با بیان و کلام نادرست نسبت به رفت و آمد ملت ایران و دیگر مردم مسلمان، سخن گفته و مانع‌تراشی می‌کنند که همه این اقدامات برخلاف برجام است.

رئیس جمهور افزود: باید اول آنچه که تعهد کرده و امضاء کرده‌اید را به ملت ایران ثابت کنید.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور آمریکا برجام را قراردادی بسیار بد و خطرناک عنوان کرده، افزود: مگر گذشتگان و مسئولان قبلی دولت آمریکا نمی‌فهمیدند و ندانستند که این قرارداد خوب است یا بد؟ و امروز کسی که هیچ سررشته‌ای در سیاست و معاهدات بین‌المللی نداشته و یک کاسب، تاجر و برج‌ساز است، چطور می‌خواهد راجع به مسایل بین‌المللی نظر دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان همواره به دنبال تهدید ملت ایران و ملت‌های منطقه بوده‌اند، گفت: مشکل اساسی در دنیای امروز مواجه شدن با سیاستمدارانی است که ابعاد سخنان و تصمیمات خود را به خوبی درک نمی‌کنند؟

روحانی با بیان اینکه همواره در ابتدای دولت تدبیر و امید به جهان اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده با جهان است و رهبری معظم انقلاب هم فرمودند که ما به دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم، گفت: تعامل گسترده و سازنده ما با جهان تنها بخاطر توافق هسته‌ای نبود، بلکه به معنای آن بود که باید به دنبال منافع مشترک در همکاری با کشورهای جهان باشیم.

رئیس جمهور افزود: ما همواره به دنبال برد – برد در تعاملات  و همکاری‌ها بوده‌ایم چرا که معتقدیم اگر کسی در تعاملات به دنبال نفع کامل و ضرر دیگران باشد، تعاملش پایدار نخواهد بود.

وی توسعه گردشگری و توریسم را یکی از راه‌های تعامل سازنده با جهان دانست و اظهار داشت: گردشگری موجب فهم درست ملت‌ها از جهان و تاریخ گذشته خواهد بود و در حقیقت ارتباط انسان را با گذشته تاریخ فراهم کرده و موجب شناخت وضعیت امروز و آینده جهان است.

رئیس جمهور ایجاد روحیه شاد و برطرف شدن غم‌ها، و توسعه اشتغال و رونق اقتصادی را از آثار گسترش گردشگری عنوان کرد و گفت: براساس گزارش‌ها در سال 2017 یک میلیارد و 300 میلیون نفر از مردم جهان گردشگری را انتخاب کرده‌اند.

روحانی با بیان اینکه گسترش گردشگری موجب رونق اقتصادی خواهد شد، گفت: روابط ما با همسایگان و دیگر کشورهای جهان زندگی مردم را تغییر داده و موجب رونق خواهد بود و باید کاری کنیم که جاذبه گردشگری در نقاط مختلف کشور برای مردم دائمی شود.

 رئیس جمهور ادامه داد: به دنبال آن هستیم تا مراکز گردشگری در ایران از جمله در تبریز اینطور باشد که برای گردشگران جاذبه دائمی ایجاد کند تا مداوم برای گردشگری به ایران سفر کنند.

روحانی با بیان اینکه انسان در سفر آداب، رسوم و علوم جدید می‌آموزد، گفت: حفظ ابنیه تاریخی و سنتی بسیار صحیح است، اما آنچه که در جذب گردشگر مهم است، اخلاق زیبا و فرهنگ مردمان یک منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به کلام، لهجه و شیرین‌سخنی مردم تبریز، اخلاق‌مداری آنها و حضور بزرگان و مشاهیر بزرگ در این سرزمین، خاطر نشان کرد: آذربایجان سرزمین شهریار پرور است و نمی‌توانیم بگوییم که فقط یک شهریار از این دیار برخاسته بلکه این سرزمین شهریارهای دیگر را به بشریت تحویل خواهد داد.

وی با اشاره به اشعار زیبای شهریار و شعرماندگار علی ای همای رحمت، گفت: شهریار همیشه زنده است و در هیچ کجای عالم شعری به این استحکام و زیبایی، یافت نمی‌شود.

رئیس جمهور افزود: هرکس کلام، سخن، ذهن و فکرش را برای رضای خدا وقف کند، جاودانه و پایدار در تاریخ خواهد بود که ما نظایر آن را در تاریخ ایران همچون حافظ سعدی، مولانا، علامه طباطبایی، علامه امینی، شهید قاضی طباطبایی، شهید مدنی و باکری‌ها و باقری‌ها و شفیع‌زاده‌ها، فراوان داریم.

روحانی با بیان اینکه جاذبه گردشگری تبریز قبل از شهر و آثار باستانی آن، اخلاق زیبا و شیرین‌سخنی مردم این دیار است، گفت: نوع برخورد و نگاه انسانی و شرافت اخلاقی در مواجهه با مردم جاودانه و باقی می‌ماند و همه شهرها و استان‌های ایران از این خصلت برخوردار هستند و همه کوچه‌های تبریز مملو از شرف و انسانیت است.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام نه تنها برای ایران بلکه برای همیشه تاریخ جاذبه داشته و خواهد داشت، گفت: این منطقه همواره دروازه اتصال ایران با غرب و جهان بوده و مسیر اصلی جاده ابریشم و منطقه‌ای است که شرق را به غرب وصل کرده و این حلقه وصل همواره جاودانه باقی خواهد ماند.
وی تبریز را مرکز تجارت در این منطقه دانست و گفت: در تبریز صنعتگران و تجار ماهری حضور دارند و هرکس به این شهر سفر کند، می‌تواند بیاموزد و یاد بگیرد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم تبریز به عنوان قطب گردشگری منطقه و جهان باشد، باید نسبت به حفظ نظافت و رعایت مقررات در آن حساس تر باشیم ، افزود: اینکه تبریز همیشه شهری تمیز بوده و متکدی و متجاهر به اعتیاد در آن وجود ندارد، از جاذبه‌های این شهر است که باید حفظ شود.

 روحانی گفت: افرادی که در این شهر به گردشگران در مراحل مختلف خدمات ارایه می‌کنند، از جمله رانندگان تاکسی و اتوبوس و هتلداران و مغازه‌داران را آبروی شهر دانست و گفت: یک گردشگر زمانی که وارد تبریز می‌شود، با این افراد مواجه می‌گردد و زمانی که به وطن خود بازمی‌گردد نحوه برخوردها در خاطرش باقی خواهد ماند.
رئیس جمهور با بیان اینکه رفتار، اخلاق و برخورد ما با دیگران تمدن ایران را به دنیا معرفی می‌کند، گفت: انقلاب اسلامی تنها با نامگذاری یک خیابان نمایش داده نمی‌شود، بلکه انقلاب اسلامی در کلام و رفتار ماست و به معنای آن است که در همه امور رعایت انصاف را داشته باشیم و اگر روی جنسی نوشتیم خالص، حقیقتاً خالص باشد.

روحانی آثار هنری و صنایع دستی مانند فرش و تابلو را معرفی کننده فرهنگ ایران به جهان دانست و گفت: هر چه این محصولات باکیفیت‌تر و بهتر باشند، مورد اقبال گردشگران قرار گرفته و آنها با خرید این صنایع هنری و دستی در حقیقت فرهنگ ایران را به خانه‌های خود در اروپا و دیگر نقاط جهان می‌برند و آن زمان دیگر ترامپ علیه ایران هرچه می خواهد فریاد بزند، تأثیر نخواهد داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز ایران جاذبه گردشگری سلامت است، گفت: این افتخاری بزرگ برای دستان متخصص، عالم و اندیشمند جراحان کشور است و به گونه‌ای است که در طول سال بسیاری افراد از نقاط مختلف جهان برای انجام عمل‌های جراحی به ایران سفر می‌کنند.

وی با بیان اینکه تبریز می‌تواند جاذبه و مرکز علم و سلامت باشد، گفت: مردم و مسئولان آذربایجان شرقی باید در راستای اینکه تبریز به عنوان جاذبه دائمی معرفی شود، تلاش کنند و به گونه‌ای اقدام کنند که تبریز نه تنها مرکز گردشگری برای سال 2018، بلکه برای همه دهه‌ها باشد.

رئیس جمهور غذاهای اصیل تبریزی مانند «کوفته» را دارای جاذبه برشمرد و با بیان اینکه امروز یکی از جاذبه‌های گردشگری در جهان نوع غذا و رستوران است، گفت: تبریز می‌تواند با رستوران‌های سنتی خوب خود و ارایه غذای با کیفیت ، جاذبه مناسبی در گردشگری ایجاد کند.

روحانی با اشاره به افتتاح هتل مایا و تبدیل کاروانسرای قدیمی به هتل، آن را اقدامی خوب و در راستای احیاء آثار تاریخی دانست و گفت: تنها نباید به دنبال جذب گردشگر خارجی باشیم، بلکه مردم ایران و کشورهای مسلمان و همسایه هم ظرفیت خوبی برای توسعه گردشگری در کشور هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید تلاش کنیم در گردشگری، روابط دوستانه و صمیمانه با دیگران ایجاد کنیم، گفت: باید کاری کنیم که سراسر ایران و اخلاق، علم، آداب و سنن و شادی‌ها، هنرها و لباس محلی سنتی ایران، جاذبه‌ای برای گردشگران باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: مردم آذربایجان و تبریز ،نامدارتر و شکوهمندتر در تاریخ همواره موفق باشند.
در این مراسم تمبر یادبود تبریز 2018 توسط رئیس جمهور ابطال شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور نیز علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گزارشی از روند انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام و برنامه‌هایی که برای توسعه گردشگری در این منطقه در دستور کار قرار دارد، ارایه کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر