بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
مدیرعامل پالایشگاه تبریز از مشارکت دو شرکت ایتالیایی و کره‌ای در طرح‌های توسعه‌ای شبریز به‌منظور کاهش تولید نفت کوره خبر داد و گفت: تا پایان سال جاری مراحل طراحی مقدماتی، اخذ لیسانس و دانش فنی تکمیل خواهد شد.
کد خبر : ۱۷۵۵۰۱
غلامرضا باقری در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص مشارکت شرکت‌های خارجی در کاهش تولید نفت کوره گفت: با بررسی پیشنهادهای دو شرکت ایتالیایی و کره‌ای درصدد تعیین الگوی پایشی به منظور کاهش میزان نفت کوره تولیدی در مراحل تصفیه نفت خام هستیم تا بهترین الگو برای مناسب‌ترین کیفت فرآورده های تولیدی بدست بیاید.

وی بابیان این موضوع که برای عرضه نفت خام در بورس انرژی مانعی وجود ندارد، گفت: طرح‌های توسعه‌ای عمدتاً با محوریت کاهش نفت کوره و افزایش کیفیت فرآورده‌ها در این پالایشگاه‌ها کلید زده شده و در همین راستا مذاکراتی با دو شرکت خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز با اشاره به تکنولوژی‌های گوناگون موجود برای کاهش نفت کوره در فرآیند تسویه نفت خام، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، اخذ دانش فنی، دریافت لیسانس و حضور در مناقصات در دستور کار قرار گرفته که با اخذ این موارد ظرف 9 ماه می‌توان تا پایان سال جاری این طرح را به همراه ارزیابی تاثیرات محیط‌زیستی، واحدهای UTPT به سرانجام رساند.

وی درخصوص تامین مالی این پروژه نیز گفت: پس از اتمام فاز نخست و طراحی مقدماتی، تامین مالی پروژه از طریق فاینانس یا منابع داخلی کلید خواهد خورد.

باقری با ارزیابی قیمت نفت در بازارهای جهانی تاکید کرد: با افزایش قیمت نفت خام، احتمال بهره‌برداری از منابع گرانی همچون نفت شل با افزایش روبه‌رو شده و صرفه اقتصادی پیدا خواهد کرد اما در شرایط معمول این نوع نفت به دلایلی ازجمله هزینه‌های بالای اکتشاف و استخراج مورد توجه چندانی قرار نمی‌گیرد.

باقری در مورد بازگشت سهام 7 شرکت پالایشی به دولت نیز گفت: در واقع مصوبه هیات دولت پشت این بوده و از سال گذشته از طرف سازمان بورس به پالایشگاه‌ها ابلاغ و لازم‌الاجراست.

مدیرعامل پالایشگاه تبریز در مورد تأثیر دلار 4200 تومانی بر سودآوری این پالایشگاه نیز گفت: باتوجه به اینکه بودجه سال آتی براساس قیمت دلار مصوب مجلس شورای اسلامی بسته‌شده، باید تمامی جوانب قیمت دلار بر نفت خام بررسی شود و پس از ارزیابی نهایی گزارش آن در کدال قرار خواهد گرفت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر