بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
یک فعال صنعت زعفران گفت: با عرضه زعفران در بورس کالای ایران برای اولین بار در تاریخ تولید زعفران توانستیم قیمت مشخصی را برای این محصول اعلام کنیم، از طرفی پیش بینی می شود راه اندازی بازار آتی زعفران نیز با اقبال فعالان این بازار روبه رو شود.
کد خبر : ۱۷۵۷۷۸
به گزارش بورس نیوز، غلامرضا کریمی به عرضه زعفران در بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: هدف اصلی از ورود زعفران به بورس کالا کشف قیمت شفاف و عادلانه این محصول است زیرا متاسفانه در سالیان گذشته مرجع معتبری برای قیمت گذاری این محصول در کشور وجود نداشت در حالیکه ایران بهترین تولید کننده زعفران در دنیا است ولی قیمت آن در جای دیگری تعیین می شود و این نقص بزرگی است.

این فعال صنعت زعفران افزود: بنابراین از آنجایی که ایران قابلیت و توان تولید محصولاتی همچون پسته و زعفران را دارد الزاما باید تعیین کننده قیمت این محصولات در دنیا نیز باشد.

کریمی تاکید کرد: در راستای این هدف زیرساختهای پذیرش و عرضه زعفران در بورس کالای ایران فراهم ومعاملات این محصول در بورس کالا آغاز شد تا قیمت گذاری مناسبی برای این محصول صورت بگیرد که این اتفاق رخ داد.

وی اضافه کرد: علاوه بر کشف قیمت  این محصول، عرضه زعفران در بورس کالا به صادرکنندگان نیز کمک می کند زیرا آنها معتقدند که قیمت زعفران  در اسپانیا و کشورهای اروپایی بر اساس قیمت ایران تعیین می شود و اکنون که قیمت ثابتی برای این محصول در بورس کالا وجود دارد مسلما آنها هم از ثبات قیمتی برخوردار می شوند.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین اظهار کرد: بنابراین اتفاق خوبی که برای محصول زعفران افتاد کشف قیمتی است که در بورس  کالا انجام می شود به طوری که با عرضه این محصول در بورس کالا به هدف خود که همان کشف قیمت است دست یافتیم.

وی تصریح کرد: با عرضه زعفران در بورس کالای ایران برای اولین بار در تاریخ تولید زعفران توانستیم قیمت مشخصی را برای این محصول اعلام کنیم که وجه قانونی داشته باشد به طوری که  هم برای خریداران داخلی و هم خریداران خارجی قابل دسترس باشد.

این فعال صنعت زعفران تصریح کرد:بنابراین می توان گفت که بورس کالای ایران می تواند مرجع قیمتی این محصول در دنیا باشد زیرا از آنجایی که ما بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا هستیم باید تعیین کننده قیمت این محصول نیز باشیم.

کریمی با بیان اینکه این الزام از سوی بورس کالا فراهم و با حمایت دولت محقق شد خاطرنشان کرد: همه باید همکاری کنیم تا زعفران ایران بتواند به جایگاه اصلی خود در دنیا دست پیدا کند.

استقبال از بازار آتی زعفران

وی به راه اندازی بازار آتی زعفران اشاره کرد و گفت:  آتی زعفران بازار بسیار خوبی برای جذب سرمایه ها به سمت این محصول و پوشش ریسک فعالان این بازار است؛ همچنین از آنجایی که نام دیگر زعفران طلای سرخ است ،ارزش آن برابر با طلا است و قیمت آن نیز با قیمت سکه نیز برابری کند بنابراین زعفران هم می تواند همانند سکه آتی از این بازار بهره مند شود.

به گفته کریمی راه اندازی بازار آتی زعفران به ساماندهی بازار ، قابل پیش بینی شدن آن ،جذب سرمایه ها به سمت بورس و ثبات بازار کمک کرده و قطعا راهکار بسیاری مناسبی است که فعالان بخش هم از آن استقبال می کنند.

به گزارش تسنیم، مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین اظهار کرد: راه اندازی قراردادهای آتی بر پایه محصولات مختلف اتفاقی لازم و پر مزیت برای اقتصاد است که در سایر دنیا رواج دارد ولی چون در کشور ما ناشناخته است ابتدا با مقاومت رو به رو می شود اما مطمئنا بعد از شروع، همه با آن همراه می شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر