بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز تاکید کرد:

بی‌توجهی بازار به دلار ۴۲۰۰ تومانی

کارشناس بازار سرمایه معتقد است «طرح دوفوریتی کمیسیون اقتصادی مجلس»، «عرضه‌های رقابتی فولاد در بورس‌کالا» و همچنین «تخصیص ارز به شرکت‌های کاغذی» موجب بهبود وضعیت و تحرکات امروز در بورس تهران شد.
کد خبر : ۱۷۵۹۹۲
محمدرضا سرافراز یزدی مدیرعامل کارگزاری آگاه در خصوص تقویت شاخص بورس پس از چند روز عقب‌نشینی در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز گفت: یکی از دلایل اصلی رشد نمادهای پتروشیمی در معاملات امروز بورس، ارائه طرح دو فوریتی از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد سیاست‌های ارزی بود که باعث ایجاد این شائبه قوی از سوی مجلس نسبت به شناورسازی نرخ ارز و تعدیل نرخ 4200 تومانی دلار شد.

وی ادامه داد: این شائبه امروز مجلس بر نمادهای فولادی نیز تاثیرگذار بوده و عرضه فولاد مبارکه در بورس‌کالا و ثبت تقاضای دو برابری برای این عرضه‌‌ها در تابلو، موجب رقابت شدید در بین خریداران شد که این موضوع حاکی از آن بوده که بازار به دلار 4200 تومان توجه چندانی نداشته و رقابت حداکثری در بورس‌کالا جریان دارد.

وی همچنین با ارزیابی رشد گروه محصولات کاغذی‌ گفت: طبق اعلام دولت، دلار 3850 تومانی برای مواد اولیه این شرکت‌ها را و به‌زودی در اختیار آنها قرار می‌دهد، بنابراین طبق همین اصل، حاشیه سود خوبی را در روند افزایشی این نمادها شاهد بودیم.

کاهش تزریق تسهیلات

سرافراز در خصوص کاهش میزان تسهیلات بانکی به کارگزاری‌ها  اظهارکرد: بانک‌ها به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی تمایل دارند منابع خودشان را در اختیار افرادی قرار دهند که ازیک سو ریسک بازگشت و وصول منابع پایین باشد و از سوی دیگرباید بازده مناسبی را داشته باشند.

وی ادامه داد: معمولا گروه نهادهای مالی و خصوصا کارگزاران جزو مشتریانی بودند که منافع فراوانی را به بانک‌ها رساندند و به‌غیر از دو مورد مشکلی در بازپرداخت نداشتند که به‌عنوان مشتری خوب شناخته می شوند شاید بانک‌ها در منابع محدودیت دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  این احتمال نیز وجود دارد که در صورت ادامه‌دار شدن وضعیت رکودی بازار، کارگزاری‌ها در بازپرداخت با مشکل مواجه شوند، بنابراین در این شرایط شاید بانک‌ها تضامین محکم‌تری را از کارگزاری‌ها طلب کنند یا بر اساس اعتبارسنجی کارگزاری‌ها اقدام به تزریق تسهیلات کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر