بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
معاون وزیر اقتصاد گفت: طی صحبت‌هایی که با معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی شده است به نظر می‌رسد راه‌های همکاری بیشتری بین بانک‌های دو کشور تحقق یابد.
کد خبر : ۱۷۶۰۴۸
به گزارش بورس نیوز، محمد خزاعی امروز در همایش تجاری ایران و کرواسی که در اتاق بازرگانی ایران با حضور مارتینا دالیچ معاون نخست وزیر کرواسی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: ما آماده هر گونه همکاری برای تحقق اهداف سفر وزیر اقتصاد کرواسی به کشورمان و همچنین هیأت تجاری همراه وی هستیم.

 معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه طی صحبت‌های انجام‌شده با وزیر اقتصاد کرواسی به نظر می‌رسد راه‌های همکاری بیشتری بین بانک‌های دو کشور تحقق یابد، افزود: با تلاش‌ صورت گرفته یک همکاری بین یکی از بانک‌های کرواسی که با بانک‌های اروپایی و ایتالیایی همکاری دارند، صورت گرفته است.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران اظهار داشت: سفر معاون نخست‌وزیر و وزیر اقتصاد کرواسی در شرایط خاصی این روزها پیام بسیار مهمی را برای جامعه ما و جامعه اروپا دارد و لازم است که بگویم خانم دالیچ نه تنها وزیر اقتصاد کشور کرواسی است، بلکه یکی از وزنه‌های سیاسی کرواسی و اروپا به شمار می‌رود و این سفر نشانه توجه ویژه کرواسی به فرصت‌های همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: نفت و گاز، انرژی، کشتی‌سازی، از جمله زمینه‌های همکاری بین دو کشور است.

خزاعی اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته و اقداماتی که تا چند ماه اخیر انجام می‌شود، تقریباً از خلیج‌فارس تا آذربایجان و روسیه و اروپا به هم متصل می‌شوند و خط انتقالی شمال ـ‌ جنوب و شمال و شرق و  غرب زمینه‌های فراوانی برای استفاده ایران و گسترش همکاری با کشورهای منطقه، حوزه بالکان و اروپا را به وجود آورده است، بنابراین دسترسی کرواسی و کشورهای اروپایی به بازارهای منطقه با استفاده از خطوط حمل و نقل و امکاناتی که در شمال و جنوب کشور وجود دارد، فرصت مغتنمی است.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به آغاز همکاری تهران و زاگرب از سال 71 با تأسیس سفارت ایران در کشور کرواسی گفت: اوج روابط تجاری بین دو کشور در سال 2000 حدود 300 میلیون دلار بود، در حالی که این رقم به دلایل مختلف بسیار کاهش یافت، اما در سال گذشته میزان تجارت بین دو کشور با احتساب تجارت نفتی و غیرنفتی به رقم 100 میلیون دلار رسید.

وی با اشاره به اینکه کرواسی بعد از سال‌ها اقدام به خرید نفت از ایران کرد، بیان داشت: البته تراز تجاری ما بین ایران و کرواسی بدون احتساب نفت حدود 54 میلیون دلار و به نفع کرواسی است، ولی با محاسبه نفت تقریباً‌ تراز تجاری بین دو کشور وجود دارد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری کشور با بیان اینکه کرواسی اقتصادی رو به رشد دارد، اظهار داشت: درآمد سرانه کرواسی بالای 22 هزار دلار در سال است که نشان می‌دهد اقتصاد این کشور، اقتصادی شکوفا است.

خزاعی گفت: کرواسی و کشورهای مشابه به آن در حوزه  ورود به اروپا به شمار می‌روند و یکی از سیاست‌های مهم خارجی و اقتصادی ما همکاری با کشورهایی مثل کرواسی، جمهوری چک و اسلواکی است، زیرا این کشورها پتانسیل‌های بسیار ارزشمندی در غرب اروپا به شمار می‌روند.

وی در ادامه به انعقاد سه موافقتنامه بین ایران و کرواسی اشاره کرد و گفت:‌ موافقت‌نامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف بین دو کشور چندین سال است که لازم‌الاجرا شده است و سرمایه‌گذاران و تجار دو کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

خزاعی اظهار داشت: موافقتنامه تشویق به حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین دو کشور نهایی و آماده امضاء است و در آینده‌ای نزدیک با مساعدت وزیر اقتصاد کشور کرواسی پیش‌بینی می‌شود، تا آخرین مراحل آن طی شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: موافقت‌نامه همکاری گمرکی بین دو کشور ایران و کرواسی قبلا لازم‌الاجرا بود، اما نیازمند اصلاحاتی است که امیدواریم باز هم به زودی شاهد نهایی شدن آن باشیم.

وی افزود: گفت‌وگوهای خوبی با یکی از بانک‌های همراه هیأت تجاری کرواسی با بانک‌های ایرانی و بانک مرکزی ایران صورت گرفته است.

خزاعی اظهار داشت: چندین شرکت کنسرسیومی تشکیل داده‌اند، تا در حوزه پتروشیمی در جمهوری اسلامی ایران سرمایه‌گذاری کنند و در سفر هیأت تجاری کرواسی به ایران مباحث بسیار جدی در مورد اکتشافات نفت هم انجام شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی افزود: امیدوارم این سفر نقطه  عطفی در افزایش همکاری‌ ایران با کرواسی باشد و ما آمادگی کامل برای گسترش همکاری‌ اقتصادی، تجاری و به ویژه سرمایه‌‌گذاری با شرکت‌های این کشور را داریم.

بر اساس گزارش فارس، وی گفت: یک همکاری مشترک بین یک شرکت بزرگ ایرانی و یک شرکت اتریشی برای سرمایه‌گذاری در کرواسی در حال انجام است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر