بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
قطر در اولین واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) بر خلاف عربستان و امارات خواستار تشدید تحریم‌های ایران نشد و اعلام کرد که اولویت منطقه باید خلع سلاح اتمی و عدم رقابت تسلیحات اتمی باشد.
کد خبر : ۱۷۶۱۳۱
به گزارش بورس نیوز، وزارت امور خارجه قطر، امروز چهارشنبه، بر خلاف عربستان، امارات و بحرین که واکنشی بسیار سریع به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) داشتند و از آن استقبال کردند، پس از گذشت 20 ساعت به آن واکنش نشان داد و خواستار تشدید تحریم ایران نشد.

 «دوحه تحولات پرونده توافق هسته‌ای ایران را که در سال 2015 میان ایران و کشورهای "1+5" امضا شد و شورای امنیت در قطعنامه شماره 2231 آن را تأیید کرد، از نزدیک دنبال می‌کند».

در حالی که عربستان و امارات در بیانیه خود از بازگشت تحریم‌های ایران استقبال کردند و خواستار تشدید آن شدند، دوحه اعلام کرد که «اولویت اصلی منطقه خاورمیانه، عاری‌سازی از سلاح اتمی و اجتناب از ورود نیروهای منطقه‌ای به رقابت تسلیحات اتمی است که عواقب خوبی ندارد» و افزود که «قطر نیز مانند دیگر کشورهای خلیج فارس طرفی از اعضای توافق نبوده اما به حکم موقعیت جغرافیایی خود و روابط سیاسی و تاریخی با اعضای توافق، به شکل مستقیم درگیر پیامدهای تصمیم‌هایی است که اعضای توافق، اتخاذ می‌کنند».

دوحه خواستار تحرک جمعی در چارچوب جامعه بین‌الملل با هدف تضمین عدم آغاز رقابت اتمی احتمالی به دلیل فقدان اعتماد متقابل شد و توضیح داد که «هدف روند عاری‌سازی منطقه از سلاح اتمی در وهله اول تحقق صلح و ثبات است... بنابراین همه بازیگران باید توجه داشته باشند که تاوان عاری‌سازی منطقه خاورمیانه از سلاح اتمی، تشدید وضعیتی نباشد که ملت‌های منطقه که درگیر کشمکش‌ها هستند، تاب تحمل آن را ندارند.

در پایان این بیانیه دوحه از تلاش همه بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای و شرکای توافق که تلاش می‌کنند فتیله هرگونه تشدید احتمالی وضعیت را پایین بکشند و کسانی که تلاش می‌کنند راهکاری بیابند که عاری‌سازی منطقه از تسلیحات اتمی را تضمین کند، تقدیر می‌کند و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو را به نفع همه طرف‌ها می‌داند.

موضع قطر شبیه به موضعی است که عمان در این خصوص اتخاذ کرد و درباره هرگونه تقابل هشدار داد و در مقابل خواستار رفتاری شد که صلح و ثبات منطقه را در پی داشته باشد (جزئیات بیشتر).

به گزارش فارس، پیشتر نیز عراق از زبان رئیس جمهور خود از خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف کرد و سوریه بشدت این مسئله را محکوم کرد و آن را نشانه‌ای از عدم تعهد آمریکا به توافق‌ها و قوانین بین‌الملل برشمرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر