بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
روز گذشته سیاست های كلی اصل 44 با محوریت نحوه واگذاری ها و جایگاه بخش خصوصی در این زمینه با توجه به منویات مقام معظم رهبری و سال حمایت از تولید ملی با حضور تنی چند از فعالان اقتصادی بررسی شد.
کد خبر : ۱۷۶۳۱۳
به گزارش بورس نیوز، در این برنامه رادیویی که با حضور اسدالله عسگر اولادی، محمدرضا سبزعلی پور، داوود خانی و گفتگو تلفنی با حمیدرضا فولادگر، برگزار شد، منتقدان به طرح دیدگاه های خود در این رابطه پرداختند.  

اصل 44 صرفا واگذاری نیست

حمیدرضا فولادگر، در پاسخ به سوالی درباره اینکه چقدر قرار است در سال حمایت از تولید ملی سیاست های کلی اصل 44 مورد توجه قرار گیرد را زیاد برشمارد و گفت: سیاست های اصل 44 صرفا واگذاری نیست و مباحث کلی تری را از قبیل رقابت، انحصار و ...را شامل می شود.

وی افزود: وقتی از بخش خصوصی صحبت میکنیم یک بخش مردمی هستند که توقع داریم از تولید داخلی حمایت کنند و در مقابل از تولیدکننده هم انتظار داریم کیفیت تولیدات را بالا ببرد.

فولادگر بهبود فضای کسب و کار را حائز اهمیت خواند و تاکید کرد: باید مشکلات تولیدکنندگان را در بحث تولیدات و ارز مرتفع کرد.

اهمیت "نحوه" واگذاری ها

در ادامه اسدالله عسگراولادی, عضو اتاق بازرگانی ایران به بحث واگذاری ها در اصل 44 پرداخت. وی که به نحوه واگذاری ها انتقاد داشت مثال هایی در این رابطه برشمارد و برخی واگذاری ها را مغایر با این اصل دانست.

عسگراولادی افزود: این واگذاری ها یا باید در بورس انجام شود یا به نحوی صورت گیرد که قدرت خرید برای افراد غیردولتی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر این واگذاری ها وارد بورس شود همه می توانند به سود مناسب تری دست یابند.
عسگراولادی همچنین تغییر قوانین در این بخش را ضروری دانست و به مشکلات موجود در مبحث سهام عدات پرداخت.

ضرورت ایجاد وفاق در بخش های مختلف اقتصادی

داوود خانی, معاون سازمان خصوصی سازی در بخش دیگری از این گفتگو به مشکلات شروع فعالت اقتصادی و فضای کسب و کار در ایران اشاره کرد و گفت: در بخش های مختلف باید یک وفاق در این رابطه صورت گیرد.

وی که از نهادهای شبه دولتی در این واگذاری ها انتقاد کرد افزود: با وحود برخی پیشرفت ها هنوز انتظارات بصوت کامل مرتفع نشده است و این اتفاق در بخش قانون گذاری بیشتر است.

محمدرضا سبزعلی پور, رییس سازمان تجارت جهانی ایران درباره چرایی خصوصی سازی صحبت کرد و دولت را در این زمینه بعد از گذشت 10 سال موفق ندانست.

سبزعلی پور گفت: وقتی از خصوصی سازی و واگذاری صحبت میکنیم انتقادات فقط به سازمان مربوطه نیست و بخشی از مشکلات ناشی از باندبازی در این زمینه است.

وی گفت: در گذشته بهترین کارخانه ها با بهترین شرایط وجود داشت ولی به دلیل برخی ارتباطات این کارخانه ها به دست فعالان اقتصادی واقعی قرار نگرفت ولی دلیل ورشکستگی امروز برخی از کارخانه ها را هم این موضوع دانست.

در ادامه خانی اضافه کرد: برخی انتقادات به واگذاری ها وارد نیست و گفت: هم اکنون با برخی شرکت هایی مواجه هستیم که شرایط بورسی شدن را ندارند چون از راندمان کافی برخوردار نیستند و قیمت های اینها تکلیفی است چون در اختیار دولت است و شرایط اقتصادی ندارند.

نباید صرفا به "قیمت" فکر کرد

خانی گفت: تا زمانیکه "صرفا" بحث قیمت در خصوصی سازی مطرح باشد هیچکس به خودش اجازه نمی دهد که بپذیرد می توان به بخش خصوصی به طور واقعی بهای لازم داده شود.

خانی همچنین به بخشی از موفقیت های دولت های دهم و یازدهم در مبحث خصوصی سازی پرداخت و رد دیون را دراین زمینه موفق خواند.

در ادامه رضا امامی, خبرنگار برنامه به واگذاری های موجود در این زمینه اشاره کرد و سوالاتی به شرح زیر مطرح نمود:

- چرا شرکت های واگذار شده در حال حاضر دچار مشکل در تولید و فروش هستند؟

- چکار کنیم که در اجرای اصل 44 بتوانیم بخش خصوصی واقعی را داشته باشیم؟

- چرا درباه انحصار در خصوصی سازی و سیاست های اصل 44 صحبت نمی شود؟

- اساسا بحث انحصار در تولید و صنعت مطرح هست یا خیر؟

-معیار اهلیت در نحوه واگذاری ها به چه صورتی است؟

- بی ارزش شدن پول ملی چه تاثیری بر تولیدکنندگان واقعی و بازرگانان دارد؟


ضرورت وجود معیاری برای سنجش اهلیت در واگذاری ها

مهمانان در پاسخ به سوالات مطرح شده مبحث اهلیت را در واگذاری ها یکی از موارد مورد اشکال در اصل 44 دانستند. عسگراولادی این موضوع رو مبحث مهمی در واگذاری ها دانست و سبزعلی پور در این رابطه گفت: متاسفانه افراد امروز همه چیز را در منافع شخصی می بینند.

 در ادامه خانی گفت: داشتن جدیت در اجرای اصل 44 یک اصل مهم در این رابطه است و واگذاری ها باید تا سال 93 پایان می پذیرفت حال آنکه این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

عسگراولادی نیز ایراداتی به سهام عدالت گرفت و گفت: با این نحوه اجرا این طرح هم یک طرح شکست خورده است زیرا که سود حاصل از سهام عدات دارای ایراداتی است که در این رابطه خانی این مورد را رد کرد و پول سود شرکت ها را منبع این سودها دانست و گفت: در بخش سود سهام عدالت هیچگونه ابهامی وجود ندارد.

عسگراولادی در پایان پیشنهاد تشکیل شوراهای خصوصی سازی و بخش غیر دولتی را داد و بر استفاده دقیق از پیشنهادات صورت گرفته در این شوراها تاکید کرد.

سبزعلی پور نیز در این رابطه گفت: باید رابطه تنگاتنگی بین بخش خصوصی و دولتی در این رابطه برقرار شود.

گزارش: سمانه فتح آبادی
اشتراک گذاری :
ارسال نظر