بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
در پی ادامه یافتن رزمایش آمریکا و کره جنوبی که از روز جمعه آغاز شده، کره شمالی اعلام کرد به عنوان اعتراض، مذاکراتی راکه قرار بود امروز یک هیات بلند پایه سیاسی این کشور با کره جنوبی داشته باشد را لغو کرده است. پیونگ یانگ همچنین تهدید کرد اگر این رزمایش ادامه یابد ممکن است دیدار رهبر کره شمالی با ترامپ هم لغو شود.
کد خبر : ۱۷۶۴۲۴
به گزارش بورس نیوز، خبرگزاری کره شمالی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این رزمایش در حالی که شبه جزیره کره در حال طی کردن فرایند صلح و خلع سلاح هسته ای است باعث تحریک و افزایش تنش ها می شود.

رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی از روز جمعه آغاز شده است در این رزمایش حدود 100 هواپیمای جنگی شامل هشت جنگنده F-22 رادار گریز، تعداد زیادی بمب افکن های B-52 و هواپیماهای F-15K به خدمت گرفته شده اند.

نشست مقامات عالی رتبه دو کره در سطح وزیر، قرار بود امروز چهارشنبه 26 اردیبهشت با هدف گفت و گو در مورد چگونگی خلع سلاح شبه جزیره در روستای مرزی 'پانمونجوم' در مرز دو کره برگزار شود.

کره شمالی همچنین اعلام کرد برگزاری رزمایش 'مکس تندر' ممکن است برنامه ملاقات 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی با 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا را هم لغو کند.

کره شمالی می گوید «این رزمایش که در سراسر کره جنوبی برگزار می شود، ما را هدف قرار داده است، این یک چالش جدی برای تحقق اعلامیه پانمونجوم و یک تحریک نظامی عمدی در برابر پیشرفت سیاسی مثبت در شبه جزیره کره است».

رهبران دو کره در دیدار نخست خود در قالب اجلاس سران که روز جمعه 7 اردیبهشت در روستای مرزی پانمونجوم برگزار شد در مورد «خلع سلاح کامل شبه جزیره کره» به توافق رسیده و موافقت کردند «توافق متارکه جنگ به معاهده صلح تبدیل شود و هر اقدام خصمانه علیه یکدیگر را از این به بعد خاتمه دهند».

رهبر کره شمالی در این نشست به 'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی گفته بود که سایت هسته ای اش را تعطیل و آزمایش موشک های بالستیک و سلاح های هسته ای خود را پیش از نشست برنامه ریزی شده 'کیم جونگ اون' رهبر این کشور و 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا متوقف خواهد کرد.

در همین راستا روز گذشته منابع خبری اعلام کردند تحلیل آخرین تصاویر ماهواره ای، آغاز عملیات تخریب سایت هسته ای کره شمالی توسط این کشور را تایید می کند.

پیونگ یانگ روز جمعه اعلام کرده بود اقدامات فنی را برای برچیدن سایت هسته ای پونگی ری' آغاز کرده و مراسم تعطیلی سایت نیز به صورت رسمی روزهای 23-25 ​​ماه مه (2 تا 4 خرداد) با حضور خبرنگاران برگزار می شود.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز از تصمیم کره شمالی برای تعطیلی سایت آزمایش هسته ای استقبال کرده و گفته است تعطیلی این سایت یک گام مهم برای پیشرفت مذاکرات بین ترامپ و رهبر کره شمالی است.

قرار است 'دونالد ترامپ' رئیس جمهور آمریکا و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی نیز 12 ژوئن برابر با 22 خرداد در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند.

'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در نشست اجلاس سران موافقت کردند، خلع سلاح هسته ای را محقق و برای این هدف با جامعه بین المللی همکاری کنند.

بر اساس «بیانیه صلح پانمونجوم» دو طرف موافقت کردند که به «دوران خصم و اقدامات مسلحانه در آبهای دریای زرد خاتمه داده شده» و این آب ها به «آبهای صلح» تبدیل شود.

در عین حال کره جنوبی نیز امروز با انتشار بیانیه ای از لغو یک جانبه مذاکرات دو کره توسط کره شمالی انتقاد کرد و نسبت به این اقدام ابراز تاسف کرد.

وزارت اتحاد کره جنوبی در این بیانیه آورده است: حرکت یکجانبه کره شمالی برای تعلیق مذاکرات میان دو کره در سطح بالا تاسف آور است، رزمایش مشترک سالانه آمریکا و کره جنوبی، تضادی با روح موافقت نامه امضا شده توسط رهبران دو کشور ندارد.

به گزارش ایرنا، این بیانیه می افزاید: کره جنوبی همچنان به شدت متعهد به اجرای بیانیه پانمونجوم است و از کره شمالی می خواهد در چارچوب توافقات انجام شده میان دو رهبر، در اسرع وقت برای صلح و رفاه در شبه جزیره کره، به مذاکرات بر گردد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر