بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
دبیرکل پیشین سازمان ملل تصریح کرد: تصمیم رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران، پیامی بد به کره شمالی منتقل می‌کند.
کد خبر : ۱۷۶۴۵۵
به گزارش بورس نیوز، بان‌کی‌مون دبیرکل پیشین سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌بی‌سی به تصمیم اخیر دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران واکنش نشان داد.

بان‌کی‌مون گفت که نسبت به تصویر آمریکا زمانی که قرار است مذاکراتی را با کره شمالی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور آغاز کند، نگران است.

وی با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، تصریح کرد: تصمیم رییس‌جمهور ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران سابقه خوبی برای اعتبار و قابل اعتماد بودن آمریکا ایجاد نمی‌کند و این در مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو با پیونگ یانگ از نظر کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مهم خواهد بود.

دبیرکل پیشین سازمان ملل افزود: من شخصا بر این باورم که این اقدام یک پیام بسیار دردسرساز در ارتباط با اعتبار، اعتماد و اتکا به آمریکا به همراه دارد. کره شمالی از این اقدام چه پیامی دریافت خواهد کرد؟

وی در ادامه گفت: آنها از خود خواهند پرسید که آیا می‌توانند به رییس‌جمهور آمریکا اعتماد کنند؟ این اولین سوالی است که رهبر کره شمالی از خود خواهد پرسید.

بان‌کی‌مون همچنین خاطرنشان کرد: پس از حصول یک توافق تاریخی در ماه آوریل میان رهبران کره جنوبی و کره شمالی، امیدها برای پیشرفت در زمینه برقراری صلح و مذاکرات هسته‌ای میان این دو رقیب قدیمی و آمریکا افزایش یافت اما اقدام آمریکا در خصوص ایران یک سابقه نامطلوب درباره جایگاه وی در مذاکرات ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: اکنون آنها در آستانه سازش بر سر یک توافق بزرگ و بسیار مهم میان آمریکا و رهبر کره شمالی قرار دارند، همچنین توافقی تاریخی میان رییس‌جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی به دست آمد. سپس تمام این توافقات شاهد آن چیزی هستند که برای برجام پیش آمده است. رهبر کره شمالی چه پیامی از این اتفاق دریافت می‌کند؟

دبیرکل پیشین سازمان ملل با بیان اینکه مدت‌ها به دولت ترامپ برای کنار گذاشتن برجام هشدار داده بود، گفت: اما این تلاش‌ها هیچ فایده‌ای نداشت. این کار انجام شد، من صادقانه امیدوارم که رییس‌جمهور ترامپ دیداری موفقیت‌آمیز با کره شمالی داشته باشد و بتواند این کشور را در این شرایط متقاعد کند که آمریکا به طور جدی متعهد خواهد بود.

به گزارش ایسنا، وی همچنین درباره اظهارات رییس‌جمهور کره جنوبی مبنی بر اینکه ترامپ می‌تواند استحقاق دریافت جایزه صلح نوبل را داشته باشد، گفت: من نمی‌خواهم پیش داوری کنم و درباره تصمیم کمیته نوبل اظهارنظر کنم. این تصمیم مربوط به آنها است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر