بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
بهای معاملات نفت روز جمعه به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران نسبت به روند رشد بی‌رویه تولید امریکا با وجود انتظار برای اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه در قیمت پایین‌تری بسته شد، اما برای کل هفته افزایش ثبت کرد.
کد خبر : ۱۷۶۵۵۷
به گزارش بورس نیوز، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در ژوئن در بازار نیویورک ۲۱ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش یافت و در ۷۱.۲۸ دلار در هر بشکه بسته شد. در حالی که طی دو روز پیش از آن به بالاترین قیمت در سه سال و نیم گذشته صعود کرده بود. قیمت نفت آمریکا برای کل هفته ۰.۸ درصد افزایش یافت که سومین افزایش هفتگی متوالی بود.

بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوییه در بازار لندن ۷۹ سنت یا یک درصد سقوط کرد و در ۷۸.۵۱ دلار در هر بشکه بسته شد. قیمت برنت که روز پنج‌شنبه برای نخستین‌بار از نوامبر سال ۲۰۱۴ به بالای ۸۰ دلار صعود کرده بود، برای کل هفته ۱.۸ درصد رشد ثبت کرد که ششمین افزایش هفتگی متوالی بود.

به گفته تایلر ریچی، یکی از دبیران نشریه سون ریپورت، برنت اوایل هفته گذشته عملکرد بهتری نسبت به نفت آمریکا داشت. با این حال بخشی از رشد قیمت خود را به دلیل سودگیری معامله‌گران از دست داد، زیرا نگرانی‌های ژئوپلیتیکی تا حدودی فروکش کرده و روند رشد قیمت‌ها را محدود کردند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا دو هفته قبل از توافق هسته‌ای بین‌المللی ۲۰۱۵ با ایران خارج شد و زمینه را برای بازگشت تحریم‌ها علیه تهران هموار کرد. با وجود این‌که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته به این توافق پایبند بماند، شرکت‌های انرژی در این منطقه نسبت به بازگشت تحریم‌های آمریکا نگرانی پیدا کردند. غول نفت فرانسوی توتال چهارشنبه گذشته اعلام کرد:اگر نتواند از تحریمهای آمریکا معافیت بگیرد ناچار خواهد شد از توافق برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی کنار بکشد.

ایران در حال حاضر حدود ۲.۴ میلیون بشکه در روز نفت صادر می‌کند و تحلیلگران برآورد می‌کنند که به محض اعمال تحریم‌ها در شش ماه آینده ممکن است بین ۴۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه در روز از صادرات نفت ایران متاثر شود.

با این حال کمیسیون اروپا روز جمعه پیشنهاد کرد که دولت‌های اتحادیه اروپا به منظور اجتناب از مجازات‌های آمریکا، انتقال پول را مستقیما به بانک مرکزی ایران انجام دهد.

محدودیت عرضه در بازار نفت

نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن عرضه ایران در شرایطی روی داده که بازار نفت به میزان فزاینده‌ای با محدودیت عرضه مواجه شده است. آژانس بین‌المللی انرژی چهارشنبه گذشته اعلام کرد: ذخایر نفت در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی به پایین‌ترین میزان در سه سال گذشته سقوط کرده است.

اوپک و ۱۰ تولیدکننده خارج از این سازمان شامل روسیه با هدف محدودیت عرضه و تقویت قیمت‌ها، از ابتدای سال ۲۰۱۷ تولیدشان را حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز محدود کردند. توافق آنها تا پایان سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد.

عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت اوپک است پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد: سرگرم گفت‌وگو با سایر اعضای این سازمان و روسیه در خصوص نوسانات اخیر بازار در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به بالا رفتن بیش از حد قیمت‌ها است.

ناظران بازار همچنین در هفته جاری انتخابات در ونزوئلا را به دقت زیرنظر خواهند داشت. افت شدید تولید این کشور در ماه‌های اخیر کمک کرده قیمت‌های نفت افزایش بیشتری پیدا کند.

به گفته استفن برنوک، تحلیلگر شرکت "پی وی ام اویل آسوشیتس"، انتظار می‌رود نیکولاس مادورو در این انتخابات پیروز شده و خشم واشنگتن را که به دنبال اعمال تحریم‌های نفتی علیه ونزوئلا است برانگیزد. در صورت وقوع چنین رویدادی نفت ممکن است تا مرز ۱۰۰ دلار نیز صعود کند.

در این بین تولیدکنندگان شیل آمریکا سرمایه‌ گذاری در تولید را افزایش داده‌اند، اما با چالش‌های خاص خود پیرامون سود روبه‌رو هستند. قیمت نفت پرمیان باسین با بالاترین تخفیف نسبت به قیمت پایه نفت آمریکا در سه سال و نیم گذشته فروخته می‌شود. تولید این منطقه به رکورد حدود ۳.۲ میلیون بشکه در روز صعود کرده است.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش مارکت واچ، آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز نشان داد: شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا که معیاری برای ارزیابی روند رشد تولید آتی این کشور است هفته گذشته بدون تغییر ماند و ۸۴۴ حلقه بود، اما در حالی که در ۶ هفته پیش از آن به طور متوالی رشد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر