بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به طراحی خروج ارز توسط دوتابعیتی‌ ها گفت: اینها عمدتاً خارج از کشور جایگاه شغلی، مسکن و یا حساب بانکی دارند و خروج دلار از کشور برای آنها راحت بوده است.
کد خبر : ۱۷۶۵۸۳
به گزارش بورس نیوز، ابوالفضل حسن‌بیگی، با اشاره به خروج آمریکا از برجام و درباره پشت صحنه تحولات مربوط به توافق هسته‌ای، اظهار داشت: پیش از آنکه آمریکا رسماً از برجام خارج شود، ترامپ در طی پنج، شش ماه گذشته با یکسری کارها، اقدام به زمینه‌سازی برای این مسئله کرده است.

وی افزود: نخستین اقدام ترامپ این بود که تمام کشورهایی را که به نوعی با ما همکاری می‌کردند از قبیل چین، ترکیه و امارات، تحت فشار قرار داد تا رابطه خود را با جمهوری اسلامی قطع کنند که این فشار باعث شد تا برخی از این کشورها روابط خود را با ایران ضعیف کنند. به همین دلیل، چینی‌ها خرید نفت از ایران را کاهش داده اند و تبادل اسکناس با ایران را هم کم کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترامپ در گام بعدی تلاش کرد تا برخی اعراب منطقه را موظف کند که هر چقدر ارز در ایران خریداری می‌شود، آنها با قیمت بالاتر بخرند و اجازه ندهند، این اعتبار در اختیار سازمان‌هایی قرار بگیرد که در گذشته، در جهت تأمین مایحتاج عمومی اقداماتی را انجام می‌دادند.

حسن‌بیگی گفت: کار سوم آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته این بوده است که برای خروج پول از ایران، تلاش کرده‌اند تا یک جنگ روانی در کشور به وجود بیاورند که در نتیجه این جنگ روانی، عده‌ای تصمیم گرفتند هر چه پول نقد دارند، به دلار تبدیل کنند و به همین دلیل قیمت دلار به سرعت بالا رفت.

وی به اقدام برخی نفوذی‌های داخلی برای خرید دلار همزمان با این اقدام آمریکایی‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: این عده تلاش کردند تا ارز از کشور خارج شود که رقم آن هم بسیار بالا بوده و در طی ۴۰ سال جمهوری اسلامی، مشابه این میزان خروج ارز که در سال ۹۶ اتفاق افتاد، سابقه نداشته است. این افراد عمدتاً افراد دوتابعیتی بوده‌اند که خارج از کشور جایگاه شغلی، مسکن و یا حساب بانکی دارند و خروج دلار از کشور برای آنها راحت بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد مسئولیت دولتی هم دارند، تصریح کرد: این افراد در همه سطوح اعم از بخش دولتی و خصوصی حضور دارند.

تاکید رهبر انقلاب بر فعال شدن وزارت بازرگانی و سیستم ثبت سفارش در جنگ اقتصادی

حسن‌بیگی ادامه داد: پس از آنکه رهبر معظم انقلاب چندی قبل در جلسه ای به سران قوا تأکید کردند که اسکناس را از چرخه اقتصادی کشور خارج کنید و جلوی این وضعیت را بگیرید و بر فعال شدن وزارت بازرگانی و سیستم ثبت سفارش در شرایط جنگ اقتصادی مانند دوران دفاع‌مقدس تأکید کردند، دولت با تأخیر تصمیم می‌گیرد که این کار را انجام دهد که البته بخشی از ثروت ملی توسط همان جریان‌ها از کشور خارج شده بود و اتفاقاً یکی از مأموریت‌های عربستان سعودی هم این بود که هر چقدر دلار در سطح بازار توزیع می‌شود، آن را مازاد بر خرید عمومی جمع کنند که این مسئله مورد اعتراف برخی صرافی‌هایی هم که اخیراً دستگیر شده‌اند، بوده است.

وی اظهار داشت: تصمیماتی که اخیراً در خصوص وضعیت اقتصادی و موضوع ارز گرفته شده، تصمیمات معقولی است و در جلسه غیرعلنی که هفته گذشته با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم، آقای جهانگیری اعلام کرد که ما برای تأمین ارزاق و اقلام ضروری، ثبت سفارش می‌کنیم و الان موجودی ما در وضعیت خوبی است و صادرات هم در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته بخشی از درآمدهای ارزی ناشی از پتروشیمی‌ها بوده، خاطرنشان کرد: با توجه به واگذاری برخی پتروشیمی‌ها به افراد «خصولتی»، درآمد حاصل از صادرات این محصولات پتروشیمی به خزانه واریز نشده و در یک الی دو ماه گذشته، بخشی از این درآمد متأسفانه به بازار تزریق نشد و مشکلاتی ایجاد کرد.

حسن‌بیگی تصریح کرد: در این خصوص هم مقرر شده است که درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و میعانات در اختیار دولت باشد تا بر اساس ثبت سفارش، این پول به بازار تزریق شود.

فرزندان برخی مدیران در خارج هستند و صدایشان بابت قیمت ارز بلند است

به گزارش مهر، وی گفت: اکثر کسانی که صدایشان در خصوص قیمت ارز بلند است، کسانی هستند که فرزندانشان در خارج از کشور حضور دارند و هیچ ضمانتی بابت آنها برای نظام جمهوری اسلامی نبوده است؛ فرزندان این افراد باید به داخل کشور بیایند و هیچ ارزی هم به آنها تعلق نمی‌گیرد؛ لذا این افراد که در دولت و مجلس و در جاهای مختلف حضور دارند، صدایشان بلند است و صاحب نفوذ هستند و لذا رفتار آنها بر قیمت ارز تأثیر گذاشته است، چرا که در گذشته ارز ۳۵۰۰ تومان خریداری می‌کردند و حالا با بالا رفتن قیمت ارز، قدرت خرید آنها پایین می‌آید و می خواهند مانند دانشجویان بورسیه خارج که نیاز ضروری دارند، ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان بخرند و این قابل قبول نیست.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۱
دولت که اصرار داره دو تابعیتی نداریم!