بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

رونق مجامع نمادهای فلزی،معدنی و پتروشیمی‌ها/ وضعیت مبهم پیش‌بینی‌ها در سال جاری

مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه با ارزیابی فصل مجامع گفت: فلزات اساسی، معادن و پتروشیمی‌ها و درکل شرکت‌های صادرات‌محور مجامع خوبی در پیش رو دارند.
کد خبر : ۱۷۶۷۶۰
محمدعلی شریفی‌نیا در ارزیابی وضعیت شرکت‌ها درسال جاری به بورس‌ نیوز گفت: با توجه به ابهامات موجود در نرخ دلار، پیش‌بینی‌ وضعیت شرکت‌ها در سال جاری کمی ابهام‌آمیز شده اما به‌طور کلی گروه فلزات، معادن و پتروشیمی‌ها از وضعیت مناسبی برخوردار هستند.

همچنین قاسمی سرپرست تحلیل کارگزاری مبین سرمایه نیز در ارزیابی فصل مجامع امسال به بورس‌ نیوز گفت: اکثر شرکت‌ها صورت‌های مالی حسابرسی نشده سال گذشته خود را ارائه داده‌اند اما این صورت‌های مالی اختلافی چندانی با صورت‌های حسابرسی شده ندارد.

وی با ارزیابی شرکت‌هایی که تاکنون به مجمع رفته‌اند نیز تصریح کرد: بررسی گروه فلزات اساسی حاکی از آن بوده که همراه با رشد اقتصادی چین، قیمت کامودیتی‌ها با افزایش قیمت همراه شده و در بخش محصولات پتروشیمی و نفتی نیز به موازات افزایش قیمت جهانی نفت، شاهد رشد قیمت در محصولات این واحدها هستیم.

کارشناس بازار سرمایه با مقایسه 6ماهه دوم سال96 با 6ماهه نخست سال گذشته، اظهارکرد: طی این مدت زمانی رشد سودآوری در شرکت‌های پتروشیمی، فولادی، سرب، روی و مس مشهود بوده البته تک‌سهم‌هایی نیز در همین صنایع وجود داشت که وضعیت سودآوری آنها بهبود یافته یا برعکس، سود آنها با کاهش همراه شد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر شرکت‌های این صنایع، جزو سهم‌های بزرگ بازار محسوب می‌شوند، رشد شاخص‌های آنها در نیمه دوم سال با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است.

وی  با اشاره به پیش‌بینی‌ها در خصوص امسال نیز گفت: ابهام چاشنی پیش‌بینی‌ شرکت‌ها درسال جدید بوده چرا‌که عملکرد مناسب عمده شرکت‌ها در سال گذشته مرهون افزایش نرخ‌ها از محل افزایش نرخ دلار بوده که از 3400 تومان در نیمه دوم سال به رقم 4800 تومان افزایش یافت.
قاسمی اضافه کرد: قیمت‌های جهانی با کاهش محسوسی مواجه نشده‌اند اما مشکلی که گریبانگیر صنایع شده نرخ دلار 4200 است ؛ دلار تک‌نرخی دولتی به طور ویژه در صنعت پتروشیمی‌ها مشهود بوده زیرا سودآوری انها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با اشاره به وجود این ابهامات، دو سناریو را در تحلیل سودآوری شرکت‌ها مورد توجه قرار داد و گفت: بر این اساس شرکتی مثل پتروشیمی زاگرس که اهرم بالایی دارد، با دلار 4200 تومانی و متانول 400 دلاری و هزینه حمل 40 دلاری، سودآوری 1100 تا 1200 تومانی خواهد داشت ولی اگر همین شرکت مجبور شود که دلارصادراتی را در بازار داخلی 4200 به‌فروش رساند و تسعیر کند، 40 درصد سود آن کاهش و 700 تومان خواهد شد، بر این اساس در مورد این شرکت‌ها باید کمی بیشتر صبر کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر