بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶
مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

سرمایه‌گذاران در صف فروش/ راهکاری برای ورود نقدینگی نداریم

مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات در خصوص این موضوع که سازمان بورس به کارگزاری ها فرصتی به منظور کفایت سرمایه تا مهر ماه ارائه داده است و اکنون کارگزاری ها برای جبران سرمایه در حال فروش دارایی های ثابت به همدیگر به منظور ایجاد درآمد کاغذی هستند، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: قانون‌مداری یکی از شروط اصلی حوزه کسب‌ و کار بوده و هیچگاه چنین رویکردی را در دستور کار نخواهیم گذاشت و از چنین اقداماتی بی اطلاع هستیم.
کد خبر : ۱۷۶۸۱۹
مهدی کباری در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز، درخصوص ارزیابی فصل مجامع و سودآوری شرکت ها نیز گفت: سودآوری بازار مطرح نیست چرا که عدم اطمینان در بازار منجر شده اکثر فعالان و سرمایه گذاران فروشنده شوند، ریسک های سیاسی بازار آنچنان افزایش یافته که مسائل بنیادی شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است.

کباری ادامه داد: در چنین شرایطی که حقیقی ها فروشنده هستند، حقوقی ها باید از شرکت های و زیر مجموعه های خود و بازار حمایت کنند که متاسفانه حمایتی از طرف آنها صورت نگرفته زیرا عدم حمایت حقوقی ها از بازار بخاطر کمبود نقدینگی و بی پولی است.

وی افزود: سال های گذشته شرایط مشابهی را در بورس تجربه کرده ایم ولی آن زمان حقوقی ها نقدینگی در اختیار داشتند و از بازار حمایت می کردند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: گرچه برخی شرکت ها تعدیل های مثبت اعلام کرده اند ولی تنها یک یا دو روز خریدار داشته اند و این مشکل ناشی از کمبود نقدینگی در بازار است.
راهکاری برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه نداریم.

مدیر عامل کارگزاری بانک صادرات با بیان این مطلب که راهکار خاصی برای ورود سرمایه   به بازار در شرایط فعلی وجود ندارد، ادامه داد: نقدینگی به سمت بازاری حرکت می کند که در آن اعتماد وجود داشته باشد، تا زمانی که اعتماد و اطمینان برای سرمایه گذار وجود نداشته باشد، نه تنها شاهد حرکت نقدینگی به بازار سرمایه نخواهیم بود بلکه نقدینگی از این بازار خارج می شود.
کباری افزود: اطمینانی برای ورود سرمایه گذار وجود ندارد بنابراین به اعتقاد من، راهکار خاصی ندارد و به همین دلیل شاهد هستیم که گرچه نقدینگی عظیمی در اختیارمردم قرار دارد ولی این نقدینگی به سمت بازار سرمایه نمی آید.

وی در مورد تاثیر ارز 4200 تومانی بر سودآوری پتروشیمی ها نیز گفت: این موضوع نیز هنوز مشخص نیست که با چه فرآیندی عملیاتی خواهد شد و حتی احتمال دارد که تغییراتی در آن به وجود آید اما بخشنامه مشخص تاکنون ارائه نشده و شرکت ها دقیقا نمی دانند چه اتفاقی خواهد افتاد.

وی تاکید کرد: فاصله زیاد نرخ دولتی و ارز آزاد قطعا بر سودآوری شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود.
کباری با اشاره به اینکه تجربه بلاتکلیفی را در مورد خوراک پتروشیمی ها داشته ایم، گفت: در شرایط فعلی نمی توانمی پیش بینی خاصی از این موضوع داشته باشیم چرا که ابهام در این موضع نیز وجود دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر