بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۱
هشدار معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر عدم استفاده شهروندان از نان‌هایی که به آن سبوس اضافه شده از اخبار اقتصادی قابل توجه امروز بود.
کد خبر : ۱۷۶۹۲۰
به گزارش بورس نیوز، سال‌های مدیدی است که برخی کارشناسان و متخصصان علوم تغذیه از مزایای غلات کامل برای سلامتی می‌گویند و شهروندان را تشویق به خوردن غلات کامل و به‌ویژه نان‌های سبوس‌دار می‌کنند.

شاید به خاطر همین توصیه‌هاست که در سال‌های اخیر شاهد رواج پدیده اضافه کردن سبوس به نان به‌ویژه نان‌های سنگ از سوی نانوایی‌ها هستیم که اگرچه به قیمت گران‌تری نسبت به نان‌های معمولی فروخته می‌شود اما متقاضیان و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در این شرایط که تعدادی از شهروندان برای حفظ سلامتی خود تصمیم گرفته‌اند هزینه بیشتری برای خرید نان‌هایی که به آنها سبوس اضافه شده پرداخت کنند اما معاون وزیر جهاد کشاورزی مردم را از این کار منع کرده است.

امروز یزدان سیف اظهار کرده که "آرد باید مستقیما در تولید نان مورد استفاده قرار گیرد و هرگونه افزودنی مانند سبوس، غیرقانونی و غیربهداشتی بوده و مردم نباید بخرند چرا که گاهی اوقات از سبوس دامی در پخت نان استفاده می‌شود".

وی خاطرنشان کرده که "سبوس حتی اگر سبوس خوراکی و مورد استفاده برای مصرف انسانی باشد چندان خاصیتی به غیر از فیبر که به گوارش انسان کمک می‌کند، ندارد و این ماده خوراکی برای مناطقی است که مردم چندان میوه مصرف نمی‌کنند نه ایرانی‌ها که با میوه سیر می‌شوند".

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان این‌که هرگونه افزودنی به غیر افزودنی‌های مجاز در پخت نان ممنوع و تخلف است، اظهار کرده است:" مردم به هیچ وجه از نانوایی‌ها نان سبوس‌دار نخرند چرا که باید آردی که از کارخانه می‌آید به خمیر و نان تبدیل شود و اگر نان سبوس‌دار استاندارد در کشور بخواهد تولید شود باید آن سبوس در کارخانه به آرد اضافه شود که با شست‌وشو و گرفتن مواد مضر بتوان سبوس سالم و مفید به سبد مواد غذایی مردم اضافه کرد. متاسفانه در برخی از موارد مشاهده شده که از سبوس دامی در نانوایی‌ها استفاده می‌شود که نه تنها هیچ خاصیتی ندارد، بلکه مضر است و با این کار سم وارد بدن خودمان می‌کنیم چرا که همه سموم، فلزات سنگین و باقی‌مانده‌های شیمیایی روی سبوس دامی می‌نشیند و با مصرف آن به سلامت خودمان آسیب می‌زنیم".

به گزارش ایسنا، در این شرایط این ابهام وجود دارد که بالاخره سبوس مفید است یا مضرر و تکلیف شهروندان نسبت به نانوایی‌هایی که به نان خود سبوس اضافه می‌کنند چیست. اگر طبق گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی افزودن سبوس به نان در نانوایی‌ها ممنوع است چرا مراجع مرتبط در این رابطه اقدامی نمی‌کنند تا هم پول بیشتری از جیب شهروندان نرود و هم سلامتی آنها به خطر نیفتد!؟.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر