بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۹
مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد؛

تاثیر مثبت تک نرخی شدن دلار بر صنعت سیمان/ پیش‌بینی شرایط مناسب سیمانی‌ها در سال جدید

مدیرعامل هلدینگ سیمان غدیر در ارزیابی وضعیت شرکت‌های سیمانی با توجه به نوسان نرخ ارز و تک نرخی شدن دلار گفت: افزایش قیمت دلار به نفع شرکت‌های سیمانی بوده و چشم‌اندازسودآوری این شرکت‌ها را به نسبت سال گذشته بهبود بخشیده است.
کد خبر : ۱۷۶۹۶۹
محمدعلی‌ بُد به بورس‌ نیوز گفت: افزایش نرخ ارز صادرات سیمان را به دلایلی همچون تفاوت بالای ارز ورودی و خروجی در صنعت سیمان و هزینه یک دلاری برای تولید سیمان در مقابل درآمدزایی بیش از 30 دلاری آن به‌همراه نرخ 25 تا 26 دلاری  کلینکر سیمان،  توجیه‌پذیر کرده و چنانچه به‌واسطه تحریم‌ها، مشکلی درحرکت کشتی‌ها رخ ندهد، افزایش قیمت دلاربه نفع صادرات صنعت سیمان است.

 وی در ارزیابی کلی صنعت سیمان اظهارکرد: سودآوری واحدهای فعال سیمانی به  میزان تولید این واحدها در برخی مناطق کشور بستگی داشته چراکه شرکت‌هایی که رقابت شدیدتر با یکدیگر دارند، حاشیه سود کمتری دارند.

 کارشناس صنعت سیمان افززود: به طور مثال در حاشیه جنوب شرقی و در سیمان خاش و کرمان با توجه به عدم راه‌اندازی برخی واحدها، به طور طبیعی حاشیه سود در این شرکت‌ها بیشتر است.

وی افزود: اگر شرکتی سرمایه‌گذاری در نوسازی تجهیزات را در دستور کار قرار نداده باشد طبیعتا هزینه مالی کمتر و در نتیجه سودآوری بهتری را به نسبت  شرکت‌هایی که در بخش نوسازی تجهیزات، سرمایه گذاری داشته‌ و ماشین‌آلات جدید خریداری کرده‌اند بهتر بوده است.

بُد خاطرنشان کرد: به طور کلی، شرکت ها از نظر صادرات وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته دارند، در شمال کشور و با توجه به احداث راه آهن گرجستان، تقاضای خوبی‌ به‌وجود آمده ضمن آنکه با توجه به تغییر دولت و دیدگاه‌های بسیار توسعه طلبانه رییس جمهور جدید ازبکستان با درخواست بالایی برای صادرات سیمان به ازبکستان مواجه شده‌ایم و در جنوب کشورنیز با توجه به اینکه چین واحدهای کوچک آلاینده خود را تعطیل کرده با کاهش تولید قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: این موضوع باعث شده تا درخواست خرید کلینکر ایجاد شود که نتیجه آن افزایش درخواست خرید برای واحدهای صنعت سیمانی مستقر در جنوب کشور خواهد بود.

بُد با اشاره به افزایش هزینه‌ها نیز گفت: شرکت های سیمانی در این خصوص مذاکراتی در انجمن تولید کنندگان سیمان انجام داده‌اند و پس از ماه رمضان حداقل به میزان افزایش هزینه ها، شاهد افزایش قیمت ها به منظور تنظیم میزان تولید و ایجاد تعادل درعرضه و تقاضا خواهیم بود.

این کارشناس صنعت سیمان در مورد صادرات به کشور عراق و این موضوع که عراق برای حمایت از تولید ملی خود، قصد واردات از کشورمان را ندارد، تاکید کرد: این موضوع به شرطی می تواند عملی شود که تولید ملی عراق بتواند جوابگوی مصرف آنها باشد که من چنین اعتقادی ندارم چرا که همه تولید سیمان این کشور حدود25 میلیون تن است که با توجه به درآمد ارزی 100 میلیارد دلاری، نمی تواند پاسخگو باشد.

بُد افزود: زمانی ایران و عراق در مصرف سیمان برابر بودند در حالی که اکنون مصرف سیمان ایران 50 میلیون تن و تولید سیمان عراق به 30 میلیون تن نیز نمی رسد و با در نظر گرفتن گستردگی تخریب ها در عراق، لزوم واردات سیمان این کشورمحرز است.

مدیر عامل هلدینگ سیمان غدیر با بیان این مطلب که تحلیل ها درمورد عراق کمی سخت تراست، افزود: با توجه به برگزاری انتخابات جدید در عراق، باید منتظر تشکیل دولت و تعیین تکلیف مسائل سیاسی این کشور ماند ولی با توجه به تولید و صادرات نفت عراق که بیش از 4 میلیون لیتر است و درآمد ارزی بیش از 100 میلیارد دلار این کشور ،عراقی ها ناگزیر از بازسازی هستند و با آغاز پروژه های این کشور و با توجه به اینکه صنعت سیمان عراق جوابگوی این حجم تقاضا نیست، راه صادرات ما به عراق بازخواهد شد.

وی تصریح کرد: صادرات سیمان به گرجستان آغاز شده، در مورد ازبکستان در حال انجام است، درجنوب کشورموجودی کلینکر در واحدهای صنعتی به صفر رسیده است واگرخوب عمل کنند می توان قیمت متعادلی در سیمان داشته باشیم که هم به نفع تولید کننده و هم مصرف کننده باشد.
وی در مورد برنامه برای ورود سیمان به بورس کالا نیز گفت: زمانی که موضوع ورود سیمان به بورس کالا مطرح بود، بازارعرضه و تقاضا متعادل نبود و اگر بتوانیم سازوکاری را فراهم کرد که رقابت های منفی در عرضه مازاد باعث تعطیلی و نابود شدن برخی واحدها در این صنعت نشود، ولی اگر بدون سازوکار و بدون مطالعه و روش خاصی باشد و نتواند بین عرضه و تقاضا توازن ایجاد کند نمی توان به موفقیت آن امیدوار بود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
Amir
Netherlands
سه‌شنبه ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۱
ممنون بورس نیوز،بعد چند سال امیدوار شدیم به سهام سیمانی،انشاءالله