بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
در چند سال اخیر در بسیاری از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران، مقوله بهره‌وری و ضرورت ارتقای آن، مورد تاکید قرار گرفته و بورس به معنای آیینه‌ای از اقتصاد کشور باید میزان بهره‌وری، رقابت‌پذری و رشد ارزش افزوده را در خود نشان دهد.
کد خبر : ۱۷۷۰۹۲
به گزارش بورس نیوز، برنامه ملی ارتقای بهره‌وری در جمهوری اسلامی ایران به تصویب دولت رسیده اما اجرایی شدن با نواقص فراوانی روبه‌رو بوده که اقتصاد را تحت تاثیر منفی قرار داده است.

برای رسیدن به رشد اقتصادی 8درصدی کمبود منابع مالی وجود دارد و افزایش این منابع از طریق پول ملی منجر به تورم می شود که جزو سیاست های دولت نیست ضمن آنکه نمود عینی کمبود منابع مالی را می توان این روزها در بازاره سرمایه و کاهش قیمت سهام دید بنابراین برای رسیدن به این رشد نیاز به سرمایه گذار خارجی وجود دارد.

از طرف دیگر کاهش بهره‌وری در بورس کشور نیز باعث شده تا عملکرد این بازارمالی با حاشیه های فراوانی دچار شود و عملا شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی میدان رقابت و تاثیرگذاری را در بورس کشور به خود اختصاص دهند و بورس را از رقابت پذیری و بهره‌وری تهی کنند.

در همین راستا سید فاطمه حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص اهمیت رقابت‌پذیری و بهره‌وری در بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز گفت: با توجه به سیاست های کلان اقتصادی و رشد 2درصدی اقتصاد کشور به واسطه افزایش میزان بهره‌وری در اقتصاد باید برنامه‌ریزی‌های انجام شده را مورد بررسی قرار داد تا اینکه دیده شود آیا برنامه‌ها دست‌یافتی بوده یا خیر.

وی ادامه داد: بهره‌وری در بورس از حمایت های واقعی و اقتصاد آزاد نشات می‌گیرد اما با ارزیابی سیاست‌گذاری‌های چند ساله دولت درمی‌یابیم که نرخ‌های سود سپرده بانکی عملا در تضاد با بهره‌وری بورسی‌ها همراه شده و اتخاذ چنین تصمیماتی عملا به ضرر مجموع اقتصاد کشور تمام شده است.

حسینی افزود: برخوردهای سلیقه و دستورات یک‌شبه در اقتصاد باعث تخریب بازارسرمایه شده و بارها به مسئولین بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاکید شده که باید تصمیمات خود را در قالب مجموعه جامعه لحاظ کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر