بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
بورس‌نیوز بررسی رانت‌های ارزی در تحریم‌ها را بررسی کرد؛

امضاهای طلایی بورس را مسموم می‌کند!/ محک‌سنجی عیار شفافیت معاملات

اعمال تغییرات در قوانین صادراتی باعث ایجاد نوسانات ارزی شدید در شرکت‌های صادرات پایه بورس شده و میزان سودآوری‌ این شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
کد خبر : ۱۷۷۱۵۶
به گزارش بورس‌نیوز، زمزمه بازگشت تحریم‌ها و تنگ شدن حلقه مراودات بانکی، از جمله مسائلی بوده که اهالی بازار سرمایه را نگران آیندع سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه انجام شده خود کرده است.

در بحبوحه اعمال این تحریم‌ها، کارشناسان با ارائه هشدارهایی مبنی بر وجود سودجویان حاضر در صحنه تحریم‌ها را یادآوری کرده و لزوم مبارزه با این افرادی که سعی دارند از آب گل آلود در داخل و خارج از کشور ماهی بگیرند را جدی می‌دانند.

مجیدرضا حریری نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت‌وگو با هشدار به فعالان بازار پیرو عزم سودجویان و کاسبی در بازار تحریم‌ها گفت: تشدید فضای غیرشفاف اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، باعث افزایش فضا برای ارتکاب تخلفات به بهانه دور زدن تحریم‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رشد سودجویان کاسب تحریم ذاتا در اقتصاد غیرشفاف شکل می‌گیرد، ادامه داد: اقتصاد غیررقابتی و غیرآزاد باعث شده شکل‌گیری حاشیه‌های فراوانی می‌شود؛ تشدید محدودیت‌ها به واسطه تحریم‌ها عملا قفل فضای حرکت سودجویان را باز می‌کند چراکه به بهانه تحریم، ناچارا به سوی مبادلات مالی و تجاری زیرزمینی سوق پیدا می‌کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی، افرادی برای تخصیص ارز از بانک‌ها تقاضای حق دلالی و پورسانت کرده و تقاضا برای ارز کوپنی 4200 تومانی با توجه به اختلاف بیش از2000 هزار تومان یعنی 50 درصد با بازار آزاد سبب می شود سطح تقاضا برای این ارز4200 تومانی بسیار بالا و گسترده باشد.

وی افزود: در نتیجه اگر کسی امضای طلایی برای تخصیص ارز به شما داشته باشد، آن امضای طلایی ارزش ذاتی پیدا می‌کند که در هر دلار شما 50 درصد سود بیشتر کسب کنید.
حریری خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی، آدم‌های فاسد همدیگر را پیدا کرده و باردیگر به جان بازار می‌افتند؛ طی ۲هفته اخیر سرو کله دلالان بین متقاضی ارز و تخصیص دهنده ارز، پیدا شده است.

وی افزود: این افراد در بازار برای ارائه نوبت سریع تر در بانک‌ها به تجار فعال بوده و برای تخصیص مناسب‌تر یا قرار دادن نام شما در صف کسانی که به آنها ارز ارزان قیمت ارائه می‌شود، فعال‌اند.
حریری تاکید کرد: در حوزه خارجی در طی ماه های آینده مبادلات بانکی در شرایط سخت تری قرار می گیرد و قاعدتا مقامات پولی و بانکی به فکر پیدا کردن راه های هستند که از مسیر اصلی بانکی در دنیا عبور نمی‌کند، راه های که نام آن را دور زدن تحریم ها می گذاریم و در این مسیر نقش افرادی پررنگ می شود که سودهای بیشتری می خواهند و می توانند به مفاسد اقتصادی دامن بزنند.

این عضو اتاق بازرگانی در بخش پایانی صحبت های خود افزود: معمولا افراد بخاطر منافع ملی کمتر دراین کارهای مخاطره آمیز شرکت می کنند و عمدتا بخاطر منافع شخصی پیش قدم می شوند و نتیجه آن بالا رفتن هزینه مبادله در تجارت فرامرزی ما خواهد بود و  فاصله بین هزینه واقعی و هزینه ای غیر واقعی به جیب برخی در داخل و خارج کشور می رود.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران:

دولت نمی تواند به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دهد

رئیس هیات مدیره کارگزاری بورس بیمه ایران:

دولت نمی تواند به سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه دهد

ارسال نظر