بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
بورس‌نیوز وضعیت قطعه‌سازان و آینده آنها در بورس را بررسی کرد؛

انتظار و ابهام قطعه‌سازان در تخصیص ارز دولتی/ دلار ارزان، گران یا واقعی

بنگاه‌های تولیدی طی چند سال گذشته روند زیان‌دهی در بازار را تجربه کرده‌اند و تا زمانیکه موج اقتصادی قوی تاثیرگذاری بر بازار نداشته باشد نمی‌توان انتظار و امیدی به بهبود شرایط کنونی بازار داشت.
کد خبر : ۱۷۷۱۷۷
بهرام شهریاری عضو انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت و گو با بورس نیوز، با ارزیابی وضعیت سهام خودرویی‌ها طی چند هفته گذشته گفت: یکی  از ایرادات بررسی شاخص‌های شرکت‌ها در بورس آنجاست که سهام در برابر سود شرکت‌ها ارزیابی و تحلیل می‌شود اما این شاخص‌ها به نسبت دارایی‌ها مورد ارزیابی بازار قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: بنگاه‌های تولیدی طی چند سال گذشته با روند زیان‌دهی در بازار مواجه بوده‌اند و تا زمانیکه موج اقتصادی قوی‌ای بر بازار اثر نگذارد، امیدی به بهبود شرایط کنونی بازار نیست.

این عضو انجمن قطعه‌سازان درباره تخصیص ارز دولتی به قطعه‌سازان افزود: صنعت قطعه‌سازی نیازمند حمایت‌های اساسی بوده بنابراین تا زمانی که ارز دولتی به قطعه‌سازان تخصیص پیدا نکند، فعالان این صنعت نمی‌توانند با ارز‌های آزاد به حیات خود ادامه دهند.

وی درباره تاثیر داخلی بودن صنعت قطعه‌سازی بر خودروسازان نیز تصریح کرد: یکی از چالش‌های قطعه‌سازان داخلی، جزیره‌ای عمل کردن نهادهای مرتبط در  صنعت بوده چراکه با وجود داخلی بودن نیاز قطعه‌سازان نظیر تامین مواداولیه مانند فولاد و پلاستیک و همچنین وابسته نبودن این مواد به نرخ ارز باعث ناکارآمدی نظام تامین مواد اولیه در این حوزه شده بنابراین عدم نظارت صحیح نیز مسبب آن شده که مواد اولیه داخلی به صورت دائم و  همیشگی به قطعه‌سازان طبق قیمت‌های واقعی تزریق نشود.

شهریاری افزود: نظام تامین مواد اولیه قطعه‌سازان می‌خواهد همگام با قیمت‌های جهانی گام بردارد اما از سوی دیگر نباید از این نکته غافل شد که تولید این مواد در کارخانه‌های دولتی و داخلی صورت می‌گیرد و باید قیمت‌ها بر اساس تقاضای داخلی کشف قیمت شود نه قیمت‌های جهانی.
عضو انجمن قطعه‌سازان تاکید کرد: فعالان این صنعت، نیازمند ارز برای تامین تجهیزات و ماشین‌آلات از سوی شرکت‌های خارجی هستند که به‌غیراز مواد اولیه، مشکلات قطعه‌سازان را تشدید کرده است.

دلار نباید اقتصاد را شوک‌زده کند

محمدرضا نجفی‌منش رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز در ارزیابی تاثیر دلار گران بر قطعه‌سازان و بازارهای وابسته به آن، گفت: افزایش نرخ ارز بازارهای صادراتی و وارداتی کشور را تحت‌الشعاع قرار داده و نخستین واکنش آن بازار بر کالاهای مصرفی نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: نرخ دلار دولتی نه‌تنها تعادل را به بازار تزریق نکرده بلکه بلاتکلیفی اقتصادی را در جامعه حاکم کرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: تلاطمات ارزی، تاثیرگذاری مستقیمی بر بازار سرمایه داشته بنابراین ارز در بازار باید متعادل شود نه گران و نه ارزان، بلکه قیمت ارز واقعی شود.
وی افزود: دلار گران به ضرر مردم بوده و دلار ارزان به ضرر تولیدکنندگان بنابراین با مدیریت صحیح نباید اجازه داد که دلار به بازارهای کشور شوک عمیقی وارد کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس کمیسیون گردشگری اتاق تهران:

نمی‌توان هرروز برای اقتصاد تصمیم گرفت

نایب رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران گفت:

سپردن پایش شفافیت به بخش خصوصی و نهادهای مردمی

ارسال نظر