بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
کارشناسان هشدار دادند: کمبود خواب هزینه سرسام‌آوری را بر کشورها تحمیل می‌کند.
کد خبر : ۱۷۷۲۱۶
به گزارش بورس نیوز، کمبود خواب چالشی در حوزه سلامت عمومی است که از هر سه فرد بزرگسال در جهان بیش از یک نفر به آن مبتلاست. نتایج بررسی که به تازگی منتشر شده نشان می‌دهد این معضل می‌تواند پیامدهای اقتصادی فاجعه‌باری از خود به جا بگذارد.

کمبود خواب مشکلی رو به افزایش است. چند سال قبل مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد نداشتن خواب کافی مشکل شایعی است و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد در چندین کشور غربی با مشکل کمبود خواب مواجه هستند. هرچند، بررسی‌های جدید حاکی از افزایش این رقم است و اکنون بین ۳۳ تا ۴۵ درصد از بزرگسالان در استرالیا از این مشکل رنج می‌برند.

اکنون معضل کمبود خواب به دیگر کشورها با وضعیت جمعیت شناختی مشابه نیز سرایت کرده است. حدود ۳۵ درصد از بزرگسالان در آمریکا از هفت ساعت خواب توصیه شده در شب محروم هستند. همچنین ۳۰ درصد مردم کانادا احساس می‌کنند از میزان خواب کافی برخوردار نیستند. در انگلیس، سنگاپور و فرانسه نیز این آمار به ترتیب ۳۷، ۲۸ و ۲۶ درصد است.

کمبود خواب با نداشتن تمرکز کافی، از دست دادن انگیزه، عدم توانایی در حل مشکل، آسیب پذیری، از دست دادن حافظه و اختلال در برقراری ارتباط توام است. همچنین کمبود خواب خطر حمله قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، چاقی، دیابت و افسردگی را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیچر ورلد نیوز، به گفته کارشناسان کمبود خواب می‌تواند هزینه‌ای بالغ بر ۱۷.۸۸ میلیارد دلار به کشورها تحمیل کند که ۱۶۰ میلیون دلار آن صرف هزینه مستقیم اختلالات خواب و ۱.۰۸ میلیارد دلار صرف بیماری‌های مرتبط با آن می‌شود. همچنین باقی خسارات مالی ناشی از این معضل مربوط به کاهش کارآیی کارمندان، کاهش استخدام، مرگ زودرس، هزینه حوادث غیرپزشکی و سایر مشکلات مرتبط با کم‌خوابی می‌شوند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر