بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
رهبر ایران دستور آماده سازی افزایش غنی سازی سطح اورانیوم به منظور فشار به کشورهای اروپایی برای تلاش برای حفظ جمهوری اسلامی در یک توافق هسته ای را داد.
کد خبر : ۱۷۷۲۷۷
به گزارش بورس نیوز، بر این اساس سازمان انرژی اتمی موظف به دستیابی 190 هزار سو فعلا در چارچوب برجام شد و نیز موظف شدند مقدمات اجرایی مسائلی را که رییس جمهور دستور داده از همین فردا فراهم آورد.

تاکید رهبر انقلاب به این معنی است که باید به این فرآیند سرعت بخشیده شود. آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنانش گفت: ملت و دولت ایران تحمل نخواهد کرد که هم تحریم باشد و هم در محدودیت و حبس به سر ببرند ولی ظاهرا کلمات ادا شده توسط برخی کشورهای اروپایی نشان می دهد که آنها انتظار دارند ایران هم به تعهدات هسته ای اش عمل کند و هم مردم ایران در تحریم به سر برند.

خروج آمریکا از برجام


رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ 19 اردیبهشت ماه برخلاف نظر هم پیمانان اروپایی اش اعلام خروج از برجام را به صورت یک جانبه صادر کرد و گفت شدیدترین تحریم ها علیه ایران اعمال خواهد شد.

پس آن رهبر انقلاب و دیگر مسئولان ایرانی تاکید بر افزایش غنی سازی اورانیوم را داشتند.

باوجود اینکه کشورهای اروپایی و چین بر پایبندی به پیمان هسته ای تاکید دارند ولی با این حال این ترس از سوی تهران وجود دارد که رهبران اروپایی نتوانند از تهدید واشنگتن به اعمال تحریم های این شرکت ها که رفتن آنها به شدت به اقتصاد نفتی ایران آسیب خواهد زد جلوگیری کند.

شروط پیش روی اروپایی ها

ماه گذشته رهبر انقلاب مجموعه ای از خواسته ها را از قدرت های اروپایی مطالبه کرد، وی همچنین نسبت به متعهد ماندن اروپایی ها ابراز شک و تردید کرد.

آیت الله خامنه ای گفت: توافق تنها در صورت پذیرش شروط لازم توسط اروپایی ها پایدار است.

برخی از این شروط عبارتند از:

اروپایی ها متعهد شوند بحث موشکی و منطقه ای ایران و منطقه ای ایران را مطرح نخواهند کرد.

اروپا با هرگونه تحریم جمهوری اسلامی ایران مقابله کند و با صراحت در برابر آمریکا بایستند.

همچنین اروپا برای فروش کامل نفت ایران اقدام کند و بانک های اروپایی نیز امکان نقل و انتقال پول ایران را بدهند.

تلاش نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ائتلاف ضد ایرانی

نخست وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو، سفر سه روزه خود را از روز دوشنبه به منظور متقاعد کردن رهبران سه کشور اروپایی شامل آلمان، فرانسه، انگلیس برای تحت فشار قرار دادن برنامه هسته ای ایران آغاز کرده است.

وی که پیش از این در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته بود: ایران قصد دارد نیروهای خود را در سوریه باقی نگه دارد و روزی به اسراییل حمله کند امروز اعلام کرد که اسناد تازه ای از برنامه هسته ای ایران در اختیار آلمان گذاشته است.

در این کنفرانس مطبوعاتی دو رهبر توافق کردند که نفوذ ایران در منطقه تهدیدی برای اسراییل است، هر چند که صدراعظم آلمان بر پایبندی کشورش به باقی ماندن در برجام تاکید کرد.

منبع: سی ان ان
اشتراک گذاری :
ارسال نظر