بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
همزمان با فرمان هسته ای رهبر انقلاب اسلامی ، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی دور تازه ای از سفر به کشورهای اروپایی برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی جدید آغاز کرد.
کد خبر : ۱۷۷۲۸۳
به گزارش بورس نیوز، بنیامین نتایاهو که از نفوذ روزافزون ایران در قلمرو منطقه احساس خطر می کند روز گذشته در دیدار با مکرون بار دیگر بر ادعاهای ضد ایرانی اش تاکید کرد و گفت: ایران یکی پس از دیگری کشورها را فتح می کند.

همچنین، وی از فرانسه خواست تا توجه خود را به مقابله با اقدامات تهاجمی ایران متمرکز کند.

وی در عین حال گفت که نیازی نیست تا پاریس را متقاعد کند تا از برجام خارج شود چون به هر حال فشارهای اقتصادی باعث نابودی این توافق خواهد شد.

تقلای نتانیاهو و اقدامات اخیرش بر ضد ایران به نوعی یارگیری سیاسی تلقی می شود و یک ائتلاف سه جانه در روابط بین الملل در حال شکل گیری است. ائتلافی که یک سوی آن اسراییل و آمریکاست. سمت دیگرش چین ، روسیه و ایران قرار دارد و سه کشور فرانسه، انگلیس و آلمان در سوی دیگر نقش تعیین کننده و کلیدی در این مناقشه ایفا خواهند کرد.

همزمان با سالگرد رحلت آیت الله خمینی، رهبر انقلاب فرمان بازگشت غنی سازی اورانیوم تا 190 هزار سو در چارچوب برجام را صادر کرد.

"سو" که واحد یک سانتریفیوژ است توانمندی آن را در جداسازی و میزان غنی سازی اورانیوم نشان می دهد. همچنین توان هر دستگاه نسل اول سانتریفیوژهای ایرانی برابر با 1 سو می باشد.

بنابر گفته علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، زیرساخت غنی سازی چندصدهزار سو در نیروگاه نطنز فراهم شده است.

صالحی در این خصوص گفت: الزامات لازم برای روزی که قرار است سانتریفیوژهای بیشتری تولید کنیم فراهم است به گونه ای که عقب افتادگی که به دلیل برخی محدودیت ها به وجود آمده است سریعا جبران شود.

اتحادیه اروپا در جدیدترین واکنش به قصد ایران در اتخاذ سیاست جدید هسته ای ایران اعلام کرد: این اقدام ناقض توافق هسته ای نخواهد بود اما گامی برای تضعیف اعتماد بین کشورهای عضو این توافق خواهد شد.

شرایط تا چه حد شبیه قبل از برجام است؟

10 روز پس از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام شرکت های اروپایی یکی پس از دیگری برای خروج از ایران اعلام آمادگی کردند. از شرکت نفتی "توتال" تا "لوک اویل" که یک شرکت روسی محسوب می شود و خطوط کشتیرانی "مِرس" در صدد خروج از ایران برآمدند.

از آنجاییکه اروپایی ها توان مقابله با تحریم های ایران را ندارند و اقتصادشان بسیار به اقتصاد آمریکا وابسته است نمی توانند در این امر مستقل عمل کنند.

روز گذشته یک مقام بلندپایه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا به همه دولت ها و بخش خصوصی آنها درخصوص همکاری با ایران هشدار داد. وی با بیان اظهارات ضد ایرانی گفت: ایران می تواند از طریق برجام و مبادلات بین الملل به افزایش تروریسم در منطقه کمک کند.

 روزی که ترامپ از برجام خارج شد اعلام کرد تحریم های ثانویه سریعا بر ضد شرکت های نقض کننده کلید می خورد.

چندی قبل با روشن شدن رابطه شرکت چینی ZTE با ایران، آمريكايي ها از قطعي شدن جريمه ١.٣ ميليارد دلاري براي این شركت سخن گفتند و در يك اتفاق نادر خواستار تغيير مدير عامل و هيئت مديره آن شده اند و در مرحله بعدي از لزوم به كار گرفتن افسران آمريكايي به عنوان ناظر سخن گفتند.

با اعمال چنین فشاری بر یک شرکت مرتبط با ایران در زمان تحریم ها، کوچ دسته جمعی شرکت هایی چون بریتیش پترولیوم، زیمنس، توتال و حتی خودروسازی پژو از ایران دور از انتظار نخواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر