بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد؛

دلایل عجیب دولتی برای عدم مهار سکه/ لزوم جلوگیری از تکرار اشتباه موسسات غیرمجاز

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است دولت و مجلس باید هرچه سریع تر به بازار ارز ورود و آن را مدیریت کنند چراکه در غیر اینصورت شاهد تکرار حوادثی مشابه موسسات مالی غیرمجاز خواهیم بود.
کد خبر : ۱۷۷۴۱۹
ناصر موسوی لارگانی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: اگر سامانه نیما برای شفاف‌سازی مبادلات ارزی در کشور باشد، می‌تواند نابسامانی‌های بازار را کنترل کرده ولی با توجه به تحریم‌های بانکی برخی تجار برای دورزدن تحریم‌ها راه‌های مختلفی برای صادرات و ورود ارز حاصل از آن، استفاده کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که اگر سامانه نیما مورد رصد دشمنان اقتصادی کشور قرار بگیرد،  مشکلات عمده‌ای برای تجار بوجود آمده که دولت باید راه‌حلی برای برطرف کردن این مشکل بیابد.

موسوی لارگانی با ارزیابی آغاز نقطه نابسامانی‌های بازار ارز اظهارکرد: دولت و بانک مرکزی دلیل عمده افزایش نرخ ارز را در آن مقطع،  شروع سفرهای سال جدید میلادی دانستند اما با تدوام روند افزایشی نرخ ارز و تشدید این نرخ در ایام نوروز باردیگر دولت دلیل رشد نوسانات ارزی را اینبار سفرهای داخلی عنوان کرده و پس از آن‌هم دولت دلار تک‌نرخی را به عنوان نسخه ارزی عملیاتی کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب که این اقدام دستوری و ناتوانی دولت در تامین ارز مورد نیاز بازار و با قیمت غیرواقعی 4200 تومان موجب بر آن شد که شرایط فعلی در بازار سکه و خودرو نیز شاهد نوسانات شدید باشد که نتیجه آن تنها ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای مردم شد.

نماینده مردم در خانه ملت همچنین با اشاره به اینکه تعداد زیادی از مردم برای خرید خودرو مبالغی به حساب شرکت‌های خودروساز واریز کرده‌اند و معامله آنها قطعی بوده تصریح کرد: خودورسازها به دلیل نوسانات بوجود آمده حاضر به تحویل خودور نیستند.

وی به راهکار دولت برای مدیریت بازار سکه اشاره داشت و ادامه داد: دولت برای جلوگیری از رشد افسارگسیخته حجم تقاضاها در بازار ارز، اقدام به عرضه سکه کرد اما این اقدام با هجوم متقاضیان سکه  همراه شده و حتی در مواردی افرادی اقدام به پیش خرید بیش از 1500 سکه کردند.

موسوی لارگانی با اشاره به صحبت‌های روز گذشته رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: بی‌شک سکه بهار آزادی دارای ارزش 2 میلیون و 500 هزار تومانی نبوده و باید دولت سریعا به این بازار ورود جدی داشته و تصمیم قاطعی برای بازار سکه و طلا اتخاذ کند چراکه برخی مردم خانه خود را می فروشند و سرمایه خود را وارد بازار سکه و طلا می‌کنند و درصورت نوسان و پایین آمدن قیمت سکه، این افراد بیچاره می‌شوند و شاهد قضایایی مثل موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز خواهیم بود و هزینه دیگری به نظام تحمیل و مشکلات عدیده ای برای کشور ایجاد می شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور دولت و مجلس هر دو باید با قاطعیت به این بازار ورود و جلوی این نوسانات را بگیرند.

موسوی همچنین با اشاره به این موضوع که با اعلام تصمیم دولت مبنی بر تک نرخی شدن ارز دو واکنش از سوی تجار را شاهد بودیم، گفت: وارد کنندگان ارز 4200 تومانی از این حرکت دولت خوشحال شدند چرا که می توانستند با ارز تثبیت شده واردات خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: در مقابل این تصمیم برای صادرکنندگان نگران کننده بود چرا که آنها محصولات خود را با ارز بسیار گران تر تولید می کردند و آن را به سختی صادر و ارز حاصل را به صورت چمدانی و راه های دیگر وارد کشور می کردند، بنابراین اینکه ارز را که با قیمت گرانتر به دست آورده بودند، با 4200 تومان از طریق سامانه نیما عرضه کنند، چندان خوشایند نبود.

وی با اشاره به این موضوع که مشکلات فنی سامانه نیما منجر به تاخیر و توقف کالای واردکنندگان در گمرک شده و ناتوانی در ادای تعهد خریدار به این دلیل این تجار را متحمل جریمه و خسارت کرده، خاطر نشان کرد: سامانه نیما باید به روز و لحظه ای باشد تا تاجری که درخواستی داده و مراحل قانونی آن طی شده، طی کمتر از 3 روز به ارز مورد نیاز خود برسد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
با سلام ریس بانک مرکزی می تواند سکه های پیش فروش شده سه شش ویک ساله را به صورت صندوق طلا در آورده ودربورس کالا قابل معا مله کندهم پولهای راکد به جریان می افتد وهم پولهای تازه نفس را پاسخ می دهد از التهاب بوجود امده جلوگیری می کند