بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بی‌اعتمادی، حباب سکه را حجیم کرد/ کمبود عرضه برگردن صرافی‌ها نیست

کارشناس بازارسرمایه گفت: پاسخگویی به میزان عرضه‌وتقاضا یکی از روش‌های آرام کردن جو متشنج بازار سکه بوده اما بخاطر نبود عرضه کافی نباید بنگاه اقتصادی یا صرافی را مقصر دانست.
کد خبر : ۱۷۷۴۴۱
فردین آقابزرگی مدیرکارگزاری بانک دی با ارزیابی بازار سکه در کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز اظهارکرد:  زمانی که سیاست پیش‌فروش سکه بر مبنای دلار 4200تومانی آغاز شد و بازار تحت شرایط مناسب بر میزان عرضه‌وتقاضا رویکرد آرام و با ثباتی را تجربه کرد اما متاسفانه با عبور حجم پیش‌فروش سکه از مرز 8میلیون عدد و توقف پیش از موعد این طرح، ناگهان بازار با تغییر رویه خود رویکردی هیجانی را به خود گرفت.

وی ادامه داد: با گسترش بی‌اعتمادی بازار به مدیریت کنترل نرخ سکه، در عمل به بزرگ‌تر شدن حباب این بازار کمک کرد چراکه نرخ واقعی سکه پایین‌تر از قیمت‌های موجود بازار بود اما حس آینده‌ای مبهم مسیر سکه را به‌کل تغییر داد.

آقابزرگی با اشاره به اینکه نرخ دلار 4200تومانی عملا کارایی اقتصادی نداشته، افزود: سیاست‌گذار اقتصادی باید نسخه‌ای واقعی بر اساس معیارهای روز بازار کشور ارائه کند زیرا برای کنترل بر فضای حاکم کشور سیاست‌های دستوری به‌هیچ‌عنوان پاسخگو نخواهد بود.

وی گفت: یکی از روش‌های آرام کردن جو متشنج بازار سکه پاشخگویی به میزان عرضه‌وتقاضا بوده چراکه تعادل میان این دوفاکتور جو روانی بازار را تسکین می‌بخشد اما از سوی دیگر باید پذیرفت که بخاطر نبود عرضه کافی نباید بنگاه اقتصادی یا صرافی را مقصر دانست.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی تاکید کرد: سرکوب بازارهای اقتصادی منتج به افزایش قیمت‌ها خواهد شد زیرا تجربه ثابت کرده که در گذشته اختلاف ارز مبادله‌ای با بازار آزاد نهایتا به زیر 10درصد می‌رسید اما امروز این اختلاف به 40درصد رسیده است.

آقابزرگی با تاکید بر آنکه نبود بازیگر اصلی در سیستم عرضه‌وتقاضا باعث سوءاستفاده می‌شود، گفت: زمانی که بازیگران معدودی در نظام عرضه‌وتقاضا در هر بازاری فعال شوند، طبیعتا بازار بر اساس منافع و تمایل آنها هیجانی می‌شود و مجموع اقتصاد کشور منتفع نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نمود این مسئله در نرخ ارز 4200تومانی شرکت‌های صادراتی بوده زیرا هیچ مدیری نمی‌خواهد مبنای کار و سودآوری شرکت خود بجای نرخ ارز آزاد با نرخ دلار 4200 تومانی بسنجد زیرا عملکرد خود را تحت الشعاع قرار می‌دهد بنابراین میزان مشارکت در تحویل ارز به دولت کاهش پیدا کرده و به موازات همین موضوع، عرضه دلار در بازارها کاهش و میزان تقاضا و قیمت افزایش پیدا می‌کند.

آقابزرگی در پایان افزود: دولت باید راهکاری اساسی و همه‌جانبه برای مهار بازار سکه و ارز بیابد تا بنگاه‌های صادراتی و تولیدی نیز متضرر نشوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر