بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به سبزپوشی و صف خرید نماد محصولات شیمیایی در معاملات روز جاری بورس، دلیل آن را تصویب نرخ خوراک پتروشیمی ها با قیمت 3800 تومان دانست.
کد خبر : ۱۷۷۴۶۸
محمد علی فتحی در گفت و گو با بورس نیوز با اشاره به  تصویب نرخ خوراک پتروشیمی ها به قیمت 3800 تومان در جلسه امروز هیات دولت، دیگر دلیل معاملات مثبت امروزرا شایعات تایید نشده ای در خصوص تغییرات قیمتی در فروش ارز 4200 تومانی پتروشیمی ها دانست.

وی در خصوص تصویب نرخ 3800 تومانی برای خوراک پتروشیمی ها در این جلسه هیات دولت نیز گفت: با توجه به کاهش 400 تومانی هزینه های پتروشیمی ها، این تصمیم قطعا بر سودآوری آنها تاثیر مثبت خواهد داشت.

 فتحی ادامه داد: نرخ خوراک پتروشیمی ها از اواسط فروردین ماه سال جاری یا صدور دستور تک نرخی شدن ارز، 4200 تومان تعیین شد که با مصوبه امروز مجددا این قیمت به نفع پتروشیمی ها دستخوش تغییرات مثبت شد و از این پس 3800 تومان  محاسبه شده که خبر خوبی برای سهامداران این شرکت ها محسوب می شود.

این کارشناس صنعت انرژی همچنین در مورد تصمیم برای صادرات محصولات پتروشیمی تنها از طریق  واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا گفت: شرکت های پتروشیمی با تک نرخی شدن ارزموظف به عرضه ارز حاصل از صادرات به قیمت 4200 تومان در سامانه «نیما» بانک مرکزی شدند.

وی با اشاره به نرخ 6500 تومان ارز در بازار آزاد تصریح کرد: تفاوت 2300 تومانی این دو نرخ جذابیتی برای برخی خریداران داخلی محصولات ایجاد کرد.

فتحی افزود: از آنجایی که قیمت پایه محصولات پتروشیمی  در بورس کالا از حاصلضرب قیمت های جهانی در ارز 4200 تومانی محاسبه می شود، البته این نگرانی وجود داشت که افرادی اقدام به خرید این کالاها برای مصرف داخلی کرده ولی این محصولات را صادر کنند.

وی خاطر نشان کرد: نباید فراموش کرد که این افراد الزامی برای عرضه ارز در سامانه نیما به قیمت 4200 تومان ندارند.

فتحی ادامه داد: خریداری محصول با قیمت 4200 و فروش آن با قیمت 6200 تومان، سود 45 درصدی فقط در تفاوت نرخ کالا نصیب این افراد می کرد،بنابراین به منظور جلوگیری از این اتفاقات، تصمیم گرفته شد که صادرات فقط از طریق واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا انجام شود.

شایان ذکر است، مرضیه طهماسبی، مسئول تنظیم بازار دفترصنایع پایین‌‎دستی پتروشیمی گفت: به منظور تنظیم بازار و جلوگیری از هرگونه تخلف، صادرات محصولات پتروشیمی (مواد اولیه صنایع پایین دستی) فقط از سوی واحدهای تولیدی عرضه‌کننده در بورس کالا  یا ارائه تایید رسمی از واحدهای تولیدی مجاز است
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۳
برای کسانی که تازه میخوان وارد بورس شوند با توجه به تعویض ناوگان حمل و نقل و بودجه شصت هزار میلیاردی در این خصوص سهام خاور در کف قیمت سالانه است. چند روز دیگه پیش بینی 97 میاد و شرکت سوده میشه. این سهم هر دو سال یک بار رشد صعودی 1دو برابری میکند. خکاوه هم همین برنامه را دارد.