بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن ضمن تایید ورود نقدینگی به بازارسرمایه گفت: علاوه بر تقاضای سرمایه‌گذاری موجود توسط فعالان خود بازار، شاهد ورود تقاضای عمومی خارج از بازار برای خرید سهام هستیم که با این روند می بایست منتظر موج دوم افزایش قیمت ها باشیم.
کد خبر : ۱۷۷۶۰۰
محمد مهدی بحر العلوم در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز گفت: شرکت‌های کارگزاری شاهد افزایش تقاضا از سوی مشتریانی هستند که بسیاری از آنان اخیرا اقدام به اخذ کد بورسی کرده که اغلب این افراد سابقه حضور و معامله در بازار سرمایه را نداشته و برای نخستین‌بار بوده که اقدام به خرید سهام می‌کنند.

وی با اشاره به تشریح دلایل ورود نقدینگی به بورس ادامه داد: در وهله نخست بحث جایگزینی شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ برابری دلار و ریال مطرح بوده و در گام بعدی بحث روند افزایشی سود شرکت ها و ارزندگی ذاتی قیمت سهام این شرکت ها نسبت به قیمت های فعلی مطرح می‌شود.

بحرالعلوم افزود: البته در تمامی صنایع شاهد چنین روندی نخواهیم بود بلکه نمادهای صادراتی بیشتر از این محل منتفع می‌شوند و براین اساس در برخی شرکت‌ها به لحاظ ارزش ذاتی و ارزش جایگزینی و به تبع در کل بازار شاهد افزایش قیمت ها هستیم.

وی افزود: مقایسه ارزش دلاری بازار برخی سهم‌ها با چند سال گذشته نشان از  کاهش سهم‌ها نسبت به چند سال گذشته دارد.

بحرالعلوم درخصوص روند تداوم نقدینگی و هدایت آن در بازار سرمایه نیز تصریح کرد: دلیل ورود نقدینگی به بورس را باید از دو منظر بررسی کرد؛ از یک طرف به نظر می رسد دولت بخاطر مهار بازارهای موازی و کوچ نقدینگی و فرار از اثرات تورمی آن بر کلیت اقتصاد، توجه خود را به بورس معطوف کرده ( همانطور که در اظهارات سخنگوی دولت در روزهای اخیر شنیده شد) و از سویی دیگر بازارهای موازی همچون سکه و ارز آنچنان با رشد قیمتی مواجه بوده که در حقیقت به حالت اشباع رسیده اند و سرمایه گذاری در آنها در آینده با ریسک همراه است.

وی خاطرنشان کرد: این ریسک شامل کاهش قیمت جهانی اونس  بوده که می تواند قیمت سکه و طلا را با کاهش مواجه می کند. از سویی قیمت های فعلی سکه و طلا با نرخ های بسیار بالای دلار ( بالاتر از 6500 تومان) قیمت‌گذاری شده که در ادامه ظن برگشت آرامش به بازار ارز و به تبع کاهش آن وجود دارد.

وی ادامه داد: طبیعتا تقاضای سرمایه گذاری که در بازارهای موازی مثل سکه و ارز و خودور به دلیل حفظ ارزش پول وجود داشت، در شرایط فعلی، بازار پر پتانسیل بورس را در کانون توجه قرار می دهند. طبیعتا  بخشی از نقدینگی با این منطق اقتصادی که این بازار نسبت به سایر بازارها از رشد برخوردار نبوده است، وارد بازار سرمایه می شود. بر این اساس کوچ نقدینگی به سمت بازار بورس قابل پیش بینی بوده و کاملاً توجیه پذیر است.

محمد مهدی بحر العلوم در ادامه به سابقه معاملات بورس در سال های 91 و 92 اشاره داشته و تصریح کرد: گرچه در آن سال ها شرایط تحریمی بسیار شدیدتر بود، همین افزایش ارزش جایگزینی منجربه به بازده قابل توجهی در بورس بوده و بنابراین با یک نگاه مثبت اندیشانه به بازار سرمایه می توان نوید تکرار بازدهی های تاریخی بورس را با اتکای به ورود نقدینگی جدید و تقاضای عمومی و همچنین هم راستایی سیاست های دولت با بازار سرمایه را داده و انتظار تداوم رشد را حداقل در کوتاه مدت داشته باشیم.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
خیلی پست هتین و کسانی که مشتریان قدیم بورس بودند له شدند