بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
شرکت ایران خودرو دیزل در سال گذشته، زیان خالص 10.407 میلیارد ریالی محقق نموده است.
کد خبر : ۱۷۷۶۲۸
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، کاهش تیراژ فروش محصول اصلی شرکت (کامیون سنگین) در سال گذشته کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت به میزان 36 درصد، منجر به افزایش 80 درصدی زیان خالص شرکت در مقایسه با سال 95 گردیده است.

مقادیر فروش کامیون سنگین در سال 96، تنها 905 دستگاه بوده است و این در حالی است که این مقدار در سال 95 به میزان 2.113 دستگاه بوده است.



فعالیت شرکت در سطوح بسیار نازل و بسیار پایین تر از ظرفیت های اسمی، منجر به شناسایی مبلغ 2.742 میلیارد ریال هزینه های جذب نشده تولید و شناسایی 4.530 میلیارد ریال زیان عملیاتی گردیده است. با توجه به عدم توانایی بازپرداخت تسهیلات، هزینه مالی شرکت در سال گذشته به رقم عجیب 6.119 میلیارد ریال رسیده است تا به این ترتیب شرکت در سال گذشته بیش از 10 هزار میلیارد ریال زیان خالص محقق نماید.

زیان انباشته شرکت تا پایان سال 96 به مبلغ ناامیدکننده و وحشتناک 28.159 میلیارد ریال رسیده است که برای درک بهتر وضعیت بغرنج این شرکت، اینگونه می توان بیان نمود که زیان انباشته هر سهم این شرکت تا پایان سال 96 معادل 5 هزار و644 ریال می باشد.

جریان نقد عملیاتی شرکت در سال 96، کسری بیش از 5.000 میلیارد ریالی را نشان می دهد و شرکت مجبور به استقراض از سهامدار عمده که شرکت ایران خودرو می باشد، گردیده است و مبلغ 11 هزار میلیارد ریال از این شرکت بابت پرداخت هزینه های پرسنلی و خرید قطعات و مواد اولیه تولید دریافت نموده است.

به نظر می رسد با توجه به زیان سنگین شرکت، سهامدار عمده تمایلی به افزایش سرمایه و خروج این شرکت از مشمولیت ورشکستگی نداشته و به نظر می رسد در هفته های آینده شاهد انتقال معاملات این نماد همچون نماد خکاوه به بازار پایه فرابورس باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر