بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
در هفته‌ای که گذشت قیمت و موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن در مجموع کاهش پیدا کرد، مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر قیمت شمش سرب در این هفته افزایش شاخص دلار آمریکا و از سکه افتادن بازار کامودیتی‌ها بود.
کد خبر : ۱۷۷۶۵۱
به گزارش بورس نیوز، موجودی شمش سرب در بازار بورس فلزات طی هفته اخیر روند کاهشی با سرعت بسیار کمی را پشت سر گذاشت و از 132 هزار و 750 تن در روز دوشنبه 11 ژوئن به 131 هزار و 875 تن در روز جمعه 15 ژوئن رسید. در مجموع طی این هفته موجودی شمش سرب در انبارهای بورس فلزات لندن 0.77 درصد کاهش یافت. میانگین موجودی شمش سرب انبارهای بورس فلزات لندن در ماه ژوئن 2017 بالغ بر 174 هزار و 697 تن بود، میانگین موجودی شمش سرب، در 15 روز گذشته  از ماه ژوئن نیز با حدود 24 درصد کاهش به 132 هزار و 991 تن رسید. میانگین قیمتی شمش سرب نیز در ماه ژوئن 2017 معادل 2 هزار و 266 دلار به‌ازای هرتن بود که این میانگین در 2 هفته گذشته از ماه ژوئن 2018 با حدود 16 درصد رشد به 2 هزار و 470 دلار به‌ازای هرتن رسید.

از آنجایی که چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سرب دنیا است، آینده مصرف سرب در دنیا تا حد زیادی وابسته به تصمیمات این کشور است. رشد شاخص سرمایه‌گذاری چین از 7 درصد به 6.1 درصد کاهش پیدا کرد که این رقم کمترین میزان از سال 1996 بود. همچنین رشد شاخص تولیدات صنعتی نیز به 6.8 درصد رسید که نه‌تنها از ماه گذشته، 7 درصد، بلکه از پیش‌بینی بازار نیز کمتر بود. سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت چین نیز نسبت به ابتدای سال افت داشت. کاهش این شاخص‌ها زمینه تضعیف کامودیتی‌ها را در این کشور فراهم کرد، اما با این وجود رشد شاخص سرمایه‌گذاری این کشور بر روی بازار مسکن امیدوارکننده بود و همین امر خبر خوشی برای کامودیتی‌ها بود. با وجودی که آمار اقتصادی چین نشان از کاهش مصرف انواع کامودیتی‌ها دارد سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ زیست‌محیطی دولت چین ادامه دارد که خود عامل کاهش جهانی تولید خواهد بود.

به گزارش فلزات آنلاین، روند قیمتی شمش سرب نیز در نمودار 1 آورده شده است، همان‌طور که در نمودار 1 مشاهده می‌شود قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت. در روز پایانی معاملات هفته پیش‌تر یعنی جمعه 8 ژوئن قیمت شمش سرب در بازار بورس فلزات لندن 2 هزار و 468 دلار به‌ازای هرتن بود. در روز ابتدایی معاملات هفته بعد یعنی دوشنبه 11 ژوئن قیمت شمش سرب با 0.48 درصد افزایش به 2 هزار و 480 دلار به ازای هرتن رسید، اما در ادامه، این روند افزایشی ادامه نیافت و در نهایت در روز پایانی معاملات یعنی 15 ژوئن قیمت شمش سرب به 2 هزار و 431 دلار به‌ازای هرتن رسید.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر